Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forslag til ekstremt hurtigt harddisksystem?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :
  Normalt plejer jeg at holde denne slags spørgsmål uden for Amino, men nu hvor Amino har så mange brugere efterhånden, så giver jeg det lige en chance alligevel:

  Er der nogen som kan foreslå et godt - men navnlig ekstremt hurtigt - harddisksystem?
Det som er vigtigt at det det skal kunne klare at arbejde med to live feeds af High Definition video (1080).
Så vi taler om et system som kan rykke noget der ligner 250 MB i sekundet konstant og 400 MB i peak.

Som udgangspunkt har jeg tænkt på et RAID-baseret system.
Forbindelse til systemet via dual firewire vil være at foretrække, da det så er lige til at tilslutte.

Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
  Avid''s disksystemer er overpriced i forhold til hvad de består af. Til gengæld garanterer de at de har den rigtige performance når de samarbejder med deres redigeringssystemer.

Men Q-technology ser ret interessant ud. Især muligheden for valg imellem firewire og fiberchannel.


Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

  Blot til info, til dem som eventuelt skulle være interesserede, så er valget faldet på nedenstående:

eSata-baseret system
To stk. 300 GB Segeate SATAII diske kørende i RAID 0 -konfiguration (striped).
Seperat kontroller med en kanal til hver disk.

Den eneste lille udfordring bliver storage af rå-data. Men jeg tror det nok bliver noget med en komprimering af film-stumperne og så ellers køre dem ned på vores SAN. Men det vil så også kræve en udviddelse af SAN'ets diskkapacitet. Men det problem tager jeg når det bliver aktuelt. Gudskelov koster harddiske ikke alverden i dag Smile.

/Jesper

Tilmeldt 22. Apr 06
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hey Jesper

 Har du overvejet at kigge på coraid og deres ATA over Ethernet-systemer. De ser ikke viiildt dyre ud:

 http://www.coraid.com/products1.html

Jeg har dog ikke erfaring med dem, men de staar oeverst paa min oenskeseddel, naar vi faar brug for noget billigt SAN-vaerk. En af de rigtige gode ting (som de ogsaa selv goer opmaerksom paa) er:

Coraid's RAID algorithm is open and published as part of AoE
tools on sourceforge.net. Your data is never captive to a
proprietary RAID controller. In an emergency RAID volumes
can be unraveled and data recovered one disk at a time using
any Linux host. Isn't that comforting to know?
EtherDrive® Storage Security

Det kan jeg i hvert fald godt lide.

 /Christian
 


 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Christian,

Det er nogle ret interessante specs som deres SAN-løsninger har. Så ja, hvis man har brug for et SAN er det vidst ikke helt dårligt.

Men vi har allerede et 6 TB SAN, så at købe endnu et blot for at kunne redigere HD-film vil nok være en tand overkill :-). Endvidere er der lige detaljen med at tilslutningen vil kræve 10Gig fiberchannel kontrollere i computeren som kører redigeringen - hvilke i sig selv vil koste mere end indkøbet af de to nuværende harddiske og RAID-controlleren. Men hvis man var et produktionshus som udelukkende arbejdede med HD-redigering, så ville en ordentlig motherfu... løsning af et SAN ikke være en dårlig idé.

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du siger du skal bruge 250MB/s og vil klare det med 2 Seagate 300GB sata II diske i raid... Hvad er det for nogle harddiske Seagate har der er så hurtige? For synes ikke jeg har set deres Cheetah(som jeg vil mene er deres hurtigste med den kapacitet) til sata2, og så vidt jeg husker kan de nyeste generation af seagates barracuda 7200.11 og ES 2 maksimalt overføre 105 MB/s. I praksis vil det ligge lavere, hvorfor jeg ikke kan forstå et 2 disk raid skulle kunne være nok..

Men vil da gerne høre om det er hurtigt nok, for så skal den løsning måske overvejes næste gang jeg skal have udvidet lager kapaciteten..

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:07
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jacob, dine kalkulationer er rigtige nok.

De to diske i striped (RAID 0) konfiguration kan flytte ca. 140 MB/s i konstant datastrøm.
Det er et komprimis, i og med at et system som kan flytte dataerne oppe omkring de 250/350 MB/s vil kræve enten et tungere SCSI- eller FiberChannel-forbundet system. De 250 MB/s er baseret på ukomprimeret HD-stumper, men for at undgå alt for store problemer med overførelseshastigheden, så har jeg besluttet mig for at køre komprimeret (MPEG2 TS) indtil videre.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)