Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Påvirk politikerne til tiltag for iværksætteri - skab vækst , tjen penge og vær med til at løse "krisen"

Side 1 ud af 6 (51 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 273
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hermed en opfordring til alle Aminoer og iværksættere

Vi vil alle gerne skabe vækst i vores virksomhed og have gode muligheder som iværksættere.

Derfor opfordrer jeg alle til at påvirke vores politikere og start evt. lokalt i kommunen . og I andre som er toppen af iværksættere med at sætte ideer igang i vores folketings politikere ... Det gælder uanset partifarve at alle gerne vil skabe vækst og job - og indflydelse vil gavne os iværksættere , små og store. 

Vi har alle gavn af mere vækst og mener at nye jobs skal komme i den private sektor og gerne fra iværksættere.

Så kan vi gøre noget som både er til gavn for os selv og for samfundet vil det jo være perfekt for alle.

Jeg deltager selv aktivt i møder med kommunens rådgivere "Udviklingfyn" og de holder ofte møder for iværksættere -
Desuden er jeg meget aktivfacebook i debat og håber vi herinde vil kunne rykke lidt i den rigtige retning -. og skabe vækst og jobs.

Jeg har idag kommet med følgende forslag til en politiker ang. at skabe vækst og jobs - og jeg mener iværksætteri er den rigtige vej frem - både for os selv og for landet som helhed. Det lyder måske idealistisk og for nogle "naivt" , men det er såre simpelt :) - Politikerne vil gerne have mere vækst og vi vil gerne have bedste muligheder som iværksættere.
Ved der er flere af jer der vil kunne få indflydelse gældende da I har bevist hvad I kan og er mere kendte og respekterede.

Min forslag idag var f.x

  1. genindføre iværksætterydelsen = ca. 50.000 i start beløb som en ny selvstændig modtager af starten til opstart af virksomhed , og holder det bare 1 år er det tjent hjem flere gange for staten.
2. (Fjerne den berømte iværksætterskat. ) -> Rettet , er fjernet ..
3. Er det evt. muligt at fastfryse de 3% af selskabs skattelettelser i job eller investeringer i vækst - så bliver de pludselig noget værd ?
4. Kan man skabe en alliance i kommunerne mellem akademikere (studerende) til udvikling og innovation i virksomhederne, som man har forsøgt i Odense med succes ? .
5. Hvad med tilskud til "akutlæreplads" på samme måde som akutjobs - og det er jo kun et engangsbeløb og vil kunne sætte gang i lærepladser ?
6. Sparring /Mentor ordning -> Kommunerne SKAL sørge for 1 mentor det første år man starter firma ( det er ofte et problem at finde mentor det første år og derfor kører mange sur eller er på forkert kurs.

Jeg vil høre hvad I andre syns om ideen og tænker ikke jeg kan rykke ret meget alene - men er der 50.000 andre der har samme intention og energi begynder det pludselig at flytte noget - Så hvorfor ikke lufte nogle positive ideer for vækst så vores politikere kan få brugt hjernen til noget fornuftigt ?

IT Support for mindre og mellemstore firmaer på Fyn ! Serverservice

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Personligt er jeg helst fuldstændig fri for deres indblanding...... Jeg kan godt selv!

Begynder man at støtte virksomheder som ikke kan løbe rundt uden støtten - så skulle virksomheden måske ikke have eksisteret in the first place. :-)

Forslaget om at fjerne iværksætterskatten er til gengæld fint nok. Så kan man lige tage affaldsgebyret og indberetning til Danmarks statistik med i samme omgang.

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 273
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Matthias - men der er vi enige og dog mener jeg godt vi kan have gavn af nemmere opstart af firma og de eneste der kan ændre på det er politikerne.

Det er IKKE meningen at firmaer skal leve af tilskud fra staten . Og mine Ideer er kun for forbedring af opstart og engangsbeløb - så det bliver nemmere at starte virksomhed op.

IT Support for mindre og mellemstore firmaer på Fyn ! Serverservice

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Server Service.

Dit indlæg er jo super godt, men viser også hvor svært det er atgøre det du ønsker, nemlig en fælles front overfor regering, folketing, regioner, kommuner og øvrige offentlighed. For før man kan rejse fælles ønsker overfor førnævnte, bliver man nødt til at være enig i hvilke vilkår der er bedst for iværksættere.

