Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvudvilket "Trustpilot-widget" ulovlig?

Side 2 ud af 12 (113 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Christoffer Steenbeck:
"Trustpilot anvender dit trademark og data til at markedsføre sig overfor sine kunder, og det må de selvfølgelig ikke, uden din tilladelse." - gælder den også denne vej?!

Ja, jeg mener bestemt at hvis du skriver til dem med at du ikke ønsker at figurerer på deres site, så bliver du fjernet.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Ja, jeg mener bestemt at hvis du skriver til dem med at du ikke ønsker at figurerer på deres site, så bliver du fjernet.

Det skal næsten afprøves. Jeg har netop sendt nedenstående mail til Trustpilot. Jeg melder retur med svar herinde;

"Kære Trustpilot.

Amino.dk er vi igang med en debat om Trustpilot og hvordan Trustpilot anvender andre firmaers trademark og content til at markedsføre sig selv.

Vil det, som webshop/virksomhed, være muligt og skrive til Jer at man ikke ønsker og optræde på Trustpilot - og derefter at blive fjernet fra Jeres indeks?!

På forhånd tak.

Debatten kan iøvrigt ses her; http://www.amino.dk/forums/t/192663.aspx

Dbh, Christoffer"

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

geniusdesign:
Intet af deres indhold er vandmærket eller beskrevet med forbehold ifm. kopi-beskyttelse.

Bare fordi nøglen sidder i tændningen betyder det ikke at du må stjæle bilen.

Men det virker som om du har lidt svært ved at forstå hvordan dit og mit virker indenfor det digitale felt, så jeg vil klart anbefale dig at tage et juridisk opgør med Trustpilot, det koster sikkert en 50.000 - 100.000 kr. men bagefter så ved du meget mere om copyright. Det gode er også at du kan være sikker på at Trustpilot kører sagen hele vejen, for hvis man måtte det du gør havde de ingen forretning.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:

Bare fordi nøglen sidder i tændningen betyder det ikke at du må stjæle bilen.

Men det virker som om du har lidt svært ved at forstå hvordan dit og mit virker indenfor det digitale felt, så jeg vil klart anbefale dig at tage et juridisk opgør med Trustpilot, det koster sikkert en 50.000 - 100.000 kr. men bagefter så ved du meget mere om copyright. Det gode er også at du kan være sikker på at Trustpilot kører sagen hele vejen, for hvis man måtte det du gør havde de ingen forretning.

Afhængigt af svaret der kommer retur fra Trustpilot; må din beskrivelse ovenfor af Trustpilot, som værende den store virksomhed der tryner de små, tangere lettere mafialignende metoder. Jeg kan selvfølgelig tage fejl - med lad os se om lovgivningen gælder begge veje.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,6 stjerner givet af 5 person

geniusdesign:
Intet af deres indhold er vandmærket eller beskrevet med forbehold ifm. kopi-beskyttelse.

Det er også ligegyldigt om deres indhold er vandmærket, jævnfør dansk lovgivning så har man per automatik ophavsret på de ting man laver, og det påvirker ikke loven om du skriver ophavsret eller sætter et vandmærke på dine ting. 

geniusdesign:
Du skal huske på at jeg selv har lavet designet, altså ikke brugt andres billeder, slogans lydfiler eller lignende, og den tekst der vises i min widget er citat-uddrag som min kunde selv har indskrevet i sit CMS-system, det er altså ikke komplette anmeldelser fra Trustpilots side.

Nu er det jo svært at se ud fra et enkelt screenshot, men hvis du bruger de anmeldelser der står på trustpilot, og du tager så meget med af dem at det ikke længere ses som et citat eller udsnit, så er det uden tvivl ulovligt, da du så stjæler ophavsretligt materiale i form af anmeldelserne. Og her er det ligegyldigt om du har brugt en scraper eller skrevet det manuelt.

