Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af privatejet virksomhed i mine børns navn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Som helt ny deltager på dette fantastiske website, må i bærer over med evt. fejl og mangler i dette, mit første, indlæg Smile

Mit navn er Jesper, jeg er 42 år og bor i Aalborg. Jeg vil gerne have hjælp til at gennemskue fordele og ulemper, ved at starte virksomhed i mine børn navne. Min forretningsidé udspringer af mit nuværende job som chef i byggebranchen. Jeg har en idé om at starte en mindre privatejet virksomhed, som skal tilbyde kalkulation af byggesager, herunder måske også projekteringsydelser. Forretningsidéen er på plads, og jeg er sikker på at jeg kan skabe en lille niche forretning - som køres sideløbende med mit nuværende job.

Min tvivl omfatter så og sige ikke selve forretningen - og hvordan jeg rent praktisk skal gribe det an, herunder tage kntakt til mulige kundeemner. Min store udfordring er at jeg gerne vil starte et privatejet firma - i mine børns navne. Hvordan gør jeg det?, herunder etablering af CVR nummer, bankkonti m.v.

Idéen er at firmaet "ejes" af mine børn (som en slags opsparing - ønsker ikke at aflønne mig selv - ej heller trække penge ud af firmaet) Jeg skal naturligvis have fuld råderet over firmaet, konti, etc. etc. Jeg skal så og sige tegne firmaet - med samme rettigheder som en direktør. (Vil dog gerne at dette ikke er synligt hverken for firmaets kunder) Her tænker jeg mere, at mine børn (som alle er under 10 år) giver mig disse rettigheder..

Ved slet ikke hvor jeg skal starte - om jeg er nødsaget til at konsulterer evt. en advokat - ville dog gerne pga. omkostninger, at jeg kunne gøre det hele selv, hvis det på nogen måde er muligt..

Vil virkelig sætte pris på at få lidt hjælp - så vil jeg love at hjælpe den anden vej, på et område hvor jeg har kompetencerne hertil Smile og stil endelig spørgsmål hvis jeg ikke har beskrevet casen klart nok.

God dag

Venlig hilsen
Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine børn må slet ikke eje firma før de er 18. De kan, når de nærmer sig 18, få dispensation i statsamtet men ikke i en situation hvor det er dig der skal drive selskabet og det er rent skattemæssigt de - og du - kan hente en fordel, så den er dødfødt. (banken ville da heller ikke give dem erhvervskonti som 10 årige i øvrigt og kunderne ville da kunne checke et personligt CVR)

Du kan evt starte et ApS og måske lade børnene eje anparter - men du vil ikke kunne lade dem modtage løn fra det og det vil bestemt ikke være noget jeg ville anbefale uden en god advokat ind over - risikoen for aktionærlån og snyd med penge til mindreårigt fra dit arbejde er så totalt oplagte, at jeg ville nedlægge hele ideen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit ligefremme svar - det er præcis hvad jeg har brug for.

Dvs. at det efter din vurdering kun kan lade sig gøre, såfremt jeg opretter et ApS, hvor jeg så efterfølgende kan give mine børn anparterne - værdi 80tkr - fordelt på 3 børn. Men at selskabet stadig tegnes af mig?

Alle kan vel få en konto i en bank, såfremt der ikke laves træk herpå - jeg har ikke i sinde at trække penge ud - og kun aflønne mig selv i et mindre omfang, og naturligvis kun når likviderne er til stede.

Venlig hilsen

Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja børnene må jo gerne eje anparter og du må gerne give dem en skattefri gave, så det kan nok kombineres. Om børnene så må være hovedaktionærer i et unoteret selskab lyder nu nok ikke naturligt så mit gæt er at de ikke må være hovedaktionærer selv om du har direktør ansvaret.

Jeg gav i sin tid mine mindreårige børn aktier i et selskab - men det var mindretal - noget med 5% hver - som de så fik fortjenesten på da jeg solgte siden - og det var helt rent.

Det er klart at jeg vil anbefale dig at ofre en advokat for ikke at bruge tid på noget der ikke duer - der vil være mange issues - udbytte til børnene - kan du frit bruge det når de får det uden skat evt - ejeransvar for børn på 10 selv i et ApS - stemme på generalforsamlingen via dig? - jeg kan ikke overskue det. Privat personlig virksomhed er i alle fald udelukket med børn under 10

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, tusinde tak for dine svar. Det som jeg umiddelbart anså for værende muligt, kan nok som du også skriver, udelukkes... Jeg vil arbejde videre med casen, og tage fat i en advokat når jeg kommer så langt.

Igen tak for svarene Big Smile

Venlig hilsen

Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej GNM Aalborg

Det er ulovligt efter flere forskellige love og dybt uetisk og selvindlysende

kontroversielt, så jeg håber du har tungtvejende grunde når du overfor

arbejdsgivere, kunder, venner og bekendte og den fjerde statsmagt ska

til at forklare dig.l

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

Hej GNM Aalborg

Det er ulovligt efter flere forskellige love og dybt uetisk og selvindlysende

kontroversielt, så jeg håber du har tungtvejende grunde når du overfor

arbejdsgivere, kunder, venner og bekendte og den fjerde statsmagt ska

til at forklare dig.l

Det er vist hvad man kalder et klart og fint svar. Jeg kan ret godt li det med selvindlysende for det er det vel til syvende og sidst - at man ikke kan lade børnene ha indtægten og skatten OG ansvaret er vel netop ret selvindlysende

Det er som min yngling: Hvis den ligner en and, rapper som en and, svømmer som en and og flyver som en and - så ER det nok en and. Lige netop det selvindlysende. Ofte er ting i virkeligheden mere ukomplicerede at se sig gennem end man trorBig Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)