Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvskyldnerkaution

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min kone er selvskyldnerkautionist for sin søster og ex-svoger. Efter indgåelsen af kautionsforpligtelsen er de blevet skilt og vi har ikke længere kontakt til ex-svogeren.
Min kone har tidligere været kautionist for dem. I forbindelse med et bankskifte kom svogeren forbi med et stykke papir som min kone skulle underskrive for at det kautionerede lån kunne overflyttes til den nye bank. Min kone fik at vide at efter et år ville hun slippe ud af kautionsforpligtelsen.

Nu har vi lige snakket med banken og selv om der er gået 5 år er min kone stadigvæk kautionist og vil ifølge banken være det i 5 år endnu.

Jeg har været inde og kigge på reglerne omkring selvskyldnerkaution og kan se at der står at kautionen kan gælde i op til 10 år - hvilket åbenbart er tilfældet her.

Men samtidig står der nogle etiske regler.

- Banken skal gennemgå kautionspapiret samt en folder sammen med kautionisten. Min kone var forbi den gamle bank og fik gennemgået en folder i forbindelse med den første kaution. Men i forbindelse med den nye kaution kom svogeren jo bare forbi 5 min en lørdag eftermiddag.
- Kautionisten skal have adgang til skyldnerens økonomiske forhold. Det har vi aldrig haft. Det eneste vi har er et årligt brev fra banken om ny restgæld på lånet.

Er det nogen af jer der har erfaring med dette område. Kan auktionsforpligtelsen ophæves fordi de etiske regler ikke er overholdt?

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Såfremt banken løbende har meddelt jer om gældens størrelse og denne ikke er blevet større end ved lånets start og derved har errindret jer om kautionsforpligtigelsen bliver den svær at ændre på.
At kautionen er oprettet uden den fornødne rådgivning bliver nok svær at gøre noget ved, da I ikke reagerede ved bankskiftet. Her burde i have fået indføjet at kautionen var begrænset og udløb efter et år.Jeg går ud fra at den kaution der blev underskrevet var udfærdiget af svogerens nye bank.

Mvh.
Bertil V. Thomsen

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)