Vi er et designfirma som er ved at udvikle et nye legetøjsprodukt. Vi er nu igang med at regne lidt på prisen, men er i tvivl omkring de typiske avancer på legetøj, altså hvor meget vil en forhandler forvente at betale for et produkt han kan sælge til f.eks. 149,- (inkl. moms) i sin butik/webshop.
Og hvad hvis man skal have endnu et led på (grossist), skal man så endnu længere ned i pris, og hvor meget?
Vi håber der er nogle derude som har lidt erfaring på dette område og kan hjælpe.
Uden at jeg sælger legetøj, men har erfaring med stort set alt andet, så skal butikken (uanset om det købes af jer eller en grossist, det blir nemlig jeres omkostning) nok give omkring 60,- ex moms for et produkt til 150,-
Der kan være forskelle på hvilken salgpris du vil ramme, for kan du lave en fantastisk vare "som bare skal koste 99,-" kan det måske være ok at butikken giver 45,- ex moms.
Men f.eks. Lego efterlader ikke voldsom god avance, men de har et brand at passe på og nogle vejl priser som bare ville blive smadret, hvis de efterlod for meget avance til forhandleren.
Håber det gav lidt :-)
Lamper til enhver smag - Nu over 2000 lamper! LampeGuru.dk
Okay så man kan forvente kostprisen gange 2.... har lidt erfaring fra tøjbranchen hvor det typisk er gange 2 - 2,5, men havde troet (håbet på) det måske var mindre i legettøjsbranchen da det ikke på samme måde er sæsonvarer.
Nu sælger jeg legetøj (babytoys.dk). Hvis det er et kendt brand er kostprisen * 2 = udsalgsprisen. Ved ikke kendt brand er kostprisen *2,5 = udsalgsprisen. Dette er meget normalt :)