Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af medarbejder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg er ved at købe frisør salon -  jeg vil starte en salon, hvor jeg er ejer også leje stole ud til frisører. Der er en ansat i den eksisterende salon - som har være ansat i 6 år,  Jeg skal overtage den ansatte - i forbindelse med købet, jeg vil gerne beholde hende som lejer men ikke som ansat - hvad kan jeg gøre ?

Håber på at i kan hjælpe mig

Vh Susanne  

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tal med hende om muligheden. Det må være første skridt.

Læg evt. sammen en budget for hendes arbejde, så hun kan se den økonomiske fordel ved at være selvstændig - hvis der er nogen.

Ellers er der jo ingen vej udenom at finde nogle andre til salonen, som er interesseret i at leje en stol.

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 20. Mar 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar -

Det har jeg tænkt på, men hvad med virksomhedsovetragelseloven, der siger at hun ikke må opsiges på grund af averdragelse, samt frisørforbundet som hun er medlem af - ikke tillader, at man som medlem af frisørforbundet, ikke leje stol.

jeg har som sagt selv tænkt tanke, da det hele sikkert er en beder forretning for hende, samt at hun så selv beatemmer. - men der er regler og love der gør at det ikke er tilladt, selv om det i virkeligheden er bedst for alle parter.   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Smoky:
selv om det i virkeligheden er bedst for alle parter
Ah det må vel være helt afhængigt af hvor man står og hvilken udsigt man foretrækker. Naturligvis er der nødt til at være en vis beskyttelse ved virksomhedsovertagelser ellers ville ansættelsesbeskyttelse jo gå helt i skoven. Tænk hvis Nordea blev overtaget af Deutsche bank og alle ancieniteter derved kunne skrives bort

Første skridt er, at du som ny ejer ser, at tingene ses fra den side også. Dernæst at du beslutter, at sælger må tage ansvaret hvis ikke du vil overtage medarbejderen. Det kan formentlig her kun ske ved ,at prisen på butikken sættes ned i forhold til den anciennitet du skal betale for en senere evt. opsigelses af medarbejderen - men her bør du ha en advokat med ansættelses lovgivning med ind over, for du skal jo stadigt ha overenskomstmæssig årsag til at opsige

Du kan godt risikere, at det betyder du strander med projektet i den specifikke salon, og så må du se dig om efter andre saloner uden ansatte.

Kan du overbevise medarbejderen, uden det KUN sker ved en trussel om ellers at være arbejdsløs (for så har hun sit forbund bag sig omgående), at det vil være en fordel for hende at blive selvstændig, og dermed ikke med i frisørforbundet, så kan der givet findes en løsning, men det må ske med respekt for, at ikke alle mennesker elsker at bestemme selv, når det samtidigt betyder en mere usikker fremtid, sådan er vi så forskellige

held og lykke med projektet og følg op på det herinde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Smoky

Jeg har selv lige haft nogle udfordringer mht overtagelse af medarbejder i forbindelse med virksomhedsoverdragelse.

Jeg vil råde dig til at søge hjælp ved et advokat firma eller evt her;

http://boconsult.dk/

hvor jeg fik hjælp.

Det tager utrolig meget tid at forsøge at sætte sig ind i alle de regler der er på området.

Så mit råd er; betal de få 1000 kr det drejer sig om og undgå at lave fejl der koster meget mere i sidste ende.

held og lykke.

Kmosen

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)