Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrække moms som driftsomkostning?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Driver en mindre webbaseret enkeltmandsvirksomhed hvor overskuddet beskattes efter personskatteordningen.

Har anskaffet mig en iPhone til ca. 4.000 kr. ex. moms, jeg bruger denne både privat og erhvervsmæssigt i virksomheden – fordelt med 50 % til hver del. Ditto omkring et tilhørende mobilabonnementet.

Tilsvarende har jeg et bredbåndsbonnement (inkl. fastnettelefoni) – fordelingen er også her 50 %

Endelig køber jeg af og til diverse IT-udstyr, som dels bruges i virksomheden, dels privat – det kunne f.eks. være en skærm til 1.000 kr. – igen med 50 % fordelingen til privat og virksomhed.

Mit telefoniforbrug er årligt ret beskedent, ca. 125 kr. om måneden (inkl. moms) til mobiltelefonen og så en mindre andel fastnettelefoni via bredbåndsabonnementet, udgør nok maks. 25 kr. om måneden. Jeg går ud fra, hvis jeg vil fratrække iPhonen i årsregnskabet, at jeg skal beskattes af fri telefon?

Spørgsmålet er så nu hvor meget jeg kan trække fra i hhv. skat og moms:

1) Kan jeg trække udgiften til iPhonen (ex. moms) fuldt fra i virksomhedens overskud, også hvis jeg kun bruger denne 50 % i virksomheden? Og hvad med momsandelen, her er det vel kun 50 % jeg kan trække ud som købsmoms?

2) Kan bredbåndsabonnementet (inkl. fastnettelefoni) trækkes fuldt fra – og hvad med momsen?

3) Hvad med mobilabonnementet – hvor meget kan trækkes fra her?

4) Endelig IT-udstyret, f.eks. køb af ny skæm - kan jeg kun trække 50 % af denne fra i virksomhedens overskud, eller kan de trækkes fuldt ud fra? - og hvad med momsen?

5) Når først man har trukket en smartphone fra én gang i sit regnskab (og man fortsat benytter denne) - vil man vel altid (også i fremtidige årsregnskaber) være tvunget til at blive beskattet af fri telefon, uanset at ens abonnement/forbrug udgør langt under 2.500 kr. årligt?

Er endelig blevet lidt forvirret over følgende:
http://www.startvaekst.dk/ekspertsvar/54332/2002

Personen i eksemplet benytter virksomhedsordningen, giver dette særlige fordele ifb. med fradragsberettigede driftsomkostninger? Umiddelbart ser det ud til at den andel af momsen man ikke kunne trække fra i første omgang (pga. fordelingen mellem privat og firmaandel) senere kan trækkes fra som en driftsomkostning?

Har googlet en del og læst tilbage i debatten her på Amino, det med at man kan trække noget af momsen fra som en driftsomkostning synes jeg ikke fremgår ret mange steder?

Beklager de mange spørgsmål, flere af dem har været oppe at vende flere gange. Savner dog nogle entydige svar, også i forbindelse med at multimedieskatten er blevet afskaffet.

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars72:
1) Kan jeg trække udgiften til iPhonen (ex. moms) fuldt fra i virksomhedens overskud, også hvis jeg kun bruger denne 50 % i virksomheden? Og hvad med momsandelen, her er det vel kun 50 % jeg kan trække ud som købsmoms?

ja du kan trække den fra men kun moms af den % del du bruger i virksomheden, men resten er så almindelig udgift og ja korrekt - driftsudgift uanset VSO eller ikke

Lars72:
2) Kan bredbåndsabonnementet (inkl. fastnettelefoni) trækkes fuldt fra – og hvad med momsen?

Her bliver det mere tricky - svaret er JA når det er internetforbindelse MEN du har så fastnet telefon på, og så er det igen momsen kun med den andel der vedrører firmaet for fastnet telefonen - der må naturligvis ikke også være en TV pakke med i abonnementet (det er rent privat) OG

Hvis du har valgt at betale skat af fri telefon, så er der ikke andre problemer i fastnettelefonen, men hvis du ikke valgte det, ja så ville fastnet telefonen i sig selv give skat af fri telefon

Lars72:
Endelig IT-udstyret, f.eks. køb af ny skæm - kan jeg kun trække 50 % af denne fra i virksomhedens overskud, eller kan de trækkes fuldt ud fra? - og hvad med momsen?
same same - momsen deles i forhold til privat forbrug f.eks. 50/50 og resten ja - det er driftsomkostning hvis den koster under 12.300 allerede år 1 - ellers afskrevet over flere år

Lars72:
5) Når først man har trukket en smartphone fra én gang i sit regnskab (og man fortsat benytter denne) - vil man vel altid (også i fremtidige årsregnskaber) være tvunget til at blive beskattet af fri telefon, uanset at ens abonnement/forbrug udgør langt under 2.500 kr. årligt?

Ja så længe du har telefonen du købte til firmaet så ja - Tænk på, at de penge du har som driftsudgift i firmaet jo også er dine egne, det er bare skatten på ca 37% som du sparer + lidt moms, så hvis ikke din samlede telefon regning er over omkring 2.500 kr per år, så kan det ikke betale sig, for det er 2.500 du skal lægge på din indtægt - for dig er det mobil og fastnettelefon pris samlet du skal se på.