Og her kan jeg ihvertfald IKKE støtte dine forslag:

1) jeg er totalt modstander af indførelse af en iværksætterydelse, da det 1) er stærkt konkurrenceforvridende overfor virksomheder, som så er igang og 2) gør at mange vil spekulere i ydelsen fremfor deres forretning, tror jeg. Jeg er hellere ikke sikker på at der er nogen garanti for at ydelsen osv. er tilbagebetalt.Jeg forsøgteigår at lave en poll her på Amino for at se hvad omsætningen bl.a. Aminoer er og desværre har kun 11 givet svar på det, men hvis en forretning f.eks. omsætter mindre end 500.000,kr. årligt, så vil den ihvertfald næppe kunne "tilbagebetale" de 50.000,- kr. på et år - under den antagelse at den selvstændige enten ville have et job, være studerende eller på overførselsindkomst.Og hvis jeg har ret i min antagelse, så vil det betyde ekstra omkostninger for samfundet og derved gøre de samlede rammeomkostninger højere. Jeg ønsker et mere liberalt samfund, hvor rammevilkårene er bedre. Hvis man skal ud i noget offentlig finansiering, så mener jeg faktisk at Statslån med forrentning og tilbagebetalingspligt på den ansvarlige ejerkreds, ville være bedre og helt sikkert gøre at flere ville tænke deres forretning bedre, inden man sætter hus og egne værdier ind på den forretning!

2) Iværksætter skatten blev afskaffen den 14/12-2012 - så den er væk -heldigvis!

3) Jeg har den helt grundlæggende holdning at al involvering og styring af dine eller din virksomheds penge er til skade for samfundet. De penge du som person tjener, eller din virksomhed tjener er som udgangspunkt dine. Så at fastfryse en del af en skattebetaling til investering i vækst? Tja.. Jeg er fuldstændig uenig i den måde som regeringen ser på vækst. De ønsker f.eksat pege på bestemte brancher. Deres fokus på vækst er i forhold til beskæftigelse, mon ikke de fleste arbejdsgivere tager "beskæftigelse" som et biprodukt til øget omsætning. Hvis man kan vækste en virksomhed UDEN at ansætte flere mennesker, så øges produktiviteten og derved konkurrenceevnen. Jeg er derfor fuldstændig uening i at det offentlige skal forvalte nogen af mine penge - især hvis det drejer sig om vækstinitiativer! Jeg tror at det som virkelig kunne hjælpe iværksættere er f.eks. at skatter generelt sænkes (så arbejdskraft bliver billigere), at selskabsskat reduceres så meget som muligt - gerne nul (ud fra den tese at hvis vi ikke skal betale skat af resultatet, vil pengene enten bliver i virksomheden og skabe vækst og hvis pengene trækkes ud, så beskattes de som udbytte eller personlig indkomst!), at momsen sænkes, så vores varer bliver billigere til almindelige forbrugere og gerne at vi som virksomheder kan sælge B-to-B uden at skulle opkræve en moms, som efterfølgende skal betales. Det kan friste over evne at få denne likviditet og det gør ingen gavn nogen steder. Når vi handler indenfor EU idag, betaler vi jo f.eks. ikke moms!

4) Kan man sikkert - men helt grundlæggende, så kan jeg ikke forstå at der overhovedet kastet ENDNU flere penge efter akademikere. De har de længste og de dyreste uddannelser i dette land og det er dem, som har den laveste iværksætter andel. Hvis de skal ud i virksomhederne må det være på markedsvilkår og hvis de ikke kan sælges til 50.000 om måneden, så må de koste 40.000 og kan de ikke sælges for 40.000, så må de koste 30.000 - indtil de kommer i et niveau, hvor udbud og efterspørgsel hænger sammen. De har fået SU i mange år. De er blevet priviligeret med billige Studie Lån og at tro at man er mere værd end en tømrer, eller en murer eller IT-snedker er da noget forbandet vrøvl.. De er præcis det værd, som markedet vil betale - og så længe de ikke vil acceptere det, så er det først og fremmest deres problem. OG er de mere værd ift. til virksomhederne, så må de lære at sælge sig selv bedre. Det er det jeg gør hver eneste dag og det er det som ALLE iværksættere gør hver eneste dag! Så væk med klynken og se at komme igang!

