Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af urproduktion

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. Feb 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

 

Jeg er helt ny herinde, så i må undskylde hvis mit spørgsmål er en smule malplaceret...

Jeg har en idé om at begynde at sælge armbåndsure af høj kvalitet efter eget design. Mit spørgsmål kan deles op i to dele:

1. Er der nogen af jer, der kender til et godt CAD tegningsprogram, eventuelt målrettet design af smykker og ure, som ikke koster det hvide ud af øjnene at starte op med?

2. Hvor finder man en god leverandør af indmaden til urkassen? Jeg vil gerne gå udenom Kina, men ellers er jeg ret åben for forslag - husk dog at det skal være høj kvalitet:-) Europa eller Japan ville klart være at foretrække.

På forhånd mange tak for hjælpen:-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

JoeBloggs:
Hvor finder man en god leverandør af indmaden til urkassen

Langt fleste indmaden kommer fra Swiss og Japan. Kinesiske producenter bruger også indmaden fra de to lande. Mvh, Anne

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 09
Indlæg ialt: 202
Fra  Monbo Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Besøg webshop med unikke håndlavede smykker på Monbo.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er MEGET dyrt at få produceret egne kasser - og alt skal siden specialfremstilles, skive-piller, skiver, glas og jeg skal gi dig. Der er ikke egentlig dansk produktion i dag af samme - og langt det meste udenlandske kommer i standard kasser, enten fra Schweiz - ganske meget fra Tyskland og fra Kina. Kassekvaliteten er ofte til få ganske OK

Værkerne er så for langt de fleste der ikke laver inhouse værker (noget der koster millioner at producere) standard fra ex Schweiz (tidl ETA men de leverer nu kun til Swatch group - så Ronda eller Selita), eller Japan (myiota ofte som standard) eller fra Kina (modsat hvad Ane skriver - langt de fleste kineserure er med egne værker - ofte Seagul - ikke god kvalitet i dag)

Du er inde i noget der er meget dyrt og meget svært for at sige det som det er. (tænk ikke på skagen eller linde werdelin som dansk producerede)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Seagul - ikke god kvalitet i dag

John,

Du har ret i at nogle dele skal være standard, men man behøver heller ikke at ændre hver eneste elementer, når man designer sin egne ur.

Seagul er et af de 10 meste kendte urmærker i Kina, og den er ikke den dyreste ur, men er stadigvæk i god kvalitet, selv i dag.

Forresten, Kina kan tilbyde meget mere end Seagul, og det er heller ikke så svært at fremstille ur efter dine egne design. Der er mange producenter, der har OEM/ODM service. 

 

Mvh, Anne

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
modsat hvad Ane skriver - la

Joe skriver: "Jeg vil gerne gå udenom Kina". Derfor skriver jeg Swiss and Japan. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har "rodet" med ure i ca 40 år og tro mig det er mere end vanskeligt at fremstille sine egne kasser og at man når man går det ender op med at skulle specialdesigne urpiller, værksholdere, glas og ofte remme. Du skrev også at de fleste i Kina brugte schweizer eller japan værker og det er helt galt, de fleste bruger kina værker og de kan sagtens gå, men prøv lige at gå ind med et ur med seagul (som er noget af det ældre og bedste fra Kina i værker) og bed om reparation i en dansk urbutik (og jeg taler ikke kun Klarlund og Hvelplund men urmagere generelt) og du vil få at vide det kan du kassere. Det er ure der gås med til de bryder ned, og ikke mere

Taler vi kvalitet som der efterspørges i stål - type 904 (som Rolex) eller 316 som de fleste andre dyre mærker - i kvalitetskasser med topslipninger så taler vi ikke Kina, så taler vi faktisk for mikromærkerne generelt Tyskland som har en ganske flot produktion der kan håndtere mindre mængder. Det er den type kasser som er dyre og ikke bare lige udfræses on demand

Der er KÆMPE forskel på kasser - ex skagenure og en rigtig kvalitetsforarbejdet kasse og hvad værker angår, så er der i princip to standardklasser, nemlig schweiz med Selita og Ronda (nu hvor ETA ikke leverer ud af Swatch group men inden da var de helt dominerende) og fra Japan Myiota som de farbeikker der leverer til mange underleverandører i den ene klasse - og Kina værker i den anden og stadigt klart lavere klasse - men jo ganske meget brugt.

