Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvudvilket "Trustpilot-widget" ulovlig?

Side 3 ud af 12 (113 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Christoffer Steenbeck:

Lundsby:

Bare fordi nøglen sidder i tændningen betyder det ikke at du må stjæle bilen.

Men det virker som om du har lidt svært ved at forstå hvordan dit og mit virker indenfor det digitale felt, så jeg vil klart anbefale dig at tage et juridisk opgør med Trustpilot, det koster sikkert en 50.000 - 100.000 kr. men bagefter så ved du meget mere om copyright. Det gode er også at du kan være sikker på at Trustpilot kører sagen hele vejen, for hvis man måtte det du gør havde de ingen forretning.

Afhængigt af svaret der kommer retur fra Trustpilot; må din beskrivelse ovenfor af Trustpilot, som værende den store virksomhed der tryner de små, tangere lettere mafialignende metoder. Jeg kan selvfølgelig tage fejl - med lad os se om lovgivningen gælder begge veje.

Sådan kan man selvfølgeligt vælge at se, omvendt kan man sige at store firmaer heller ikke skal finde sig i, at man stjæler fra dem.

Trustpilot lever i høj grad af at webshopejere betaler penge for at bruge deres data til at markedsfører dem selv. Så hvis man kan det uden at betale til dem, så bliver det en væsentligt dårligere forreting.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så tilbage til trustpilot... Efter lidt betænkningstid....

De viser et billede af hjemmesiden... Det er vel ikke ulovligt, de viser jo bare et billede de salv har lavet, hvis det var ulovligt ville det næsten være umuligt at tage fotografier!

Derudover viser de brugerenes anmeldelser. Det er jo deres egne., jf. deres betingelser.

Jeg tror faktisk Trustpilot har deres på det tørre.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

geniusdesign:

Hej folkens,

Jeg har for nyligt udviklet min egen Trustpilot-widget for en kunde ifm. design af hans webshop.

Denne "widget" viser den aktuelle rating hos Trustpilot ved hjælp af PHP-kodning, samt udsnit af de nyeste bedømmelser af hans virksomhed. 

Her er omstændighederne:

1. Designet er lavet uden nogen form for brug af Trustpilots billeder/logoer, varemærker eller lignende. 

2. Min widget viser en overskriftstekst der hedder "Vores kunder siger..", nedenunder er der en fed tekst hvor der står "Trustpilot", og nedenunder igen vises den aktuelle score med stjerner fra 1-5 og score-tal x ud af 10. Den sidste del af min widget viser uddrag af nyeste bedømmelser, ca. 20 karakterer angivet i ""

3. De informationer som min widget viser hentes udelukkende via alm. "curl" teknik, hvilket ikke bør være ulovligt, da det rent teknisk blot er en "aflæsning" af Trustpilots side, præcis som når man besøger siden på normal vis via IE, Chrome eller lignende. 

3. Shop-ejeren er ikke "kunde" hos Trustpilot, altså har ikke noget abonnement eller lignende.

Shop-ejeren er blevet kontaktet af Trustpilot vedr. denne widget, og i mailen står der bl.a. 

"Jeg har set nærmere på (ed.)XXXX’s widget og kan se, at der anvendes anmeldelser fra Trustpilot i jeres widget. Jeg kan oplyse, at Trustpilot har fået en overdragelig licens fra brugeren til at anvende og videreoverdrage brugerens anmeldelser. Trustpilot videroverdrager kun denne licens til Trustpilot kunder, og man skal således være betalende kunde for at få videreoverdraget licensen, som giver mulighed for at anvende anmeldelserne i sin markedsføring.

Endvidere fremstår (ed.)XXXX’s widget som en udnyttelse, der bygger på en relation til Trustpilot, samt en snyltning på Trustpilots renomme, hvilket er i strid med markedsføringsloven.

På bagggrund heraf bedes (ed.)XXXX ophøre med at bruge den pågældende widget."

Jeg håber at der er nogle jura-kyndige folk som kan hjælpe mig med at få afklaring om hvorvidt min widget er lovlig eller ej.

Min widget er midlertidigt fjernet fra siden, indtil vi får en afklaring, men jeg her er et screenshot, så I kan se hvordan den ser ud på siden.

Du kan fjerne Trustpilot.dk - da kunder alligevel genkender opstillingen, og så kunne det være interessant at se hvad en dommer ville mene om at de har info om en hjemmeside som man så fra hjemmesiden linker til.

Køb ren argan olie her

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

geniusdesign:
Giv mig bare et godt argument som forsvarer Trustpilots holdning i den sammenhæng.

Det gjorde jeg i mit første indlæg, men der var ikke noget der tyder på at det trængte ind.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Christoffer Steenbeck:
Du har mistforstået mit budskab. Tankerne i tråden gik på hvordan man må anvende andres trademark og content til markedsføring af egne ydelser og varer. Det er udelukkende på denne baggrund, at mine tanker gik på om det var gældende begge veje.

Så beklager jeg, jeg afholder mig fra debatten omkring trademarks da jeg er på meget usikker grund omkring lovgivningen her. Jeg ved ærlig talt ikke hvad der er tilladt og ikke tilladt hvis man har trademarked sit navn. 

Men jeg er næsten stensikker på at det Trustpilot gør på deres side er lovligt. Der er masser af meget store firmaer der får rigtig mange dårlige anmeldelser, det skulle undrer mig hvis ikke et par stykker af dem har sat deres egen hær af advokater på sagen for at undersøge om der kunne gøres noget. Så ud fra den baggrund antager jeg deres metode er lovlig - dog uden at have den juridiske indsigt.