5) Ingen tilskudsordninger efter min mening.. samme argumentation som ovenfor. Lad markedet tilpasse sig og lad os få rammeomkostningerne ned, så tror jeg iværksættere med levedygtige forretninger får mest ud af det hele!

6) Fint med mentorer - men for guds skyld ikke offentlig ansatte. Hvis der er et marked for mentorer, så lad dem sælge deres ydelser på et frit marked og fri mig fra offentlig indblanding. Har ikke oplevet noget som helst fra det offentlige endnu, som har været godt for mig som selvstændig - tværtimod..

Og det er ikke for at være negativoverfor dit initiativ, men jeg tror at manges holdninger vil være for forskellige til at man kan påvirke i én retning. Til gengæld synes jeg at man skulle tage og melde sig ind i en arbejdsgiverorganisation - Så på iværksættermessen i Øsknehallen at DA eller DI giver første år gratis, hvis man blot har én ansat. Ellers er jeg sikker på, at der findes masser af vertikale arbejdsgiverorganisationer - jeg tror at malere har mere til fælles med andre malere, end med en selvstændig IT-programmør. Da jeg spurgte igår omkring omsætning på Amio, var det bl.a. fordi jeg tænkte at et billede af iværksætter miljøets økonomi kunne være interessant fordi alle vækstinitiativer fra regering og folketing idag primært rettes mod de store etablerede - altså landbrug, industri osv. 

Jeg er overbevist om at med rette rammevilkår, så vil iværksættere være de bedste jobskabere - der er 170.000 arbejdsløse idag og lad os bare sige, vi kunne absorbere 100.000 på arbejdsmarkedet, så skal de store industriarbejdspladser absorbere mange hundrede medarbejdere pr. P-nummer - men som iværksættere, skal vi måske kun ansætte én eller to for at alle 100.000 kommer i arbejde. Det sker efter min mening ikke med tilskudsordninger og højere ramme omkostninger, men UDELUKKENDE ved at sikre permanent vækst, afsætning og fokus på de helt små virksomheders forretninger..

Så et langt svar på indtil videre nej - tak.

Morten Reitoft
Direktør
60 14 30 36

Print Provider ApS, T-Post ApS og Little Green Orange ApS 

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person
iværksætteri giver ikke vækst.

Det gør det først når folk køber ens ydelser.
Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 273
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Reitoft:
1) jeg er totalt modstander af indførelse af en iværksætterydelse, da det 1) er stærkt konkurrenceforvridende overfor virksomheder, som så er igang og 2) gør at mange vil spekulere i ydelsen fremfor deres forretning, tror jeg. Jeg er hellere ikke sikker på at der er nogen garanti for at ydelsen osv. er tilbagebetalt.Jeg forsøgteigår at lave en poll her på Amino for at se hvad omsætningen bl.a. Aminoer er og desværre har kun 11 givet svar på det, men hvis en forretning f.eks. omsætter mindre end 500.000,kr. årligt, så vil den ihvertfald næppe kunne "tilbagebetale" de 50.000,- kr. på et år - under den antagelse at den selvstændige enten ville have et job,

Tak for svar Morten Reitoft - men har har du så regnet helt forkert - og du må gerne lige holde dig til hvad jeg skriver i stedet for at fortolke. Smile

1. Et overskud på 500.000 vil generere en salgsmoms (bruttotal) på 100.000 i statskassen samt der desuden betales skat. Så de 50.000 er tjent hjem 2 gange og kan derfor nemt betale sig for staten - det er ikke ment som et lån men tilskud til opstart af firma. 

2. Rettet .

3. ok ved heller ikke hvordan det skulle fungere i praksis

4. Her mener jeg som jeg skriver: akademikere under uddannelse / praktik - de kunne hjælpe firmaer som en del af deres uddannelse/praktik forløb.

5. Tilskuds ordningerne er der jo allerede - spørgsmålet er hvad skal prioriteres og en af de få økonomiske muligheder politikere har for at hjælpe erhverv. Om du mener det er en dårlig idé er ligegyldigt for det er kommet for at blive og lidt ligesom at kæmpe mod moms eller den dybe tallerken.

6. Der er slet IKKE tale om offentligt ansatte - jeg fik selv en Mentor fra et privat marketings firma , men det var først muligt efter 1 år. - og det er så her man kunne forbedre.