Ud over dem, er der som nævnt ETA som sidder i en masse gode ure fra Breitling over Omega til masser af andre, som det der hedder standard Ebauche og så der nu flere og flere som udvikler egentlige in-house værker, og her taler vi om mange millioner kroner per udvikling og flere år per værk. Det lyder utroligt hvis man er uden for industrien men er sandheden - kvalitetsforskellene er kæmpestore - ikke at de billigere ikke går og viser tiden, men detaljegraden, håndslibningen går ting helt usammenlignelige

Kina mangler meget endnu, både i materiale og finish. De kan sammenlignes lidt med Rusland, som dog faktisk ligger bedre til med Poljot og flere andre store + Russiske fabrikker købte de gamle Valjoux maskiner fra Schweiz så de kunne lave samme værk type MEN desværre slet ikke med samme materiale anvendelse og finish. Urtraditionen er dog gammel i Rusland.

Det er ikke svært at få noget bygget i Kina nej - men du vil ikke finde et eneste høj kvalitetsur fra Kina endnu - med mindre du har din egen kvalitetsskala. Det finder du derimod fra Japan, men her sælger Seiko ikke deres topserier i Danmark - og i ganske mange mikromærker fra Tyskland idag

Der er så også forskel i pris - taler vi high end ure (type Patek, V&C, AP osv, så taler vi op omkring 100.000 kr og op - taler vi medium high end - type tag-heuer, omega, Breitling så taler vi over 20.000 og taler vi medium, som mange gode mindre mærker så taler vi over 5.000 kr. Kina ure koster meget sjældent over 5.000 vil jeg nok påstår og taler vi kvalitet i mekaniske ure, så får man intet der vil blive opfattet som det trådstarter efterspørger for under 10.000 kr, og det er ikke det segment Kina ure arbejder i idag. Det skal nok komme. De laver idag visse med turbillon men det er totalt overprissatte sager og slet ikke af vestlig turbillon kvalitet hvis det overhovedet er det man vil efterspørge

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er godt at du deler din mange års viden om ur. Det kan jeg ikke høre nok af, fordi det er et af de områder, hvor jeg er interesseret mig i. Hvis du har skrevet mere på din blog, vil jeg glæde mig til at læse dem.  

Ligesom du selv har skrevet, er priserne meget forskelle. Hvordan kan vi sammenligne urs kvalitet uden at have priser på baghovedet? Jeg har ikke min egen kvalitetsskala, men jeg tænker på pris-kvalitets ratio.

Ligesom jeg giver en Kia pris, så forventer jeg ikke at få en Porsche, men det betyder ikke at Kia er dårlig kvalitet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Forhåbentligt er det ikke alt for off-topic til trådstartet for det vil vise det vanskelige i at gå ind med helt egne ure - fra kasse og frem, i markedet idag - jeg vil kalde det nærmest umuligt med mindre man har millioner at ofre på det.

Jeg har ikke været så flittig på min URBLOG men meget aktiv på danske og internationale fora som hannover_dk. Du har helt ret i at kvalitet er et sjovt begreb i ure.

Der laves en del skalaer med inddeling i low-end - mid -end - luxury og highend - og typisk er low end op til 5.000 kr i mekaniske ure. Her finder man ure med kinaværker og standard værker fra japan og schweiz brugt i skøn blanding i de mekaniske -(eller miyota eller Ronda i kvarts). Lemans, Invicta og andre standard ure er typiske her. Ure som det ofte faktisk dårligt betaler sig at fixe men som kan gå ganske udemærket i en god del år. Selvsagt er der et vist spring ofte, mellem de ure der kan købes i COOP til 300 kr og så urene til 5.000 kr som kan indeholde ganske meget kvalitet.

