Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er min investering god?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Udbytte kan ikke opskrives i egenkapitalen, da dette trækkes ud af selskabet. Udbytte posteres faktisk som gæld i selskabet for det år, hvor det udloddes.

Hej,

Tak for rettelsen.

Det var da lige godt sørens, for jeg læser økonomi, og det står i min virksomhedsøkonomibog. Hvordan vil du så lave det rigtige regnestykke? Et evt. udbytte kan jo have ligget som egenkapital i løbet af året.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe, tror du skal have fat i en ny bog så:-)

Du kan ikke opskrive værdi, du har udloddet - dette kan opskrives i et evt. holding. Eller i dit personlige regnskab

At du måske kan gøre det til et salgsargument i banken, at du gennem årene har udloddet x antal kr, ved jeg ikke. 

Men Simon - jeg har også siddet med de bøger engang, og fandt efterfølgende ud af - at det du sidder og læser i skolen, ikke kan bruges i den virkelige verden:-)

Herude er tingene ikke kun i debet og kredit:-) 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Du kan ikke opskrive værdi, du har udloddet - dette kan opskrives i et evt. holding. Eller i dit personlige regnskab.

Lige et statement: Jeg snakker udelukkende selskabsret! Hvordan det fungere i personlige virksomheder, har jeg ingen kompetence i! Det kunne måske være anderledes her. 

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Hehe, tror du skal have fat i en ny bog så:-)

Ja det tror jeg da også.

Trusted Partner:
Men Simon - jeg har også siddet med de bøger engang, og fandt efterfølgende ud af - at det du sidder og læser i skolen, ikke kan bruges i den virkelige verden:-)

Ja der er efterhånden mere og mere, man læser i skolen, som ikke har relevans i virkeligheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Simon Mark Nielsen:

Tak for rettelsen.

Det var da lige godt sørens, for jeg læser økonomi, og det står i min virksomhedsøkonomibog. Hvordan vil du så lave det rigtige regnestykke? Et evt. udbytte kan jo have ligget som egenkapital i løbet af året.

taler I ikke forbi hinanden

Hvis egenkapitalen EFTER udbytte var 4 mio og udbytte var 100.000 kr, ja så var egenkapitalen inden beslutning om udbytte 4.1 mio

Det er ikke udbyttet der fratrækkes, men en tilbageregning til hvad EK ville ha været uden udbytte som jeg tror Simon er inde på

I alle fald, det er super flot grænsende til uforståeligt flot, selv om banken eller en investor nok vil se på hvordan det ville se ud hvis der var betalt helt normal løn til direktøren/ejeren - men kald det 500.000 kr - og så ville overskud stadigt hedde 1,5 mio på en EK på 3,5 mio efter løn og det ville stadigt være til at juble over i den type forretning i noget der ligner et startår

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

John har naturligvis ret:) Jeg læste kun Simons indlæg halvt, beklager! Egenkapitalen vil være 4,1 inden udbytte, det er jo klart:-)

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke udbyttet der fratrækkes, men en tilbageregning til hvad EK ville ha været uden udbytte som jeg tror Simon er inde på

Det er det. Er det ikke sådan, det skal gøres, hvis man vil regne egenkapitalforrentningen ud? Ellers vil man jo i princippet kunne hæve størstedelen af egenkapitalen som udbytte og få en helt misvisende egenkapitalforrentnings-procent.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

jo det er nok det almindeligste - omvendt kan man gøre begge dele, ex vil de fleste jo ha løn til indehaveren som normalt vil være meget mere end dette lille udbytte - og det vil jo påvirke resultatet og egenkapitalen, så jeg ville mene, når det skal gi fornuft i trådstarters virksomhed, så man man lægge en naturlig løn til indhaveren ind, hvis der ikke er hævet en sådan, og angive en egenkapital forrentning efter normal løn/udbytte til indehaver - for det skal der jo under normale driftsforhold være plads til

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et ApS og ikke personligt ejet, men spændende diskussion.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mariane:
Det er et ApS og ikke personligt ejet, men spændende diskussion.
det gør ingen forskel set med bankens øjne eller med investor øjne - egenkapitalforrentning skal nok ses både som du gør det og i forhold til efter helt normal løn til ejer eller ejerne/direktøren. Hvis man ikke tager løn i 1 år, vil man jo ha et meget bedre resultat end en "normal" virksomhed der har løn til ledelsen med

Det kan sagtens være du har det i dit regnestykke - men hvis ikke, bør du ha den vurdering med også + de øvrige tidligere nævnte nøgletal hvis du vil gøre i nøgletal i forhold til bank osv

god vind med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)