Som jeg læser den mail kunden har fået fra Trustpilot handler første afsnit om at der anvendes tekst/anmeldelser fra trustpilot som de har ophavsretten på. Det er jeg 99% sikker på de har ret i er ulovligt. 

Anden del om snyltning af deres navn er måske mere i gråzonen, men er vel i princippet ligegyldig når afsnit 1 er et klart lovbrud. 

 

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

... Hvis du mener din snak om trademark, så forstår jeg ikke helt hvad du mener.

Som du ser på billedet jeg vedhæftede i mit oprindelige indlæg, så ser du at jeg har skrevet "Trustpilot.dk" - hvilket hverken er deres logo, brand eller andet. Deres virksomhedsnavn er da også blot "Trustpilot", og den tekst jeg har skrevet i min "widget" kan således blot tolkes som en adresse/henvisning til deres hjemmeside, altså stedet hvorfra bedømmelsen stammer.

Det er i mine øjne et utroligt tyndt argument du har bragt på banen, hvis det i det hele taget kan betragtes som et argument.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

geniusdesign:

... Hvis du mener din snak om trademark, så forstår jeg ikke helt hvad du mener.

Som du ser på billedet jeg vedhæftede i mit oprindelige indlæg, så ser du at jeg har skrevet "Trustpilot.dk" - hvilket hverken er deres logo, brand eller andet. Deres virksomhedsnavn er da også blot "Trustpilot", og den tekst jeg har skrevet i min "widget" kan således blot tolkes som en adresse/henvisning til deres hjemmeside, altså stedet hvorfra bedømmelsen stammer.

Det er i mine øjne et utroligt tyndt argument du har bragt på banen, hvis det i det hele taget kan betragtes som et argument.

Jeg har IKKE læst hele jeres diskussion. - Men det med logoet er da ligemeget. -Du bruger indlæggene, og det må du ikke. - Du må gerne lave et link, og skrive '4 stjernes host Trustpilot' - Men du må IKKE bruge materiale de har ophavsretten til (indlæggene).

Fra Kolding
Tilmeldt 21. Mar 13
Indlæg ialt: 205
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting er hvad der er lovligt, en anden ting er hvad der er god skik. Det irriterer tydeligvis firmaet (som lever af at folk betaler for at de kan skilte med deres anmeldelser/ratings på deres shop) at du/i har lavet den widget, og sat på siden, og beder jer pænt om at fjerne den.

Hvis jeg kaldte dig en nar, og du bad mig lade være, ville jeg da også stoppe med det?

Samtidig så ved jeg at hvis du beder Trustpilot om at fjerne din egen webshop (hvis du har en) fra deres side, så går der ikke længe før den er slettet.

M.h.t til flere som har stillet spørgsmålstegn til hvad der er lovligt, og hvad der ikke er lovligt, kan jeg sige at de forskellige love om ophavsret er meget strenge. Der er bl.a. 2 aviser som har fået bøder i størrelsen af 10.000 kroner... For at bringe et billede af den lille havfrue - men der er noget som hedder citatretten. Dette var jeg hvad jeg lige kunne finde af tekst om det:


"I henhold til den danske ophavsretslovs § 22 er det tilladt at citere fra et offentliggjort værk, såfremt det sker i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet. Tilsvarende bestemmelser gælder i andre lande.

Der findes ingen matematiske grænser for, hvor meget man må citere af andres værker. Der gælder således ingen regel om, at det er tilladt at citere fx 1/20 af en bog på 200 sider eller ¼ side af en avisartikel. Hver enkelt citatsituation må bedømmes konkret, og i denne bedømmelse indgår både citatets omfang i forhold til det oprindelige værk og omfanget i forhold til den nye sammenhæng, som det bringes i. Værker af billedkunst kan som udgangspunkt ikke citeres.

Citatretten medfører dog på ingen måde, at et værk kan gengives i sin helhed, da ophavsretslovens § 2 giver eneret til fremstilling af eksemplarer. Yderligere indskrænkes citatretten af ophavsretslovens § 3, stk. 2, der medfører, at et værk hverken må ændres eller gøres tilgængeligt i en form eller sammenhæng der er krænkende for ophavsmanden."

Mere kan læses her: http://da.wikipedia.org/wiki/Ophavsret#Copyright 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

geniusdesign:

... Hvis du mener din snak om trademark, så forstår jeg ikke helt hvad du mener.

Som du ser på billedet jeg vedhæftede i mit oprindelige indlæg, så ser du at jeg har skrevet "Trustpilot.dk" - hvilket hverken er deres logo, brand eller andet. Deres virksomhedsnavn er da også blot "Trustpilot", og den tekst jeg har skrevet i min "widget" kan således blot tolkes som en adresse/henvisning til deres hjemmeside, altså stedet hvorfra bedømmelsen stammer.

Navnet er Trademarket! Da vi trademarkede CloudSprout, var det kun navnet vi sendte ind, ikke logo eller andet.
Du mener ikke seriøst at du ikke har forstået, at navnet er omfattet af trademarket.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tidligere blevet skrevet i tråden, at Trustpilot formentligt har sit på det rene og de har styr på reglerne. Så brugen af "trustpilot"-trademark burde der ikke være noget problem i.**

** med tanke på at de bruger dit og de formentligt har styr på lovgivningen.

Side 3 ud af 12 (113 indlæg)