Kommer vi op over 5000 (og igen skalaer er jo kun det man selv gør dem til) finder vi ure som U-boat, Helson og flere mindre mikromærker, ofte til nu med ETA i maven, men da de ikke kan få det nu, så ofte med Miyota eller selita i de mekaniske. I denne klasse - og lidt under ligger mange Seiko ure, alle med egne værker og alle uden undtagelse - value for money. Seiko laver også luxus - Grand Seiko serien o.l. men den kan ikke købes i Danmark (men importeres fra Østen)

Vi skal op over de ca 12.000 før vi når noget ret mange vil kalde midt end eller noget der ligner luxus. Vi er helt ude over ure med Kina værker og generelt også med Japan værker (ud over førnævnte Grand Seiko og Marinemaster serierne vi ikke kan købe herhjemme)

Vi træder der ind i Heuer, Breitling, nærmer os Omega og lignende. De har alle i mange år kørt ETA værker som ebauche men de af dem som ikke hører til Swatch group må nu finde andre veje (ofte Selita som laver klon af ETA næsten) ligesom de i deres dyre ende nu arbejder med in-house - specielt Omega. Her taler vi så nu om en ure til over 20.000 kr.

Et lille hop og vi ligger omkring Rolex. Ikke sofistikerede ure men bundsolide arbejdsheste, bygget for langt liv og stor vandtæthed og idag udelukkende med egne værker (vi skal som ikke så mange år tilbage for at finde Daytona med Zenith værk som drivkraft). Rolex står for mange som de ultimative, men er horologisk set en velbygget arbejdshest. De dyreste Omegaer ligger med her i noget der kan kaldes samme klasse og mærker som IWC med en del af deres serier. 

Vi skal et godt hop op derfra noget der minder om high-end. Her vil vi finde de som anvender in-house værker. Zenith, JLC, en del af de fineste IWC er typiske, og hopper vi lidt højere AP med deres RoyalOak serier f.eks.  - drøn populære i Asien, og så går den derud af via de dyrere JLC op i tyske Lange & Sohne og schweiziske Vacheron og Constantin og Patek Philip som nogle af de fineste i highend urene. Skal de overgås, skal vi over i små special produktioner med nogle få 100 om året og til vanvittige priser

Samlet set kan man sagtens - specielt i kvarts, få ure der går i mange år og viser tiden glimrende, til 1.000 kr - så kvalitet skal i ure ses som andet end at vise tiden, hvad man jo så også bare kunne gøre på sin mobiltelefon - De mekaniske ure er mere en fascination, og sjovt nok som sådan, en "mandeting"

Generelt tager de en ordentlig kantstensnedskrivning fra ny til 3 dage gammel - for mange mærker ryger der 40-50% af på kort tid. Andre - få - som Rolex og Panerai som typiske, holder prisen ret godt og ældre rolex - men ringere værker end nye og langt fra så gennemarbejdede, sælger for dobbelt op prisen (eller langt mere) af et nyt Rolex, hvis man rammer det rigtige. Eric Claptons Patek Phillip kronograf gik senest på auktion for 3,5 Mio $ (ja dollars) - og værksmæssigt kunne man købe noget lige så solidt for 3000 kr - men who cares

I får lige et billede af et af mine egne ynglingsure. Jeg har nogle stykker og de ligger i banken og hentes et eller to ad gangen, selv om de prismæssigt slet ikke er oppe i noget spændende, vi taler måske 40.000 kr, men jeg vil kunne gå med dem, så derfor vil jeg ikke ret meget højere, og forsikringsmæssigt er det godt at lade dem bo i bankboksen når de ikke får armtid - En 1963 Breitling AOPA (Kun solgt gennem Aircraft owners and pilots association) - speciel fordi 1963 var eneste år med kombinationen maxi størrelse hvide subdials og de små riskorn i beads of rice kransen. Alt naturligvis originalt urørt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Feb 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for de fantastik gode svar fra jer begge. Jeg tror desværre at urproduktionen ligger et par år ude i fremtiden, men super spændende er det under alle omstændigheder når man løber ind i nogen, der er så passionerede omkring deres felt:-)

Jeg kan godt se at jeg har lang vej endnu, men nu har jeg en masse gode referencer at starte med - så det er ikke længere helt fra bar bund.

Mange tak for det :-)
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)