Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan dokumenteres ejerskabet af en anpart?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har oprettet et moderselskab som så har oprettet et datterselskab, der er et Aps. Aps-ets papirer har jeg styr på, men jeg er lidt i tvivl i moderselskabet. Moderselskabet har skudt penge i datteren. Hvordan bogföres det? Og hvordan ser dokumentationen for ejerskabet af anparterne ud?

Håber af andre aminoer elelr panelet kan hjälpe

Ha en god dag

 

 

 

 

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have en ejerbog, som beskriver hvem (CPR eller CVR) der ejer hvor meget af selskabet.. 

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dit datterselskab er ejet af "moderselskabet" eller holdingselskabet, vil der i ejerbogen stå at anpartner ejes 100% af holding.

På samme måde, så vil holding være ejet af 100% dig (CPR)..

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, Morten. Ejerbog i datterselskabet har jeg på plads. Men hvad skal der findes hos ejer=moderselskab som beviser ejerforholdet og hvad pengene er brugt til? Og hvordan bogføre i moderselsksbet. Som aktiv?
;-)

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Går ud fra at du har brugt den samme kapital 2 gange (det gør mange!) - og er dette tilfældet vil det jo kunne ses på balancen.. Datterselskabet er jo et aktiv - ihvertfald indtil det modsatte er bevist :-)

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
  1. Har du oprettet eller i alle fald - fået oprettet - det hele i ET snuptag? altså moder og datter stiftet samtidigt?
  2. Moderselskabet - hvad er det for et selskab - også et ApS vel formentlig?
  3. Har datter ApS en etableret ApS kapital der er de 80.000 kr værd?
  4. Består moderselskabets egenkapital/ApS kapital så af værdien af datterselskabet = samme 80.000 kr - så skal det være registreret som holdingselskab = finansiel holding der ejer dattereren
  5. Har du selv stiftet begge eller haft advokat og revisor til at stifte?

Du har vedtægter i begge selskaber og du har ejerbog i begge selskaber - du er ejer af alle anparter i moder holding og moder holding er ejer af alle anparter i datter xxxx - og det fremgår af ejerbøgerne - og vel også af stiftelsesdokument hvis jeg husker ret

Jeg udgør fra de var ja til de 4 første spørgsmål ellers må du uddybe

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til både cookie og morten. Jeg præciserer lige mit spørgsmål: Mit moderselskab har stiftet et aps. Jeg har derfor et bankbilag på 80.000 dkk ud af banken. I mit bogholderi er det en kredet-post..

Hvor skal jrg debitere den post?
Hilsen
Randi

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja så var det jo et helt andet spørgsmål. Du skal enten vente på en kvalificeret revisor svarer herinde eller høre din egen - jeg forstår ikke helt sammenhænget - Det hele skal jo rundt om moderselskabets egenkapital - det er jo den der er omlagt til anparter i datter - og via bank - og det må jo komme via moderselskabets beskattede egenkapital - men hvordan det bogføres vil jeg synes jeg har for stor risiko for at svare galt til, da jeg slet ikke ser hele sammenhænget. - Det er ikke bare moders bank der lige har betalt uden at det går via modes EK som jeg ser det - og der må modposten ligge men hør din revisor så du ikke har noget galt i arbejdsgangen

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)