Er helt ny i at skulle starte på selv. |
Hej Anne,
En markedsanalyse kan variere alt efter hvad du gerne vil vide. Hovedreglen for disse analyser er, at de skal både være valide og pålidelige - dvs de skal repræsentere målgruppen på en ordentlig måde og altså ikke bestå af et spørgeskema udelukkende af ledende (det vender jeg tilbage til) spørgsmål til dine venner og familie, da disse ikke repræsenterer de personer dine kunder vil bestå af (håber jeg).
Opsøg folk og interview dem - også kaldt kvalitative undersøgelser. Disse interviews giver dig den fordel, at du kan stille spørgsmål til de svar du får og derved udforske emner, der dukker op løbende.
Når du har foretaget nok kvalitative undersøgelser, går turen til de kvantitative, hvilket indebærer spørgeskemaer. Spørgsmålene heri baseres på de svar, problemstillinger og opdagelser du finder i dine kvalitativer undersøgelser. De kvantitativer undersøgelser udskiller sig fra de kvalitative ved at de har fastlagte spørgsmål, der ikke kan tolkes på flere måder. De skal altså være lige til for den udspurgte at svare på.
Mht ledende spørgsmål, så må du ikke stille spørgsmål, der kan pege i retning af de svar du selv ønsker.
Eksempel: Du vil gerne sælge en grøn is og vil vide hvad interessen for denne er.
1. Ville du købe en grøn is? (ledende)
2. Vurder følgende is-farver på en skala fra 1-5: Blå, Rød, Grøn, Gul (ikke ledende)
Forskellen er, at du ikke sætter kunden i et position hvor de blive ledt hen mod svaret som i spørgsmål 1.
Jeg håber det giver lidt mening og ikke blev alt for kringlet - ellers så google lidt på markedsundersøgelser og kvalitative og kvantitative undersøgelser.
/Piilgard