Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af privat-købt udstyr til egen enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg har i årenes løb indkøbt forskellige effekter til brug i mit arbejde. Efter jeg har fået kontor, er opdelingen af firmaet og privaten blevet meget tydlig. Blandet andet har jeg et stort antal kontorartikler, bøger, skærm, printer, mm. med på kontoret -  alting er købt privat og kvitteringerne smidt væk for længst.

Mine spørgsmål til jer:

1) Hvad kan jeg sælge til mig selv (fra privat til firma)?. Specifikt tænker jeg kontorartikler, skærm, møbler, computer, bøger etc. I så fald, er en personlig kvittering samt dokumentation af prisen (fx. screenshot af pris fra internettet) nok til regnskabet?



2) Prissætning af varer jeg sælger til mig selv: Jeg forestiller mig at jeg fastsætter en den nuværende købspris for ny og trækker ca. 50% fra?  Jeg går desuden ud fra alle varer sælges momsfrit da de er brugt - er det korrekt?

3) Er der grænser for, hvad jeg kan trække fra i SKAT, så længe jeg kan argumentere for brug / behov til mit arbejde? Jeg tænker specifikt på effekter / inventar som kontorartikler, div. kontormøbler, bøger, magasinabonnementer, papirvarer etc.


3,5) Og hvad med rengøring, frugtordning, kaffe, forplejning til møder, øl til fredagsbaren, etc.?

Jeg glæder mig til at høre jeres svar - og på forhånd tak!
Mvh Magnus 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

magnusj:
Hvad kan jeg sælge til mig selv (fra privat til firma)?. Specifikt tænker jeg kontorartikler, skærm, møbler, computer, bøger etc. I så fald, er en personlig kvittering samt dokumentation af prisen (fx. screenshot af pris fra internettet) nok til regnskabet?
jo mere du kan dokumentere prisen er den som du kunne få fra tredie mand jo bedre. Dårligt dokumenteret kan betyde afslag

magnusj:
Prissætning af varer jeg sælger til mig selv: Jeg forestiller mig at jeg fastsætter en den nuværende købspris for ny og trækker ca. 50% fra?  Jeg går desuden ud fra alle varer sælges momsfrit da de er brugt - er det korrekt?

umuligt at sige - noget kan være faldet til 10% - en 3 år gammel computer? Momsfrit betyder jo også at det er helt som privat handel - derfor falder ting jo med det samme som nye 20% og så videre ned derfra - nemt til under 50% af nypris med moms var. Ja du sælger momsfrit - og skal du siden lukke og købe tingene ud igen, er det med moms.

magnusj:
3) Er der grænser for, hvad jeg kan trække fra i SKAT, så længe jeg kan argumentere for brug / behov til mit arbejde? Jeg tænker specifikt på effekter / inventar som kontorartikler, div. kontormøbler, bøger, magasinabonnementer, papirvarer etc.

Vi udgår fra at du kan dokumentere de er helt nødvendige for driften- Bøger overordnet nej - heller ikke selv om de er om faget og slet ikke gamle bøger du har brugt privat og har læst - og faglitteratur skal være MEGET specifik og ikke noget du ellers ville holde og det gjorde du jo inden, så de ting ville JEG droppe - bestemt samme med magasinabonnementer som du tilmed har haft inden også - de skal være meget specielle for at gå igennem. Papirvarer naturligvis - men bruger du dem også selv skal de deles - også momsmæssigt i privat og firma for nu at vise hvordan skat ser det.

magnusj:
3,5) Og hvad med rengøring, frugtordning, kaffe, forplejning til møder, øl til fredagsbaren, etc.?

Så har du jo personale ansat på lønningsliste som kommer og sidder fast hver dag - ikke til dig selv bare? 

Rengøring - taler vi hjemme hos dig selv ?? Nej den tror jeg ikke på, slet ikke uden faste ansatte og så skal du ha en ekstern der kun rengør kontoret og skriver regning på at det kun er det. Jeg ville aldrig rode mig ud i det

Frugtordning - ikke fradrag - se DANSK REVISIONS liste og læs længere nede - Er det indkaldte dokumenterede møder som er nødvendige og du lister formål og deltagerne så kan forplejning give fradrag men ikke noget dagligt absolut - ingen fredagsbar, øl med mere, men læs igennem linket

I det hele taget-  er det hjemme hos dig selv, selv om du har lavet et værelse om til kontor - så vil alt dette kun due hvis du har et antal ansatte der sidder fast på den arbejdsplads - ellers glem det.

