Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

brug af "pile" på sportstøj

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg vil gerne lave nogle 3d karakterer til et spil og de skal ligne de spiller for Danmark. Jeg ville bruge pilene man ofte ser på tøj fra Hummel, men jeg vil ikke overtræde nogen rettigheder. Jeg har vendt pilene om så de vender op ad, og resten af trøjen er rød. Er dette nok til at give problemer?

På forhånd tak, Lars.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Landsholdet spiller i Adidas i dag Wink

Hvis du vender pilene den "forkerte" vej og/eller sætter en ekstra ind, er der slet ikke noget at komme efter.

 

Mvh
Lars Dürr Hellegaard

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er delvist enig med Lars.

Hvis du har de ændringer, bør du ikke overtræde nogle varemærkerettigheder eller designrettigheder.

MEN hvis helheden af dit produkt snylter på Hummels goodwill og varemærker, kan der være tale om en krænkelse af markedsføringsloven.  

Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene! Big Smile

Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Jul 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt. Man skal ikke forsøge at skrivel "Humel" med et "m" eller lignende på trøjerne.

Men en rød trøje med nogle vinkler/pile på som oven i købet vender den forkerte vej burde ikke give problemer. Dog skal DBU's logo heller ikke på trøjerne. Kan man se det logo, kan det helt sikkert give problemer.

Hvis vi nu talte om f.eks. en Milan trøje (Adidas trøje), så er det ikke nok at ændre antallet af striber til 2, 4 eller 5 hvis Milans officielle klublogo er påtrykt, og der samtidig er en reklame for Fly Emirates på brystet af trøjen. Det ville med overvejende sansynlighed kunne skaffe dig problemer på halsen.

Man skal dog generelt træde forsigtigt på det marked, da der er mange penge involveret. Trøjeproducenter som Nike, Adidas, Asics, Hummel mv. betaler store beløb for at få eksponeret deres trøjer på det lukrative TV marked, og de synes ikke at det er fedt, at andre scorer kassen på deres udgifter.

Mvh

Lars Dürr Hellegaard

Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Det er simpelthed ikke tilstrækkeligt at lytte til "de andre".

Af varemærkelovens § 4 fremgår:

Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis

1) tegnet er identisk med varemærket, og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller

2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket, og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.

Læg særligt mærke til nr. 2, hvor "risiko for forveksling" nævnes.

Jeg kan naturligvis ikke vurdere sagen, når jeg ikke har set "mærkerne", men der findes en række sager, hvor både Højesteret og EU-domstolen tager stilling til om udsmykning af tøj krænker varemærkerettigheder. I Danmark har Højesteret været tilbøjelig til at mene, at der burde gælde et friholdelsesbehov for forskellige "almindelige" tegn som udsmykning, hvorimod EU-domstolen har kørt benhårdt efter varemærkedirektivet (som er EU-versionen af den danske varemærkelov)

Therefore: PAS PÅ, når du jo godt ved, at "henvisningen" til HUMMEL ikke er helt tilfældig.

En anden detalje er, er jeg naturligvis klar over, om din brug overhovedet er varemærkeretlig? Dette vil kunne belyses med en mere dybdegående analyse.

 

 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

CoFi - der er jo ikke tale om tøj, i og med det er 3D figurer til et spil, han vil lave. Det er derfor ikke samme vare eller tjenesteydelse. Derfor bør den gå fri af varemærkelovens § 4 stk. 2.

Derudover er jeg helt enig. Der er jo en grund til at du tænker at lave omvendte vinkler - da det leder tankerne hen på Hummel. Der kan derfor være tale om en samlet identitetsoplevelse og derfor være en krænkelse. Pas på. Jeg ville undgå vinkler for en sikkerheds skyld.

 

Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Uden at dette skal udvikle sig til en unødig juridisk duskussion, så er HUMMEL registreret for software i klasse 9 og underholdning i klasse 41, og mit bud er, at de kan løfte bevisbyrtden for, at de tillige har brugt striberne i disse klasser og dermed har uregistrerede rettigheder.

 

/CoFI

Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle de udybende svar, det lyder til ikke at være udbyttet værd da jeg sagtens kan finde andre mere generiske udtrykningsmuligheder, det lyder til at man hurtigt kan komme i vanskeligheder, hvad endten der er tale om teknikaliteter eller bagateller og det vil for mig ikke være besværet eller pengene værd.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)