Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan kunden annullere?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos

Jeg har brug for din mening, råd og jurahjælp.

For at gøre det kort, har min virksomhed, fra henvendelse, fra en kunde solgt en speciel folieskærm og opsat denne hos kunden.
Dette salg skete for 1 år siden (21-5-2012) og monteringen foretages efter produktion af speciel-skærmen. (26-6-2012)

Kunden havde fået foretaget nogle målinger af lysforhold og ud fra disse blev vi sammen enige om det leverede.

20/7-2012 henvender kunden sig og er ikke tilfreds med skærmens kvalitet.
Uden bøvl, tilbyder jeg har udbedrer problemet og bruger ½ dags monteringsarbejde UB hos kunden.

Jeg skriver til kunden, at han skal kontakte mig hvis han stadig ikke er tilfreds. (Han var gået efter vi afsluttede geninstallationen)

Kunden kontakter mig igen 18/9 og oplyser at projektoren lampe er sprunget og ikke virker mere og at han stadig ikke er tilfreds med skærmen.

Vi udskifter projektorlampen med det samme uden omkostninger for kunden. Der er dog ikke garanti på lampen længere, da den har rundet 1000 driftstimer. Men det ser vi gennem fingre med, da kunden ikke er tilfreds med skærmen på dette tidspunkt.

Da jeg er ude ved kunden d. 21/9 for at skifte projektorlampen tilbyder jeg ham en anden installation af vores bedste skærm for at tilbyde ham den kvalitet han efterlyser og stadig uden omkostninger for ham (Skærmen er cirka dobbelt så dyr som den han ikke er tilfreds med)
Jeg oplyser kunden, at vi dog først kan have skærmen færdig sidst i oktober 2012, da der er tale om en meget speciel skærm.
Dette accepterer kunden.

Kunden er dog stadig utålmodig og skriver en mail som siger, "at vi ikke har leveret det han troede og at deadline for en ny skærm er 31-11-2012 ellers ophæver han handlen"

Vi leverer en helt ny skærm, en meget speciel skærm med solfilter d. 29-11-2012 og håber at vi har tilfredsstillet kunden.

Alt tyder på kunden er tilfreds, da vi ikke hører fra ham i lang tid.

7-3-2013 tikker der dog en mail ind om at skærmen hos kunden har givet og "bølger" således kunden ikke kan vise et optimalt billede på skærmen.
11-3-2013 tager min montør fluks derop og tilretter/udbedre problemet - stadig uden beregning for kunden.

29-4-2013 mailer kunden igen at skærmen igen har givet efter.
Jeg oplyser kunden, at jeg vil drøfte problemet med teknikere i England før vi gør yderligere.
D. 5-5-2013 skriver jeg tilbage til kunden og anbefaler kunden, englændernes råd om at benytte en anden form for monteringsmateriale.

Jeg havde ferie uge 20 og mandag i uge 21.

Efter endt ferie planlægger jeg, re-installation med nyt monteringsmateriale tilsendt fra England.
Vi har planlagt udbedring med ny monteringsmateriale hos kunden d. 29-5-2013 og skal netop til at oplyse ham datoen, da en mail tikker ind fra kunden.

Han skriver, at det kan være lige meget. Han vil annullere hele handlen og oplyser, at vi skal afhente alle leverede produkter og indbetale den fulde købssum på hans konto.

Kan han kræve hele købssummen tilbage?
Kan han kræve at vi afhenter de solgte produkter? (vi tilbyder ham at udbedre problemet)
Kan han overhovedet bare sådan annullere købet, selvom det er købt for over et år siden? (Det er jo også godt brugt)

Vi har ofret næsten 18.000,- på gratis monteringer, ny projektorlampe og ny speciel skærm til kunden og har ikke tænkt os at tilbagebetale 18.000,- kr. mere som købssummen i sin tid lød på!

Hvad skal vi gøre? og kan kunden tillade sig dette?

Håber ikke den var alt for lang Big Smile
Jeg havde jo lovet at gøre det kort i indledningen Embarrassed

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Sælger du ikke kun til erhvervskunder? Eller er det et privat salg.

