Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

(Privatøkonomi) Bogføring af sænkning af restskat i nyt regnskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

jeg har lige et bogføringsspørgsmål til mit privatøkonomi regnskab som jeg ikke rigtig kan finde på en god løsning på.

Jeg har ikke tidligere lavet et egentligt regnskab for min privat økonomi og nu står jeg i den situation at jeg i januar da jeg startede regnskabet skyldte ca. 5000 kr i restskat og nu hvor årsopgørelsen er kommet så skylder jeg kun ca. 1700 kr. Hvordan ville det være bedst at bogføre denne ændring?

Jeg kunne jo selvfølgelig bare "glemme" de 5000 kr og så sætte de 1700 som åbningssaldo dateret til den dag hvor opgørelsen er lavet, men det virker som en forkert måde at gøre det på for mig når nu der rent faktisk var en anden saldo på det tidspunkt hvor resten af regnskabet startede.

Håber i har nogle gode ideer.

Mvh

Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad vil det sige at du laver bogføring af din privatøkonomi - altså sådan bogstaveligt privat eller - personlig virksomhed med CVR?

Hvis vi taler virksomhed, så skal du ikke bogføre hverken de 5000 eller de nu 1700 - din skat er ikke en del af din virksomhed i et personligt selskab 

Er det helt privat du bogfører din egen økonomi, så må du jo bare se hvordan du bogførte de 5000, og nu bogføre lige modsat med 3300 kr så din konto for skyldig skat siger 1700 - men det er ikke noget du gør i en personlig virksomhed.

HER KAN DU SE lidt om hvordan man betaler skat i en personlig virksomhed - men hvis det er en sådan, så skal du overveje at få givet regnskabet et service eftersyn. HER KAN DU FÅ 3 GRATIS tilbud fra en bogholder eller revisor -

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad vil det sige at du laver bogføring af din privatøkonomi - altså sådan bogstaveligt privat eller - personlig virksomhed med CVR?

Helt privat, som i jeg har ikke en virksomhed. Tænkte det ville være en god ide at vænne mig til at lave regnskab før jeg måske starter en og så er det jo også godt for at få styr på hvad pengene går til.

Cookie:
HER KAN DU SE lidt om hvordan man betaler skat i en personlig virksomhed - men hvis det er en sådan, så skal du overveje at få givet regnskabet et service eftersyn. HER KAN DU FÅ 3 GRATIS tilbud fra en bogholder eller revisor -

Tak for links, dem vil jeg da lige gemme til hvis jeg starter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars:
Helt privat, som i jeg har ikke en virksomhed. Tænkte det ville være en god ide at vænne mig til at lave regnskab før jeg måske starter en og så er det jo også godt for at få styr på hvad pengene går til.

Lyder som rigtig god ide. Du var så med på at du nu bare bogføre forskellen på 3.300 kr lige modsat det du gjorde da du bogførte de 5.000 så går den automatisk i 1700 kr som din gæld i status og hvis du har valgt at se skattegælden som en personlig "driftsudgift" ja så går den også ned fra 5.000 til nu 1700

Altså du har øvelsesbogført - driftudgift skat 5000 kr debet og kredit status - skattegæld den gang du oprindeligt bogførte det som et rent gæt fra mig hvis det skal give lidt øvelsesmening

Så bogfører du nu kredit udgifter skat 3.300 så går den ned på 1700 og debet status skattegæld med 3.300 så viser status at du skylder 1700 i skat som korrekt er.

MEN det er jo lidt et gæt ud fra hvordan du kan ha bogført skattegælden oprindeligt - så i alle fald bare lige modsat med 3.300

Når du så en gang betaler de 1700 kr, så debet status skattegæld med 1700 (den går i 0) og kredit banken da din konto jo nu går ned med 1700 kr

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er oprindeligt oprettet i en konto indeholdende alle åbningssaldi, derfor virkede det lidt mærkeligt for mig at tilbageføre noget af det senere, men det er nok ikke så vigtigt.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)