Hej Amino'er, Jeg har i årenes løb indkøbt forskellige effekter til brug i mit arbejde. Efter jeg har fået kontor, er opdelingen af firmaet og privaten blevet meget tydlig. Blandet andet har jeg et stort antal kontorartikler, bøger, skærm, printer, mm. med på kontoret - alting er købt privat og kvitteringerne smidt væk for længst. Mine spørgsmål til jer: 1) Hvad kan jeg sælge til mig selv (fra privat til firma)?. Specifikt tænker jeg kontorartikler, skærm, møbler, computer, bøger etc. I så fald, er en personlig kvittering samt dokumentation af prisen (fx. screenshot af pris fra internettet) nok til regnskabet?
3) Er der grænser for, hvad jeg kan trække fra i SKAT, så længe jeg kan argumentere for brug / behov til mit arbejde? Jeg tænker specifikt på effekter / inventar som kontorartikler, div. kontormøbler, bøger, magasinabonnementer, papirvarer etc. Jeg glæder mig til at høre jeres svar - og på forhånd tak! |
jo mere du kan dokumentere prisen er den som du kunne få fra tredie mand jo bedre. Dårligt dokumenteret kan betyde afslagmagnusj:Hvad kan jeg sælge til mig selv (fra privat til firma)?. Specifikt tænker jeg kontorartikler, skærm, møbler, computer, bøger etc. I så fald, er en personlig kvittering samt dokumentation af prisen (fx. screenshot af pris fra internettet) nok til regnskabet?
magnusj:Prissætning af varer jeg sælger til mig selv: Jeg forestiller mig at jeg fastsætter en den nuværende købspris for ny og trækker ca. 50% fra? Jeg går desuden ud fra alle varer sælges momsfrit da de er brugt - er det korrekt?
umuligt at sige - noget kan være faldet til 10% - en 3 år gammel computer? Momsfrit betyder jo også at det er helt som privat handel - derfor falder ting jo med det samme som nye 20% og så videre ned derfra - nemt til under 50% af nypris med moms var. Ja du sælger momsfrit - og skal du siden lukke og købe tingene ud igen, er det med moms.
magnusj:3) Er der grænser for, hvad jeg kan trække fra i SKAT, så længe jeg kan argumentere for brug / behov til mit arbejde? Jeg tænker specifikt på effekter / inventar som kontorartikler, div. kontormøbler, bøger, magasinabonnementer, papirvarer etc.
Vi udgår fra at du kan dokumentere de er helt nødvendige for driften- Bøger overordnet nej - heller ikke selv om de er om faget og slet ikke gamle bøger du har brugt privat og har læst - og faglitteratur skal være MEGET specifik og ikke noget du ellers ville holde og det gjorde du jo inden, så de ting ville JEG droppe - bestemt samme med magasinabonnementer som du tilmed har haft inden også - de skal være meget specielle for at gå igennem. Papirvarer naturligvis - men bruger du dem også selv skal de deles - også momsmæssigt i privat og firma for nu at vise hvordan skat ser det.
magnusj:3,5) Og hvad med rengøring, frugtordning, kaffe, forplejning til møder, øl til fredagsbaren, etc.?
Så har du jo personale ansat på lønningsliste som kommer og sidder fast hver dag - ikke til dig selv bare?
Rengøring - taler vi hjemme hos dig selv ?? Nej den tror jeg ikke på, slet ikke uden faste ansatte og så skal du ha en ekstern der kun rengør kontoret og skriver regning på at det kun er det. Jeg ville aldrig rode mig ud i det
Frugtordning - ikke fradrag - se DANSK REVISIONS liste og læs længere nede - Er det indkaldte dokumenterede møder som er nødvendige og du lister formål og deltagerne så kan forplejning give fradrag men ikke noget dagligt absolut - ingen fredagsbar, øl med mere, men læs igennem linket
I det hele taget- er det hjemme hos dig selv, selv om du har lavet et værelse om til kontor - så vil alt dette kun due hvis du har et antal ansatte der sidder fast på den arbejdsplads - ellers glem det.
Ikke udtømmende liste over tilfælde hvor der ikke er fradragsret, jf. SKAT’ s styresignal (SKM2010.622.SKAT):
· Daglig bespisning af medarbejdere
· Gratis frugt, kaffe, te mv., som står til rådighed for medarbejderne