Er det b2b er det jo en "no brainer". Er det en privatkunde, ville jeg umiddelbart ikke mene at der er noget at komme efter, men på den anden side ville jeg heller ikke blive overrasket, hvis han fik medhold i en evt. forbrugersag.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om kunden er privat eller erhverv. Tror jeg ikke denne har hævebeføjelser.

Du har ud fra det beskrevne overholdt din del af aftalen. Udnyttet og brugt din udbedring ret og pligt, som du også har uanset kundesegment.

Hvis har er privat kunde kan han jo henvende sig til forbrugerstyrelsen, og herunder få syn og skøn.

Er han er erhvervskunde må han for at bevise produktets uduelighed også igennem en syn og skønsforretning.

Og selvfølgelig kan der skrives meget herop, da regelsættene er forskellige afhængig af kundesegment, og om tingene foregår inden retslig eller uden retslig.

Men jeg mener du har optrådt som du kan og bør.

Hvis man skal påpege en "svaghed" er det så at du har erkendt at der har kunnet være fejl og mangler.

Her bør du også være opmærksom på sondringen imellem fejl og mangelbegrebet.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Det er svært af svare dig præcist uden viden om hvad der står i aftalen med din kunde

og om kunden er forbruger eller erhvervsdrivende og om du skriftligt/mundtligt har

givet garanti og garantiperiodens længde ? 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dommeren

Jeg synes du har gjort dit, efter dit indlæg.

Jeg solgte brugt udstyr til en kunde.

Efter modtagelsen var en møtrik knækket.  Jeg modtog en email "hvis skaden ikke var udbedret inden 8 dage, betragtes handlen som annulleret".
Udstyret kommer fra Italien og selvfølgelig var der ferie!. Jeg havde en mindre model stående, som jeg lånte til kunden.
Da reservedelen kom, monteret og afleveret efter 4 uger, blev regningen betalt.

Gør mere end kunden forventer.

MVH

Johnny 

Fra Odense
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 224
Fra  Marketing Manager Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Hej Dommeren

Jeg synes du har gjort dit, efter dit indlæg.

Jeg solgte brugt udstyr til en kunde.

Efter modtagelsen var en møtrik knækket.  Jeg modtog en email "hvis skaden ikke var udbedret inden 8 dage, betragtes handlen som annulleret".
Udstyret kommer fra Italien og selvfølgelig var der ferie!. Jeg havde en mindre model stående, som jeg lånte til kunden.
Da reservedelen kom, monteret og afleveret efter 4 uger, blev regningen betalt.

Gør mere end kunden forventer.

MVH

Johnny 

Jeg synes nu han har gjort meget ekstra end det aftalte og jeg må erkende at så langt ville jeg aldrig gå for så er det man til sidst kommer ud for at når man har være så flink så udnytter folk en og igen så har man på en måde erkendt at der var fejl og mangler ved det man har leveret.

Naturligvis kan han ikke kræve pengene tilbage vent og se om du får et brev fra hans advokat og gør der det så kontakt en advokat selv.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Thrane:
og igen så har man på en måde erkendt at der var fejl og mangler ved det man har leveret.

Wink Man laver vel ikke noget fejlfrit om ???

Du skal have fat i købe og aftaleloven. Og herunder læse om misligeholdelse, hævebeføjelser m.m.

Det er ikke så enkelt, og ej hellere sort hvidt.

Og husk så en sag har altid mindst 3 sider: Din - modpartens og sandheden.

Som håndværker får man også erfaringer med disse, og erfaring med hvordan man skal forholde sig, når man ikke vil og ikke kommer til at tabe i retten.

Læs selv før du rådgiver dig ned en advokat, mange penge og spare, når man selv kan spørge om de rigtige ting.

Ib Abildgaard

Råd &Mal

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo. Jeg er selvfølgelig klar over at der er tre sider af en sag.

Jeg har efterfølgende opridset for kunden, hvad vi har aftalt.
I en mail skriver jeg:

--------------------------------------

"Hej XXX

Jeg skrev til dig 5. maj, at vi ville finde en dato efter endt projekt i Tyskland.
Ved sidste besøg blev vi enige om at udskifte klæberen til skærmen til en bedre og som er anbefalet fra England.

