Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når en udlandsdansker bliver syg i Danmark

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg bor i Spanien på 4 måned... arbejder som autonomo og er sundhedsforsikret i min Spanske bank.

Jeg går desværre i skrænter lidt rent helbredsmæssigt, det har været en hård tid på det seneste - og er blevet lidt nervøs for et rejse til Danmark for at besøge familien - om et par dage...

Hvad sker der egentlig hvis man bliver syg under sit ophold i Danmark, hvad skal man tage forbehold for ?

Ligeledes - for de som kender til livet i Spanien lidt mere indgående, hvordan sikrer man sig helbredsmæssigt i Spanien/Katalonien.

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 116
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg var dig, ville jeg gå på facebook, søge efter gruppen "danskere i spanien" og stille spørgsmålet dér. Du kan ganske sikkert godt finde nogle, som har meninger og ideér herinde, men hvis du skal have fat i folk, som har tænkt over de samme ting, og endda måske stået i samme situation, må "danskere i hele spanien" være det rigtige sted.

I forhold til at blive syg i Danmark, så tror jeg at jeg ville prøve at ringe til kommunen, du skal befinde dig i. Som udgangspunkt vil jeg tro at du vil få gratis lægehjælp hvis du bliver syg, da du jo fortsat er dansk statsborger, men jeg er bestemt ikke sikker. 

De sygesikringer man får igennem bankerne i udlandet, har jeg haft ret dårlige erfaringer med. Jeg håber i hvert fald at du har tjekket præcis hvad selvrisikoen er, og hvad forsikringen dækker. Da jeg boede udenlands endte jeg med selv at bestille en forsikring. Den kostede mig en del, men dækkede så også både eventuel dykkersyge, kræft, fødsler, læge, tandlæge og alt andet man kunne tænke sig til. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse at blive syg, hvis man ikke har en forsikring der dækker (danskeren der - boede og - døde på filippinerne fordi han ikke havde råd til læge, er et skræmmende bevis på dét). 

Til slut: Rigtig god bedring til dig :) 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis jeg bliver syg i Danmark dækker min amerikanske forsikring. Tjek din forsikring, det ville være underligt hvis ikke den dækkede under en ferie/udenlandsrejse.

Mvh Carsten

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man officielt har flyttet sin adresse ud af landet har man ikke længere ret til offentlige ydelser i Danmark, det gælder også sygesikringen. Tilgengæld er karensperioden blevet afskaffet, hvilket betyder at man i værste tilfælde kan melde sig som bosiddende i Danmark igen (hvis man altså har et sted at bo) og dagen efter være berettiget til behandling.

Som Carsten skriver, hvis du har en 'rigtig' sygeforsikring, så dækker den for det meste hele verden - dog ofte med undtagelse af USA med mindre dette er tilvalgt.

Hvis du ikke har en egentlig sygeforsikring, men en eller anden form for lokal sunhedsforsikring, som jeg måske går ud fra du har, så tror jeg måske ikke den gælder.

MEN..Når du er bosat i et EU land så er jeg næsten 99% sikker på at det Blå EU sygesikringskort dækker dig når du rejser til Danmark. Det gælder i hvert fald den anden vej på ferie, studie og kortere arbejdsrejser. Jeg ville tale med din lokale offentlige myndighed.

Sidst er der mulighed for hos Gouda at købe en forsikring der dækker danskere på ferie i Danmark. Jeg kan ikke helt huske hvad den hedder, men det er en særlig forsikring til netop det formål.

Men tjek nu lige det Blå EU sygesikringskort, jeg er næsten sikker på at det dækker.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Supertankeren:
arbejder som autonomo
Når du er autonomo (jeg formoder at du betaler et månedligt beløb på omkring 270 Eur) så er du også automatisk sikret af den offentlige sygesikring. Når du er det - kan du via nettet bede om at få det blå sygesikringskort som så dækker dig når du er i DK.

ok - ?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Supertankeren:
Jeg går desværre i skrænter lidt rent helbredsmæssigt, det har været en hård tid på det seneste
For at give gode råd omkring hvad du kan gøre for at sikre sig helbredsmæssigt - bør man nok vide hvad du skranter med. Som jeg dog på ingen måde mener at du skal gøre via et forum. Tal fx med ham der solgte dig din forsikring.
Fundamentalt mener jeg dog at din private sygesikring og den offentlige nok skal sørge for dig optimalt. Så ro på.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svaret var simpelt som at tale med banken/forsikringsselskabet. Fik oprettet en privat familieforsikring som også dækker en når man er i udlandet. Man skal blot huske at have et særligt notat med sig som kan udskrives af udbyderen umiddelbart inden rejsen.

Fra Aarhus
Tilmeldt 8. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner,

Deler her informationer, som personer med interesse i spørgsmålet om hvordan man er dækket som udlandsdansker ved sygdom i Danmark med garanti vil finde relevante. De er uddybende især fordi de tidligere indlæg i denne debat er mangelfulde.

Jeg er selv udlandsdansker, men fordi der er få tilgængelige informationer på området on-line, og mit knap så anbefalingsværdige forsikringsselskab, True Traveller i UK, nægter at dække nogetsomhelst i Danmark under korte ferier; foretog jeg i dag et større research arbejde for at finde svar. Min primære kilde er en specialkonsulent i Sundhedsministeriet, som var dygtig.

Lagde dog ud med at google spørgsmålet. Fandt på Københavns kommune's hjemmeside artiklen: "Udlandsdansker - Sygdom når du er i Danmark", der skriver:

"Hvis du bliver akut syg, kan du få dækket behandlingen gennem sygesikringen".

Så burde det jo være i orden skulle du blive akut syg i Danmark som udlandsdansker! Jeg kontaktede Sundhedsministeriet for at være helt sikker på hvad “akut sygdom” dækker over velvidende at jeg som nævnt har et forsikringsselskab, som ikke er til meget nytte under korte ferieophold i det land jeg er født.

The point of enlightenment:

Jeg håber du har læst så langt som her fordi nu kommer der nogle rigtig vigtige klarheder på området. Ifølge specialkonsulenten i Sundhedsministeriet ER udlandsdanskere dækket ved akut sygdom, skulle de blive syge i Danmark. Men der er en grå zone omkring dækning af omkostninger ved "efter-behandling" af akut sygdom, hvor det er lægens vurdering om du skal betale for dette eller ej. Med andre ord, som udlandsdansker kan du altså godt blive behandlet under sygesikringen ved akut sygdom skulle du blive kørt ned etc., men måske skal du selv betale for læge-opfølgninger, genoptræning, gen-operationer og hvad der ellers måtte falde ind under efter-behandling.

Men specialkonsulenten nævnte, at siden karensperioden blev afskaffet har man som udlandsdansker mulighed for at få adresse i Danmark per omgående og få gratis behandling. Der bliver ikke set skævt på om dette gøres med udelukkende formål om at få efterbehandling dækket af sygesikringen, hvilket er muligt. Alt i alt ser det lyst ud for Den Tapre Landsoldat, der måtte vende tilbage til sit hjemland, men være så uheldig at blive akut syg og få behov for efterbehandling.

Der er i øvrigt et patientkontor i hver region, som informerer om reglerne på området. Hvad synes I om informationerne? Kunne I bruge det til noget?

Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt svar Søren Madsen, mange tak. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 8. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt at høre du kunne bruge det til noget, Johannes.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)