Ikke udtømmende liste over tilfælde hvor der ikke er fradragsret, jf. SKAT’ s styresignal (SKM2010.622.SKAT):
· Daglig bespisning af medarbejdere
· Gratis frugt, kaffe, te mv., som står til rådighed for medarbejderne

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Cookie, tak for din omfattende svar. Det skal lige nævnes at jeg ikke har samlet privat og kontor - mit kontor er på egen adresse et andet sted i byen..

Helt konkret har jeg en computer, 2 år gammel, nypris ca. 14.000 kr. En skærm, nypris pt, ca 2.500 kr, mus+keyboard, nypris ca 1.000 kr.

Hvordan prissætter jeg dét ved salg til mit firma?

Ift. bøger: jeg er grafiker og samtlige titler er meget specifikke - fx. bøger om logoer, visitkort, 'how to' bøger mm. Alle fagbøger
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det nemmeste/bedste er hvis du kan finde noget tilsvarende på DBA eller andre steder der viser prisen. Jeg er ikke specialist i computer priser - jeg ville tro mus og key-board var tæt på værdiløst som brugt - men jeg aner ikke hvor priserne ligger - måske som du skrev - ½ pris måske kun 1/3 - IT udstyr falder jo voldsomt i pris når det er brugt - men rent gæt

Har du en revisor er det smart hvis han siger det lyder fornuftigt, så skal han jo ikke rode med at ændre noget

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 20
Fra  Idun Skandinavia Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

hvis man inskyder en privat samling af tøj ind i sin virksomhed (PMV), som man gerne vil sælge i sin online shop.

Hvordan bogføres dette i Dinero ? og skal det bogføres herinde som et "køb" overhovedet da dette jo er blevet betalt over mange år før virk. eksisterede.
Og i så fald hvordan når man ikke har kviteringer længere.

MVH

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du bør finde noget tilsvarende tøj - og sætte en ikke for høj markedspris på og så laver du en helt alm nota privat med tingene og prisen og bogfører som alle andre køb - uden moms (som jo alt i PMB men jo også uden moms på din private faktura til til PMV) Du må bare anslå pris så godt du kan og det du ikke må, er at sætte den for høj - for så kan du snyde skat - så reel og forsigtig markedspris - som også kan være rent 0 om du selv vil

[Signaturlink udenfor signatur fjernet af moderator]

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 20
Fra  Idun Skandinavia Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for svar, det er forstået og en vurdering vil nok blive sat lavere så man er på den sikre side.

En anden ting er at jeg oprettede min Virk. i Dec. med virk. start per 1 januar 2015.

Men den 19 Dec. bestilte jeg nogen varer i italien, og betalte dem den 22 dec. kan jeg godt lave årsregnskab for 2014 anyway, og indsende det her sidste 4 kvartal med de indkøbte varer til moms? selvom virksomheden i pricipet ikke var startet men jeg havde modtaget CVR. da indberetning for 4 kvartal 2014 først udløber om 9 dage...

eller skal jeg tage det ind i det nye 2015 regnskab og tage det med i første kvartal momsafregning der inberettet senest første juli,,,

jeg står lidt i knibe her tror jeg.. 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville bare - når der ikke er moms at trække fra, fra Italien i alle fald - se dem som privat køb og så sælge det for indkøbspris til firmaet i januar - ikke grund til at rode med importmoms for det - når det er købt før registrering og der jo ikke så er mulighed for at spare den italienske moms 

Har du købt og Italienere har sendt uden moms fordi han troede du var moms reg - så ville jeg tage det i 2015 på konto for varekøb EU og dermed importmoms for 2015

[Signaturlink udenfor signatur fjernet af moderator]

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 20
Fra  Idun Skandinavia Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis sidstnævnte var tilfældet, 

så ville jeg vel stadig kunne gøre som førstnævnt, det er fordi det italienske firma vidst nok bare selv har ordnet skat"vis de overhovedet har gjort salget officielt fra deres side hvilket jeg tvivler på da jeg ikke længere har hørt fra dem.

ihvertfald hvis jeg nu alligevel gør som sidstnævnt hvem betaler jeg skat til ? eller bliver det bare registreret som dette? 

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 20
Fra  Idun Skandinavia Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

og vis jeg betragter det som privatkøb fra mig selv, og tager det ind som varerkøb i Januar.
Kan jeg vel ikke bare tage det ind som fakturakøb i Dinero, da jeg "ingen" kvitering har for de her private ting. 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)