Jeg oplyste desuden, at udskiftningen ville være bedst på en varm dag og når temperaturen på glasset var høj, således vi undgår at klæberen sætter sig forkert.

At ophæve handlen på nuværende tidspunkt er i mine øjne usandsynligt.

Dels fordi vi d. 17.8.2012 blev enige om, at jeg leverede en bedre skærm uden beregning.
Samtidig oplyste jeg, at skærmen er en optisk specielfremstillet skærm, hvilket gør at den ikke kan tilbageleveres.
Under dette ”møde” erkendte jeg også, at den første folie ikke kunne bruges.
I min verden var det under dette møde du havde valget mellem enten at ophæve handlen eller vælge den tilbudte optiske speciel skærm.

I det du accepterede levering af den nye skærm har jeg dermed lavet en væsentlig forbedring  ifht. de oprindelige produkter, hvilket du også selv gav udtryk for.

Jeg oplyste også, at skærmen kunne blive produceret i oktober/november 2012.

At klæberen så ikke har sat sig som den skal på den optiske skærm pga af solens varme, er i min optik ikke tale en væsentlig mangel.

Selvfølgelig vil jeg gerne afhjælpe dette, hvilket også er ret og pligt. Dette har jeg også oplyst dig om.

Som det ser ud nu kan der afsættes tid til afhjælpningen d.  29. eller 30. maj 2013.

Det er frit for dig om du ønsker afhjælpningen."

-------------------------------------------------------------------

Men alligevel kommer der en mail retur, som oplyser at kunden stadig holder fast i ophævelsen og vil indenfor 10 dage udtage en stævning.
Jeg har nu videregivet sagen til min advokat, så må vi se hvad der sker.

Kunden har også klaget over lysstyrken på skærmen.
Før han købte systemet bad jeg ham om at få udmålt lysstyrken ved vinduet.
Dette fik kunden selv gjort af en anden virksomhed og oplyste tallet til os.
Ud fra tallet beregnede vi projektorens styrke.
Dog viser det sig, at lysstyrken er over 3 x meget som kunden har oplyst.
Dette viser vores måleudstyr under monteringen.

Jeg vil ikke mene, at vi kan være skyld i forkert beregning mellem kunde og et andet firma.
Vi har endda, med den nye skærm, hævet lysstyrken på skærmen betragteligt.

Jeg mener ikke købeloven er brudt, da dette er et specielt tilfælde hvor vi aldrig har vist hvad der er skyld i skærmens klæber sætter sig forkert er for os stadig en gåde. Men vi har en klar formodning om at det skyldes solens varme via glas til den silikone klæber som skærmen er opsat med.

Nu vil vi gerne monterer skærmen med en akrylklæber som er anbefalet fra engelske teknikere, hvilket er en mindre operation.

Men kunden vil ikke tillade os det. Men stævner os i stedet.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Et usædvanlig forløb synes jeg.

Jeg tror din "kunde"/modparten har en dårlig sag.

Du har som udgangspunkt udbedringsret og pligt.

Hvis din modpart ikke vil tillade dig dette, skal han som minimum minimere udbedringsomkostningerne, og kunne dokumenterer disse overfor dig. Herunder indhente flere alternative tilbud forinden.

Kan han ikke det har han jo hellere ikke selv haft nogle omkostninger, og i den forbindelse kan han ikke dokumenterer dårligt arbejde

Hører meget gerne om hvad sagen ender med.

Ib Abildgaard

Råd & Mal  

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 04:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

I dit sted ville jeg slet og ret oplyse kunden at i ikke tilbyder returret under nogen omstændigheder, men at du undtagelsesvist ville betale ham 50% af indkøbsprisen for den brugte skærm. Hvis ikke han accepterede dette ville jeg med sindsro afvente hans stævning, jeg har svært ved at tro at han har en sag.

Hvad er det for en skærm? Hvad står der i dine købsvilkår?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)