Der er SLET ikke tale om at det offentlige skal ind og "blande" sig i vores firma - men om de kan hjælpe med noget som kan skabe vækst eller sætte igang. Smile

IT Support for mindre og mellemstore firmaer på Fyn ! Serverservice

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen... 

Så enkelt er det nok ikke.. men så lad mig forklare engang mere :-)

hvis en virksomheder omsætter 500.000, så er der altså en salgsmoms på 125.000,- kr. (for normalt talerman omsætning eks. moms!).Men der er nok lidt købsmoms også. Lad os bare sige at revision, advokat (ved stiftelse af ApS f.eks.), møbler til kontor, lidt husleje - så koster det nok i omegnen af min. 6-7.000 pr. måned (gennemsnit) og altså vil det give en købsmoms en 20-25.000,- kr. Så er der for mange virksomheder også tale om varekøb (godt klar over at det ikke gælder for alle virksomheder!) - men hvis avancen f.eks. er 30%, så vil varekøbet være 350.000 og det reducerer så momsen tilsvarende med 87.500 kr. og nu er vi så nede på et plus på omkring 17.500 Kr. Skatten af det arbejde, som vores gode iværksætter skal betale vil altså max udgøre 500.000-350.000-72.000 = 78.000,- kr.som formodentlig for de fleste ikke vil udløse mere end allerhøjst 30.000 i SKAT. Så balancen er der ikke og dette er endda helt skævt fordi den selvstændige med meget stor sikkerhed allerede er skatteyder på den ene eller den anden måde.. :-)

Men min pointe har ikke så meget med "økonomi" at gøre, men mere atjeg mener det er en forkert præmis. Jeg vil hellere have at markedet gør det muligt at låne penge i en bank uden alt for store besværligheder osv..

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Odense
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 273
Fra  Server-Service Odense "Så kommer I videre" ... Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Reitoft:

Hej igen... 

Så enkelt er det nok ikke.. men så lad mig forklare engang mere :-)

hvis en virksomheder omsætter 500.000, så er der altså en salgsmoms på 125.000,- kr. (for normalt talerman omsætning eks. moms!).Men der er nok lidt købsmoms også. Lad os bare sige at revision, advokat (ved stiftelse af ApS f.eks.), møbler til kontor, lidt husleje - så koster det nok i omegnen af min. 6-7.000 pr. måned (gennemsnit) og altså vil det give en købsmoms en 20-25.000,- kr. Så er der for mange virksomheder også tale om varekøb (godt klar over at det ikke gælder for alle virksomheder!) - men hvis avancen f.eks. er 30%, så vil varekøbet være 350.000 og det reducerer så momsen tilsvarende med 87.500 kr. og nu er vi så nede på et plus på omkring 17.500 Kr. Skatten af det arbejde, som vores gode iværksætter skal betale vil altså max udgøre 500.000-350.000-72.000 = 78.000,- kr.som formodentlig for de fleste ikke vil udløse mere end allerhøjst 30.000 i SKAT. Så balancen er der ikke og dette er endda helt skævt fordi den selvstændige med meget stor sikkerhed allerede er skatteyder på den ene eller den anden måde.. :-)

Men min pointe har ikke så meget med "økonomi" at gøre, men mere atjeg mener det er en forkert præmis. Jeg vil hellere have at markedet gør det muligt at låne penge i en bank uden alt for store besværligheder osv..

/Morten

Nå troede du regnede i brutto overskud - og omsætning siger jo ingenting om fortjeneste. Med omsætning kommer man jo frem til et tal som bygger på fiktion, da udgifter er meget varierende fra firma til firma. Fx i mit firma er en stor del af omsat varer indkøbt samt freelance timer indkøbt og derfor siger det ikke noget om hvad man tjener.

Så lad os sige at et nystartet enmandsfirma har et netto overskud på 300.000 - så er momsen heraf 25% 75.000 - det er da mere end 50.000 , ikk ? - så det kan godt betale sig.

IT Support for mindre og mellemstore firmaer på Fyn ! Serverservice

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :
hvorfor blev iværksætterydelsen fjernet?
Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

OK... men som jeg slutter af med :-), så er jeg modstander af tanken om overhovedet at skulle finansiere opstarts på statspenge! :-)

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Side 1 ud af 6 (51 indlæg)