Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO og danske specialtegn (æøå)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er ved at sætte en webshop op, da jeg skal sælge øl, vil jeg gerne fra starten håndtere alle "ø"'erne, bedst muligt mht SEO.

Jeg har flere steder læst, at man bør undgå æøå i domæne og url'er og at det er en god ide at benytte søgeord i sine URL'er. Den del har jeg forstået og det giver fin mening. Derfor skal jeg selvfølgelig undgå æøå i mine url'er, ingen tvivl om det.

hvordan håndterer man så bedst æ, ø og å. I mit tilfælde er så især "ø", der er interessant. En del af mine søgeord vil jo indeholde øl, på den ene aller anden måde, og derfor skal de hånderes fornuftigt. Et eksempel kunne være en kategori med belgiske øl. På shoppen, vil menupunktet så hedde "Belgiske øl" og det vil sidens overskrift også, men hvad bør jeg kalde url'en?

mit-domæne.dk/belgisk-ol/

eller

mit-domæne.dk/belgisk-oel/

Jeg tror ikke på at ovenstående vil have nogen effekt for besøgende, så derfor er hensynet her til søgemaskinerne. Alt andet lige, hvilken af de to ovenstående url'er vil ranke bedst på søgningen "belgiske øl"?

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 29. Nov 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Citona Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rune

Det er rigtigt at det er en god idé at undgå æ,ø og å i dine url'er da det skaber unødvendige udfordringer på flere fronter. Brug følgende - det forstår søgemaskinerne:

æ = ae
ø = oe
aa = aa

Med hensyn til ranking så husk at url'erne kun er én ud af rigtig mange faktorer som der kan skrues på for at forbedre synligheden.

Ikke mindst, hvis du har et domænenavn med æ,ø,å, så 301-redirect til domænenavnet med ae, oe, aa. URL for URL.

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt med på at æøå, slet ikke skal indgå i mit domæne eller url'er, jeg har købt domænerne ølhandleren, olhandleren og oelhandleren, de jeg ikke bruger skal så 301'ets til det sidste, så langt så godt.

Jeg er også klar over at SEO, er rigtig meget andet end keywords i url'erne, men når man nu kan vælge, så kan man lige så godt vælge fornuftigt. Så hvis der er nogen der ved hvilken af de to url'er i mit første indlæg der er bedst, så sig gerne til.

Min undren blev egentlig startet af en kommentar på Frank Hellerup Madsens blog om netop det emne.

Citat fra bloggen:

Det er jo tydeligt at se, at en søgning på ord, hvori æøå indgår så fremhæves det tilsvarende med fed skrift i søgeresultatet. Hvis man f.eks. googler “å”, vil wikipedias resultat “da.wikipedia.org/wiki/Å_(bogstav)” blive fremhævet med fed skrift, der hvor der står “Å”, mens “www.skjernaa.info” ikke fremhæver dobbelt a’et med fed. Her er det, jeg er i tvivl om, hvorvidt den fremhævede markering er et udtryk for algoritmen, eller om det blot er for syns skyld. Altså om algoritmen mener, at “aa” er det samme som “å” men blot ikke fremhæver det med fed, da de visuelt adskiller sig, eller om algoritmen rent faktisk ikke mener, at “aa” er det samme som “å”.

Spørgsmålet bliver så vidt jeg kan se aldrig besvaret i bloggen.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Rune Glud Elbek:
Jeg er også klar over at SEO, er rigtig meget andet end keywords i url'erne, men når man nu kan vælge, så kan man lige så godt vælge fornuftigt. Så hvis der er nogen der ved hvilken af de to url'er i mit første indlæg der er bedst, så sig gerne til.

Med noget arbejde kan man få en side om Tyrkisk peber til at rangere godt på "Belgisk øl", så om det er mit-domæne.dk/belgisk-ol/ eller mit-domæne.dk/belgisk-oel/ er ikke så vigtigt. Hvis Google forstår oe som ø, vil jeg nok personligt gå med oel, så den læser det som ØL, og ikke OL. Men det er virkelig nede i de helt små betydninger hvad det bidrager.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Spændende.

Er der nogen der kan overbevise mig om at æ ikke er godt i nedenstående tilfælde? Se google søgning:

https://www.google.dk/search?q=vægtændring+i+bananer&pws=0&hl=da&gl=DK&cad=h

Hvorfor skulle jeg bruge ae i stedet for æ i vægtændring? Jeg kan godt se ulempen, når man skal lægge linket ind i en browser, hvor æ typisk ændres på følgende måde: https://www.google.dk/search?q=v%C3%A6gt%C3%A6ndring+i+bananer&pws=0&hl=da&gl=DK&cad=h

Men fra et brugersynspunkt synes jeg det er pænest med æ i URL'en. Ville jeg ranke bedre, hvis jeg erstattede æ med ae?

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra Sæby
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 260
Fra  Happydays A/S Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Rune Glud Elbek:

Citat fra bloggen:

Det er jo tydeligt at se, at en søgning på ord, hvori æøå indgår så fremhæves det tilsvarende med fed skrift i søgeresultatet. Hvis man f.eks. googler “å”, vil wikipedias resultat “da.wikipedia.org/wiki/Å_(bogstav)” blive fremhævet med fed skrift, der hvor der står “Å”, mens “www.skjernaa.info” ikke fremhæver dobbelt a’et med fed. Her er det, jeg er i tvivl om, hvorvidt den fremhævede markering er et udtryk for algoritmen, eller om det blot er for syns skyld. Altså om algoritmen mener, at “aa” er det samme som “å” men blot ikke fremhæver det med fed, da de visuelt adskiller sig, eller om algoritmen rent faktisk ikke mener, at “aa” er det samme som “å”.

aa bliver ikke fremhævet når man søger på å

MEN

øl bliver fremhævet når man søger på oel.

SÅ 

Google (og andre søgemaskiner) ved godt hvad oel er.

Fra Kosheluk
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 40
Fra  NOVAS Commercial Solutions Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg så lige en gammel diskussion.

Har du fundet frem om det er en god ide at have danske æ/ø/å i url?

Har du haft problemer med på en eller en anden måde med det?

Jeg læste, at nogle online services (reklame platformer osv.) ikke accepterer links med danske æ/ø/å

Tak.

Edward

GrN.dk - Logistik og regneark:

Spændende.

Er der nogen der kan overbevise mig om at æ ikke er godt i nedenstående tilfælde? Se google søgning:

https://www.google.dk/search?q=vægtændring+i+bananer&pws=0&hl=da&gl=DK&cad=h

Hvorfor skulle jeg bruge ae i stedet for æ i vægtændring? Jeg kan godt se ulempen, når man skal lægge linket ind i en browser, hvor æ typisk ændres på følgende måde: https://www.google.dk/search?q=v%C3%A6gt%C3%A6ndring+i+bananer&pws=0&hl=da&gl=DK&cad=h

Men fra et brugersynspunkt synes jeg det er pænest med æ i URL'en. Ville jeg ranke bedre, hvis jeg erstattede æ med ae?

VH. GrN.dk

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Undgå æøå i dine URLs.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra København
Tilmeldt 27. Oct 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig. En side som http://www.absolut-traepiller.dk/, som også har 'æ' i sit navn, har valgt at skrive det 'ae', og det ser jo ud som om, at det rent SEO-mæssigt (det at ranke på Google) kun er en fordel at stave det 'ae'.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)