Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Loven om fyring

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 569
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg vil hører omkring lovgivningen inden for fyring af en medarbejder.

Jeg er selv lige blevet fyret - faktisk bortvist, udelukkende pga påstande om noget, der hverken giver mening eller er hold i/kan bevises - rent faktisk kan jeg bevise at det er forkert!

Så som jeg ser det, er det en uberettiget fyring?

Det eneste der er, er at jeg kun nåede at være ansat i ca 2 måneder, og virksomheden er ikke medlem af noget form for overenskomst, eller hvad dét nu hedder. Og derfor håber jeg, at der er nogle der kan fortælle om de så bare kan bortvise deres medarbejder pga de har en påstand om noget.

Jeg vil lige sige at dette ikke drejer sig om en påstand om tyveri eller anden kriminel handling! Dette har noget at gøre med, at jeg skulle have kendtskab til en ny konkurrent, hvilket jeg i den grad ikke har.

Jeg håber, at nogle kan belyse loven/reglerne inden for dette!

Mvh

Marco Poul

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
tal med din fagforening eller en advokat med speciele indenfor ansættelseret.

Hvorfor tror han at du kender til konkurrenten?

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du siger selv at virksomheden ikke har overenskomst, så du må ty til din ansættelseskontrakt, og se hvad der står deri.
Du skriver du har været ansat i 2 mdr, så derfor har du krav på at have fået udleveret en ansættelseskontrakt, da du skal have den senest 1 måned efter ansættelse, så længe du har over 8 timer om ugen.

Har du ingen ansættelseskontrakt fået, kan du køre sag på det, enten via advokat eller fagforening, du vil dog sikkert ikke få nogen kompensation for det, eftersom du kun har været ansat i 3 mdr (har selv prøvet at få 3F til at køre en sag mod en arbejdsgiver jeg var ved i 4 mdr, men de ville ikke gøre det, når det var så kort ansættelse)
Virksomheden vil dog få en bod på, mener jeg, 10.000kr for manglende ansættelsesbevis, såfremt sangen bliver kørt, og de ikke kan fremvise bevis for at du har modtaget et ansættelsesbevis.

Har du derimod et ansættelsesbevis, og der intet står om opsigelsesvarsel, kan du opsiges med dags varsel, der kan i sådan tilfælde køres sag på mangelfund ansættelsesbevis, da der skal stå i det, hvor lang opsigelse du har.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du ikke har en ansættelseskontrakt er jeg, som arbejdsgiver, ret sikker på den indeholder en prøveperiode på tre måneder, hvor du kan opsiges fra dag til dag.

At du så ikke har en ansættelseskontrakt. Tja. Hvis du vil gøre noget ved dét, så skal du starte med at melde dig ind i en fagforening eller kontakte en advokat (økonomisk kan du glemme det). Fagforeningen vil så formentlig lave et telefonopkald eller skrive til arbejdsgiveren at de kræver 10.000 kroner i erstatning for din manglende kontrakt, hvorefter arbejdsgiveren ignorere dette eller svarer du er bortvist pga illoyalt adfærd eller lign. Mere sker der ikke.

Mit råd er du glemmer alt om den sag og koncentrerer dig om at finde et nyt job.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 22. May 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 04:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver Jesper ret

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)