Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-bøger / scanning af bøger til tablet ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Bruger en god del af min transporttid på læsning, men er simpelthen så træt af at slæbe rundt på diverse tunge bøger. Nu har jeg så besluttet mig for, at investere i en Galaxy Note 8.0, som jeg herudover ser stort potentialt i forhold til daglige arbejdsopgaver væk fra PC'eren.

Mit umiddelbare problem ligger dog i, at kun ca. halvdelen af de bøger jeg skal igennem de kommende år, ligger i E-bogsformat, særligt alle de store fede juridiske bøger fra Karnov, findes desværre pt. ikke i e-bog (har spurgt dem, de er endnu ikke parate til at være en del af den digitale verden...).

I min rundsøgning faldt jeg dog fleresteder amerikanske studerende, som omtale at de havde en lokal butik hvor man kunne komme ind med bogen, få skåret kanter mv. af og så scannet ind i PDF uden de store håndører op af lommen, hvilket jo lyder rigtig smart.

Er der nogen som har erfaring eller kendskab til butikker, som udbyder en lignedne service her i DK, helst i KBH området?

På forhånd tak,

Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 01:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke hørt om sådan en form for ydelse nogen steder i Danmark men du kan eventuel google "OCR".

Det vil kræve du skal tage billeder af hver side og så kan OCR være lidt lige meget men så er det søgebartSmile

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 10. Dec 09
Indlæg ialt: 93
Fra  Jensen Print Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
I min rundsøgning faldt jeg dog fleresteder amerikanske studerende, som omtale at de havde en lokal butik hvor man kunne komme ind med bogen, få skåret kanter mv. af og så scannet ind i PDF uden de store håndører op af lommen, hvilket jo lyder rigtig smart.

Hej Christian.

Indscanning af bøger med OCR har vi gjort en del gange her i vort trykkeri, men kun i de tilfælde hvor forfatteren selv er kommet med bogen, så vi 100% ved at han er ejeren! De fleste forfattere har jo copyright på deres bøger, som jo betyder at de får en lillle del af kagen når der sælges en af deres bøger. Og det er vel egentlig helt ok, da der også ved "de store fede juridiske bøger fra Karnov" er et kæmpe forarbejde før brugeren sidder med bogen i hånden.

De trykkerier der blindt indscanner og printer bøger uden tilladelse er på kant med loven. Og senest har der været trykkerier i Århus og Odense der har fået store bøder.... det ene trykkeri måtte vist lukke fordi hovedparten af deres omsætning kom fra ulovligt indscannede bøger som de så enten printede eller solgte ud i pdf.

Så hvis du vil læse jura lovligt - er der ingen nem vej! :-)

Mvh.

Lars

Trykkeri - Print -altid med plads til kvalitet og samarbejdsglæde!

www.jensenprint.dk

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars H. Jensen:
De trykkerier der blindt indscanner og printer bøger uden tilladelse er på kant med loven. Og senest har der været trykkerier i Århus og Odense der har fået store bøder.... det ene trykkeri måtte vist lukke fordi hovedparten af deres omsætning kom fra ulovligt indscannede bøger som de så enten printede eller solgte ud i pdf.

Nu tror jeg ikke han ville vidresælge dem men blot bruge dem til eget forbrug. Med mit kendskab til ophavsret er det en ret vigtig detalje. Jeg er helt sikker på at man selvfølgelig ikke må sælge dem videre eller vidredistribuere dem i øvrigt men når han nu er jurastuderene burde han jo nok vide om det han gjore var lovligt.

Jeg kender desværrer ikke til en service men man kan jo altid gå i gang med scanneren derhjemme. Om det er lovligt ved jeg ikke!

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 25
Fra  Dinipad.dk Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror nu mere det Lars mener er at det er svært at stille en garenti for at de kopierede tekster ikke kommer videre i systemet, på en ulovlig måde. 

Så med mindre det er forfatteren selv der kommer ind, kan dem der kopiere bogen komme i knibe, og derved er det måske svært at finde et sted som vil gøre det?

Ret mig hvis jeg tager fejl :)

Vil du gerne have mere ud af din iPad. Så kig forbi Dinipad.dk, og lær alt det du ikke vidste i forvejen. 

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars H. Jensen:

Cef:
I min rundsøgning faldt jeg dog fleresteder amerikanske studerende, som omtale at de havde en lokal butik hvor man kunne komme ind med bogen, få skåret kanter mv. af og så scannet ind i PDF uden de store håndører op af lommen, hvilket jo lyder rigtig smart.

Hej Christian.

