Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor / investorer i personligt ejet selskab / I/S

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stiller primært dette spørgsmål af ren interesse, men det er formegentlig relevant for mange.

Er der jurdisk muligt for en investor, at investere i et personligt ejet selskab / I/S ? Hvis en investor investerer i et ApS eller A/S er det jo nemt at give enten anparter, ejerdele eller aktier, og jeg formoder det er sådan det gøres i langt de fleste tilfælde.

Mit gæt er at det fungerer således at hvis man har et I/S er det forholdsvis nemt at ændre interessant kontrakten, så man får en ny medejer ind? Og hvis man har et privatejet selskab, så skal det konverteres til et I/S? Og kan investoreren på nogen måde undgå den fælles hæftelse rent kontraktuelt?

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er relativt let at tage nye ind i et I/S eller stifte et I/S ud fra en tidligere personlig virksomhed - hvis det er det man vil. Bliver investor medejer af I/S så er han solildarisk personlig ansvarlig og kan ikke skrive sig ud af det, så det tror jeg er vanskeligt at få nogen med på

Der er ikke så megen tvivl om, at det er meget lettere at få en investor med ind i et ApS eller et A/S - ind i en personlig virksomhed er jo i bund og grund at investere i personen - og der kan man sagtens lave kontrakter - men vil jo ofte ende bag i køen efter skat og moms og ansatte og hvad der kan tænkes

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Langt hen ad vejen kan man skrive sig ud af det - med overskudsdeling osv. Jeg ser dog nogle udfordringer - primært som Cookie siger at man ikke kan undgå den solidariske hæftelse. Og så vil rigtigt mange investorer have et frasalg af virksomheden for øje, og det er meget nemmere ved drift i selskabsform.

Jeg har før set tilfælde hvor aktiverne overdrages til et nystiftet ApS. Dette stiftes delvist kontant (fra investor) og delvist ved indskydelse af andre aktiver end kontanter (fra tidligere eneejer), og så drives virksomheden fremadrettet i dette ApS.

Hvad skulle idéen være i det andet setup? Jeg har svært ved at se fordele. :-)

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de gode tanker og facts. Jeg kan heller ikke se at en investor har den store interesse i et I/S selskab.

Martin: Årsagen var at jeg kiggede lidt på muligheden for mikrofinansiering imod procentdele af en virksomhed, hvor investeringen ville være under ApS kravet. Det kan måske være det bliver nemmere med de nye selskabstyper :-)

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Teknisk set måske nemmere med feks et 1 kr selskab, men jeg tror som i virkeligheden som investor ville jeg mindst lige så gerne investere i et personligt selskab som i et 1 kr selskab hvor ejeren ikke engang selv har nogen risiko, så jeg foretstiller mig faktisk at virkeligheden vil gøre det vanskeligere, og at investor i alle fald ikke giver flere penge ind end man selv som minimum gør

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)