Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man "låne" penge til sit eget firma

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Struer
Tilmeldt 22. Mar 08
Indlæg ialt: 83
Fra  Start Online ApS Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Kan man forestille sig flg.:

Jeg indskyder fx. 50.000.- i et firma. (i Opstart)

Disse penge vil jeg jo gerne have igen, privat - Kan man der "udlåne" til sit firma. og derved få dem tilbage, eks. med renter. uden at betale skat af pengene?

Efter noget tid, trækker jeg så de 50.000 ud af firmaet for at betale min "gæld" til mig selv.

 

Er dette lovligt?, og hvordan skal man evt. huske at forholde sig.

 

dbh. Peter

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 43
Fra  Shh Aps Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du må altid låne penge til dit eget selskab eller din enkeltmandsvirksomhed.

Du bør være obs på at du i  tilfælde af konkurs bliver stillet ringere end andre kreditorer - ligesom at trække pengene retur (før evt. problemer med selskabet) kan vise sig at være svært idet du ikke må forfordele kreditorer..

Alt afhængig af hvorledes dit setup ser ud - vil jeg overveje et alm. banklån. ?

mvh

Rasmus

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Når du indskyder eksempelvis 50.000 i din egen virksomhed, får du et tilgodehavende i virksomheden, som ofte bliver bogført på en mellemregningskonto.

Nå du så ønsker at få hele eller dele af dit indskud tilbage, trækker du dem på mellemregningskontoen. Det kan du gøre skattefrit.

Du låner jo ikke i virksomheden. Du får dit tilgodehavende tilbage. 

Håber det giver mening.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

En lidt anden krølle...

Jeg har et I/S med noget fri kapital og et holding selskab med et underliggende driftselskab som har behov for at låne noget driftkapital. Fra andre svar burde der ikke være problemer med at I/S låner penge til enten Holding eller driftselskabet.

Situationen i driftselskabet er at vi har investeret godt 2mio i produktudvikling men mangler ca. 200000kr i driftskapital med kort varsel. Denne driftskapital skal bruges på drift og færdigopbygning af vores egen demomaskine som færdig har en handelspris på godt 400000kr.

Sælger vi blot en maskine resten af året holder vi skindet på næsen.

Hvis vores I/S (ikke del af holding strukturen) låner den driftskapital til virksomheden må vi så tage ejendomsforbehold i den maskine vi opbygger?

Vore tildliger investorer lånte penge til diskontoen + 3% så det tænker jeg er et brugbart udgangspunkt med en øvre grænse som man sikkert kan læse af vækstfondens renteniveauer.

MVH Jens 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Hvis vores I/S (ikke del af holding strukturen) låner den driftskapital til virksomheden må vi så tage ejendomsforbehold i den maskine vi opbygger?

Der er vel ikke tale om ejendomsforbehold men almindeligt pant. I/S ejer ikke "maskinen" - det er jo selskabet. Der burde jo ikke være noget til hindrer for at der tages pant i maskinen for i/S udlån.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare for sikkerheds skyld, forudsat der ikke i forvejen er givet en eller anden generel pant i aktiver til en bank eller andet, men det er jeg sikker på du er helt med på

Lyder da i øvrigt som et rigtigt iværksætter projekt med ganske store penge i gang - så herfra alt godt for projektet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare for sikkerheds skyld, forudsat der ikke i forvejen er givet en eller anden generel pant i aktiver til en bank eller andet, men det er jeg sikker på du er helt med på

Lyder da i øvrigt som et rigtigt iværksætter projekt med ganske store penge i gang - så herfra alt godt for projektet

vh

Tak for specifikationen!

Jo det er en af den type virksomheder som hvor risikoen er relativt stor i danmark fordi man forlader sig på folk som også er meget dyre når de laver noget skidt. Desværre er der en af vore underleverandører på styringen der har lavet noget rigtigt hø og hvor vi er kommet forbi "point of no return".

Hvis det gå godt går det meget hurtigt godt men det er bestemt ikke for de sikkerhedshungrende.

mvh jens 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)