 

steenbeck:
Du rammer lige præcis hovedet på sømmet, netop derfor er "Trustpilot hævet over lovgivningen" - og indtil videre må man som menig webshop eller firma leve med, at Trustpilot laver deres egne love - presser på med advokater hvis man overtræder deres lovgivning. Trist, men nok sandt.

Lad nu være med at bruge den argumentation. Trustpilot er ikke hævet over loven, men jeg mener ikke man kan sammenligne det trustpilot gør kontra det trådstarter gør, eller ihvertfald bliver anklaget for at gøre.  

Det er jo ikke ulovligt at oprette en infoside om en virksomhed eller linke til virksomheden som trustpilot gør. Det er ulovligt at kopierer andres materiale i form af produktanmedelser, tekster, billeder etc. Hvilket jeg ikke kan se trustpilot gør på nogen måde?  

Det kunne være interessant at høre hvilke egne love du mener trustpilot har opfundet. Ærlig talt forstår jeg godt de presser på med advokater, de forsøger at sikrer sig deres levebrød. De stiller en gratis service tilrådighed hvor du stort set kan det hele. Men forbeholder sig nogle enkelte elementer for de betalende kunder er det virkelig så slemt? Eller er det bare blevet moderne at hade store stygge trustpilot? 

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

"så jeg vil klart anbefale dig at tage et juridisk opgør med Trustpilot, det koster sikkert en 50.000 - 100.000 kr. men bagefter så ved du meget mere om copyright"

Mon ikke hele idéen med mit indlæg her på Amino er at få klarhed omkring disse regler uden at skulle starte en retssag?

Nu hvor der har været så mange sager fremme, som ligner min problematik, bør trustpilot så ikke gøre det tydeligt på deres hjemmeside, hvis de rent mener at de kan forsvare deres holdning rent juridisk?

I dette tilfælde er der tale om en webshop som er til offentlig skue på en anden virksomheds hjemmeside (Trustpilot). Synes du ikke principielt at det er mærkeligt hvis ejeren af webshoppen ikke må gengive, altså tage citater fra, de indlæg der er skrevet om hans egen webshop?

Giv mig bare et godt argument som forsvarer Trustpilots holdning i den sammenhæng.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin.

Du har mistforstået mit budskab. Tankerne i tråden gik på hvordan man må anvende andres trademark og content til markedsføring af egne ydelser og varer. Det er udelukkende på denne baggrund, at mine tanker gik på om det var gældende begge veje.

--> 'Låner' TP fra et website; herunder trademark samt skærmbilleder

----> så burde website vel også måtte 'låne' Trustpilot trademark samt skærmbilleder?

Indhold er, som du selv skriver mellem linjerne, ikke ok at snuppe fra andre. Netop derfor denne debat.

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

geniusdesign:
Nu hvor der har været så mange sager fremme, som ligner min problematik, bør trustpilot så ikke gøre det tydeligt på deres hjemmeside, hvis de rent mener at de kan forsvare deres holdning rent juridisk?

fungerer lige omvendt, alt der er på nettet er der copyright på medmindre der står der _ikke_ er det, så nemt er det.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

geniusdesign:
Jeg vil egentlig gerne udfordre dig til at vise mig hvor på deres side de oplyser at man ikke må uddrage citater fra de anmeldelser som brugerne skriver om andre virksomheder.

Det er der ingen der behøver at bevise overfor dig.

Alt indhold på deres side er automatisk ophavsretsligt beskyttet.

Og samme gælder alle andres sider på internettet.

Hvis man ikke har noget mod at andrer kopierer ens indhold, så kan man skrive betingelserne hvorved dette kan foregå, f.eks. ved at kræve kildeoplysning, men alt er per automatik ophavsretsligt beskyttet.

Køb ren argan olie her

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Læs nu ophavsrettens §1 - Så er der ikke mere at snakke om i denne tråd.

Side 2 ud af 12 (113 indlæg)