Husk også på, i forbindelse med alle de skønne fradrag, at det er dine egne penge du bruger, og hvis du lukker skal du købe det ud privat med moms, og din drift skal jo på sigt give overskud, for ellers kan skat forkaste hele ideen - men omvendt skal du absolut tage de fradrag du kan

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for udførligt svar.

Er nu helt med på at jeg i mit tilfælde kun kan trække 50 % købsmoms fra på de forskellige ting, da jeg bruger tingene både privat og i virksomheden. Hvad fri telefon angår, vil jeg nok fremadrettet vælge at blive beskattet, da jeg gennemsnitligt én gang om året regner med at opgradere til ny smartphone (+ fortsat mobil/fastnetabonnement) som alt i alt bevirker at jeg nok ryger op over 2.500 kr. i samlet udgift.

Med i dette regnestykke skal man så også huske at tage højde for, at et evt. salg af den gamle smartphone bevirker at indtægten herfra skal beskattes i virksomhedens overskud, så reelt bør man måske nok i højere grad kigge på løbende abonnementsudgifter når man vil afgøre om man ønsker at blive beskaffet af fri telefon eller ej. Helt ærligt synes jeg faktisk den gamle multimedieskat var nemmere at forholde sig til! Smile

Tilbage til moms som driftsomkostning:
Er stadig ikke helt med på hvorfor/hvordan jeg kan trække den resterende andel af momsen fra som driftsomkostning (altså den del som vedrører privat forbrug) - det virker ulogisk at man kan trække en momsandel fra i sin virksomhed, som vedrører privatforbrug.

Eksempel:
Køber en skærm til 1.250,- inkl. moms. Bruger stadig skærmen 50 % privat og 50 % i firmaet. Momsen udgør i alt 250,- dvs. jeg kan trække 125,- fra i købsmoms for den andel som vedrører virksomheden. Tilbage er så en udgift på 1.125,- Er det virkelig korrekt forstået at jeg kan trække de 1.125,- fra i virksomhedens overskud, selvom jeg bruger skærmen 50 % privat? I de 1.125 er der jo en udgift på 125,- som vedrører moms til privat forbrug.

På forhånd tak - og mvh. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du skal regne med at når du sælger den gamle skal den jo så sælges med moms også - Du må ikke forære den bort - enten har du alle de gamle i virksomheden og skat kan kontrollere, eller du har bevis for at den er solgt til markedspris inkl moms

Hvis du har en udgift som er 50/50% (og man skal skønne den korrekte ikke bare vælge 50/50) på 1000 kr + moms 250 kr, ja så ved 50/50 bliver det 1125 kr driftsudgift og 125 kr moms fradrag - det er kun momsen der skal deles i privat og firma - ikke selv omk. og betaler man en moms man ikke har fradrag for (kunne være ex benzin til en hvidpladebil) ja så er der fradrag i drift for den moms der ikke kunne trækkes fra

ex benzin for 100 kr inkl moms - trækkes som driftsudgift 100 kr - da momsen ikke gav fradrag så de 20 kr man ellers fik 100% igen i moms, bliver nu til fradrag i drift, og hvis selskab så af en værdi på 25% og hvis person, så svarende til bundskat

Og husk stadigt, at dit sigte skal være klart seriøst forretningsmæssigt og sigte på overskud, ellers kan skat jo forkaste det hvis det skulle ha præg af bittte lille omsætning - undersskud og bare momsfradrag - men er det seriøst drevet med sigte på overskud, så er der ingen problemer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så tror jeg at jeg er ved at have forstået det fuldt ud, tak! Smile

Har kørt virksomheden i lidt over 10 år, og havde kun i opstartsåret et mindre underskud. I og med at jeg skaber overskud hvert år (og formodentlig sagtens vil kunne gøre det fremover pga. forholdsvis lave udgifter ift. indtægter) vil jeg nok sagtens kunne forsvare overfor SKAT at der er tale om en "seriøs" virksomhed, hvis primære formål er at skabe løbende overskud. Det er så en sidegevinst, at det samtidig er min hobby, set i det lys meget rart at kunne trække diverse IT-udgifter fra som man måske i forvejen ville have haft, uanset om man måske ikke havde haft en virksomhed. Kan godt se problematikken overfor SKAT, hvis man bliver ved med køre med fradrag/udgifter og der aldrig genereres et overskud; den går næppe i længden.   

I opstartsåret begik jeg den fejl, at jeg ikke var opmærksom på at diverse IT-udstyr jeg ejede i forvejen faktisk kunne fratrækkes i regnskabet ved at købe det til virksomheden. Dernæst må jeg tilstå at jeg ikke tidligere har været opmærksom på at den købsmoms jeg ikke kan trække fra (den private andel) i stedet kan trækkes fra som driftsomkostning, det er da nok blevet til en hel del gennem årene. Vil dog ikke lave et større nummer ud af det nu, sikkert ret besværligt - virksomheden er desuden ikke ret stor - omsætningsmæssigt genereres årligt mellem 50.000-100.000 kr.

Har i øvrigt én gang fået gennemgået mit regnskab af SKAT i en stikprøve-kontrol, hvor de fik udleveret alle bilag osv. Det undrer mig lidt, at de ikke har gjort mig opmærksom på at købsmoms som ikke kunne trækkes fra pga. privatandel, i stedet skattemæssigt kunne trækkes fra som driftsomkostning, det var dog før multimedieskat og den nuværende skat af fri telefon blev indført.

Men igen, mange tak for svarene! Smile

Mvh.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)