Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til start af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Jeg er en ung fyr på 16 år, som tidligere har spillet badminton. Regelmæssigt sprænger man sin ketcher og der skal nye strenge. Derfor investerede jeg i en opstrengningsmaskisne. Jeg gjorde det fordi, at vi er mange i familien der spiller, og det derfor er den billigste løsning.

Men nu er folk begyndt, at spørge om jeg kan strenge ketchere op for dem, og har også hørt interesse fra andre klubber. Men hvordan starter jeg præcis?? Er rimelig nye i faget! :)

Angående maskinen kan den så skydes ind i virksomheden som et aktiv, eller hvordan gøres det helt præcist?? og kan jeg "udbetale løn" over mit frikort, som der er rigelige af plads på, selvom jeg har fritidsarbejde??

Håber nogle kan hjælpe mig lidt i gang!

MVH Jakob      

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Haslund:
Angående maskinen kan den så skydes ind i virksomheden som et aktiv, eller hvordan gøres det helt præcist?? og kan jeg "udbetale løn" over mit frikort, som der er rigelige af plads på, selvom jeg har fritidsarbejde??

Hej Jakob, det lyder som et herligt projekt.

Jo du kan godt skyde udstyret ind som aktiv, og hvis dit overskud bliver under frikort grænsen slipper du også for skat, men prøv at læse lidt mere på startvækst om at stifte en virksomhed.

Du skal nok have en myndig person til at underskrive for dig indti du bliver 18

Held og lykke !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kan starte med at sige, at du ikke kan stifte virksomhed som under 18 årig, uden at skulle via statsamtet med dispensation. Du kan læse om problematikken og andet omkring at stifte virksomhed her i dette link.

Det er bestemt heller ikke givet du behøver det, for hvis du kan holde dig under 50.000 kr på 12 lbd måneder, og mon ikke det går fint - ja så kan du bare gøre det hele som privatperson uden moms på. Du kan hvis du mener de 50.000 kr kan blive et problem læser her i dette link, for det er ikke en bundgrænse, men noget du simpelthen helt skal undgå at kunne overstige.

Jeg forestiller mig dette kommer til at være lidt på hobby og venneplan, men ellers bør du søge dispensation og oprette virksomhed og der afskrive på maskinen.

Maskinen håber jeg andre kan råde dig omkring hvis du ikke stifter virksomhed, for den er jo en nødvendig omkostning i forhold til det du bruger den til at tjene penge på, men du skal i alle fald opdele en evt omkostning til afskrivning af maskinen i den del du bruger privat og den % del du benytter den til betalte opgaver. Jeg ved ikke hvad sådan en koster, og om det betaler sig at rode med at ha den med i dit regnskab

Du skal føre regnskab, og alle dine indtægter skriver du i forskudsskema til skat og i årsopgørelsen i pt 12 og alle udgifter du har - strenge f.eks. skriver du i rubrik 29 - Du gemmer alle bilag og giver folk en dags dato kvittering for deres betalinger og gemmer en kopi som dit indtægtsbilag

Du betaler således blot skat af dit overskud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter tak for hurtigt svar!

Ja der er noget at gå i gang med at læse.

Angående det med myndig person, så er mine forældre med på ideen.

Jeg tænker bare med hensyn til udbetaling på frikort, forventer der skal laves en from for lønsedler, men findes der særlige programmer til det??

Det jeg godt kunne tænke mig, hvis nogen har det, er en komplet guide til "sådan kommer du i gang." Har læst mange stede men syntes det er lidt svært at finde ud af. Men jeg vil da kigge lidt på startvækst.

Jakob 


  

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Haslund:
Det jeg godt kunne tænke mig, hvis nogen har det, er en komplet guide til "sådan kommer du i gang." Har læst mange stede men syntes det er lidt svært at finde ud af. Men jeg vil da kigge lidt på startvækst.
 

der er masser af guldkorn på startvækst, så bare klø på Smile

Fra Næstved
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John tak for respons

Angående maskinen så har den kostet 5000 kr. og det må jo alligevel siges at være en stor udgift.  

Regner ikke med det kan overstige 50.000 de første år, men hvem ved. Der kunne jeg være basic for at tage ud til diverse stævner, og så kan det jo hurtigt løbe der op ad. Men er det så en fordel for mig, at vente til jeg en dag kan se at det "måske" skulle komme til at gå over de 50.000 i løbende 12 måneder??

Ved den metode ved bare, at kører det privat, kan jeg så stadig kører over frikort??

Jakob 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs endeligt linket om moms fra mit forrige indlæg for hvis du kommer over 50.000 på 12 mdr - så skal du betale moms ind for al den omsætning du har haft uden moms + får en bod på samme beløb, så det kan jo hurtigt koste op til 20.000 kr - eller det vil bremse dig, så du ikke kan forsætte før du ved, at du ikke hverken set bagud eller forud kommer over de 50.000

Dit frikort vil altid være en del af dig - uanset om du kører det som personligt selskab med CVR hvis/når du har fået dispensation som vist også i det andet link fra forrige - Det ser du hvis du logger ind på skat.dk og prøver at lægge et beløb ind i punkt 12 som svarer til det du har i frikort eller 1 krone mindre, og så trykke VIS KONSEKVENSER - så ser du din skat - eller - at du ikke betaler skat, hvis beløbet ikke overstiger frikortet.

Overstiger det frikortet, så til du stadigt ikke betale skat af den del af indtægten der svarer til frikortet - helt uanset om du går det som privatperson eller som CVR

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres input, jeg vil kigge lidt på, og vende tilbage hvis jeg støder på flere spørgsmål :-) 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)