Indscanning af bøger med OCR har vi gjort en del gange her i vort trykkeri, men kun i de tilfælde hvor forfatteren selv er kommet med bogen, så vi 100% ved at han er ejeren! De fleste forfattere har jo copyright på deres bøger, som jo betyder at de får en lillle del af kagen når der sælges en af deres bøger. Og det er vel egentlig helt ok, da der også ved "de store fede juridiske bøger fra Karnov" er et kæmpe forarbejde før brugeren sidder med bogen i hånden.

De trykkerier der blindt indscanner og printer bøger uden tilladelse er på kant med loven. Og senest har der været trykkerier i Århus og Odense der har fået store bøder.... det ene trykkeri måtte vist lukke fordi hovedparten af deres omsætning kom fra ulovligt indscannede bøger som de så enten printede eller solgte ud i pdf.

Så hvis du vil læse jura lovligt - er der ingen nem vej! :-)

Mvh.

Lars

Nu er jeg svagsynet. Jeg ved da at min skole har sendt de bøger jeg skulle bruge til studiebogsservice (som bliver lagt sammen med NOTA snart), som har scannet bøgerne ind og sendt en CD med dem på i forskellige formater.

I mine bøger står der så information omkring det med rettighed - f.eks.:

"

Mekanisk, fotografisk, elektronisk eller anden
gengivelse af denne bog eller dele herafer ikke
tilladt ifølge gældende dansk lov om ophavsret.
Alle rettigheder forbeholdes.
Forlaget har under udarbejdelse af bogen forgæves
forsøgt at komme i kontakt med alle rettighedshaverne.
Rettighedshaverne kan ved henvendelse til forlaget
modtage honorar for deres materiale."
Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars H. Jensen:
De fleste forfattere har jo copyright på deres bøger, som jo betyder at de får en lillle del af kagen når der sælges en af deres bøger. Og det er vel egentlig helt ok, da der også ved "de store fede juridiske bøger fra Karnov" er et kæmpe forarbejde før brugeren sidder med bogen i hånden.

Det er fuldt lovligt hvis man har købt (er ejer) eksemplar af eksempelvis en bog at digitalisere den- på samme stadie som du må lave en kopi af din digitale filer til eget brug, eller lave en kopi af din cd.

men er bogen lånt eller stillet til rådighed af eksempelvis skole osv - ja så må du ikke gøre den digital, eller for den sags skyld tage fotokopier af den.

Hvis du blot vil scanne bogen ind hvor du skære kanter af som pdf, kan de fleste scanner snildt klare dette i løbet af få minutter hvorefter du kan læse den på din tablet.

ATB/Bo

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars H. Jensen:

Cef:
I min rundsøgning faldt jeg dog fleresteder amerikanske studerende, som omtale at de havde en lokal butik hvor man kunne komme ind med bogen, få skåret kanter mv. af og så scannet ind i PDF uden de store håndører op af lommen, hvilket jo lyder rigtig smart.

Hej Christian.

Indscanning af bøger med OCR har vi gjort en del gange her i vort trykkeri, men kun i de tilfælde hvor forfatteren selv er kommet med bogen, så vi 100% ved at han er ejeren! De fleste forfattere har jo copyright på deres bøger, som jo betyder at de får en lillle del af kagen når der sælges en af deres bøger. Og det er vel egentlig helt ok, da der også ved "de store fede juridiske bøger fra Karnov" er et kæmpe forarbejde før brugeren sidder med bogen i hånden.

De trykkerier der blindt indscanner og printer bøger uden tilladelse er på kant med loven. Og senest har der været trykkerier i Århus og Odense der har fået store bøder.... det ene trykkeri måtte vist lukke fordi hovedparten af deres omsætning kom fra ulovligt indscannede bøger som de så enten printede eller solgte ud i pdf.

Så hvis du vil læse jura lovligt - er der ingen nem vej! :-)

Mvh.

Lars

Det juridiske er da helt klart et aspekt, som skal overvejes. Det er imidlertid ikke min forståelse, at der er noget her som hindrer for, at jeg scanner min egen bog til mit eget brug.

At jeg så rent faktisk ikke må anvende hjælp fra et trykkeri eller anden ekstern assistance er jo så en anden sag :(

Fandt følgende link, som besvarer problemstillingen:

http://it-jura.dk/2012/09/05/ma-du-indscanne-din-bog-sa-du-kan-laese-den-pa-ipaden/

Så mit problem kommer nærmere til, at hedde sig: Hvordan fjerner man nemmest ryggen på en bog, så man kan smide den i en scanner?

/Christian

 

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)