Jeg sidder som fundraiser i en lille rådgivende organisation og har påtaget mig den på en og samme tid spændende og umulige opgave at forsøge at skabe en omsætning. Det burde i sagens natur være let, i forhold til udbud og efterspørgsel, men udfordringen er at vi ikke har nogen fysiske vare at sælge. Vi kan tilbyde online rådgivning til børn og unge, og vi deltager i en række socialpædagogiske projekter både indenlands og udenlands, men vi mangler grundlaget for en omsætning. Jeg håber at I kære folk kan komme med nogle kreative forslag, så min egen inspiration kan komme i omdrejninger. - Camilla |
Umiddelbart har det intet med fysiske varer at gøre eller ej. Men jeg har ikke forstået, hvad jeres organisation/firma går ud på?
Sælger i timer (konsulentydelser ifm. rådgivning), informationer (adgang til materiale) eller andet "produkt" (det værende it-system eller is). Er i en NGO, og det skal ses som godgørende arbejde, når man støtter jeres sag? Hvis I ikke ved, hvad I kal tjene pengene på, er det jeres primære opgave.
Kort sagt: Salg har intet med fysiske varer at gøre, men at finde ud af, hvad man skaber af værdi, som _nogen_ vil betale for. Det kan sagtens være at I skaber værdi, men at den primære modtager ikke har mulighed for at betale for denne ydelse. Derfor skal I måske finde sponsorer i stedet for?