Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I hvilke formater leverer man grafisk arbejde logo mm?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 17. Dec 10
Indlæg ialt: 192
Fra  Main Media Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Toxvig:
Er det unormalt at logoet er lavet i Photshop? Og er der fordele og ulemper ved de to ting?:-)

Nej, det er ikke unormalt. Det er bare ikke så godt. Photoshop baserer sig på bitmap grafik, hvor Illustrator benytter vektorgrafik. Vektor kan skaleres uden at miste kvalitet. Bitmap grafik bliver pixeleret og mister kvalitet, når du skalerer.

Se evt. Jespers video om de forskellige grafikformer her http://www.youtube.com/watch?v=14Z6JnPJE1Q

Illustrator er til logoer. Photoshop er til billedbehandling.

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Et logo skal helst ikke laves i photoshop, da det så ikke er skalerbart. Det vil sige, at finder du ud af en dag at du vil bruge dit logo på et banner i 3x3 m, så bliver det ret pixeleret hvis det er lavet i photoshop, mens er det i vectorformat så kan det skaleres op.

Fra Islands Brygge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 143
Fra  Creative Studio Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Vilde V
Nu får jeg nok nogle klø for mit indlæg, men jeg mener der er ganske væsentligt.

Det bekymrer mig noget at du laver grafisk arbejde (http://vilogo.dk/) og ikke kender til denne form for behandling af filer. Men never mind.

For at svare på flere spørgsmål samtidig.

Man bør som udgangspunkt benytte Adobes programmer til det de er lavet til og ikke krydse over i de forskellige programmer uden et formål. Der er flere grunde til at arbejde i de respektive programmer:
1. Hvert program har hver deres forcer og er specifikt udviklet til at arbejde med elementerne på en bestemt måde.
2. Af nemhedens skyld
3. Benytter du et forkert program "straffer" du kunden hvis de i fremtiden benytter en anden grafiker som arbejder professionelt.
4. For at holde kvaliteten på materialet skåner du dig selv og kunden ved at bruge det rette program fra starten af.

Hvis man tager en gennemgang af CS6 på adobes hjemmeside (http://www.adobe.com/dk/products/creativesuite/mastercollection.html) kan du se hvad de respektive programmer skal bruges til.
Du KAN GODT bruge forkerte programmer til at lave det produkt du ønsker, men du løber oftest ind i kompatibilitetsproblemer, kvalitetesproblemer og ikke mindst utrolig mange spildte arbejdstimer.

Derudover bør du benytte .png til nye websider, da det ikke er kompatibelt i gamle browsere.
.gif . jpeg(.jpg)  .BMPweb er understøttet de stortset alle steder, men det er kun de nyere versioner af jpg der kan benytte transperant.
.gif og .png benytter begge transperant.

Kvalitetesmæssige skal man have for øje at .jpeg, .gif og .png oftest har det med at blive "ødelagt" når de eksporteres og bestemt hvis det sker fra det forkerte program.

Snakker vi så trykkvaliteter og tryksager er det noget helt andet og du bør holde dig langt fra ovenstående filer.

Rent afslutningsmæssigt bør du aldrig sende hovedfilerne til hverken slutkunden eller produktionsvirksomheden. Hovedfilerne bækker bl.a. over .ai .psd .indd. (delvist også .eps)...........

Skal noget sendes til tryk bør det kun foregå i .pdf og med skæremærker o.lign. da du på den måde undgår fejl fra dit trykkeri.

Skal der underbygges hvorfor ovenstående er gælndende, bør man nok tage en uddannelse eller kurser indenfor de respektive programmer. Der formoder jeg at de specificerer det meget dybere end jeg har gjort.


Intet skal forstås som en sur mine - men skån nu jeres kunder og lav tingene ordentlig fra starten af, derudover gør det dét også nemmere når vi "grafikere" en eller anden gang skal arbejde videre i hinandens filer, og grundlaget for arbejdet er lavet professionelt.

Bedste hilsner

Mvh
Andreas Bo Rene Jensen - Tlf 24262601 (Midlertidigt nr. 29906517)

Fra Odense
Tilmeldt 26. Oct 09
Indlæg ialt: 709
Fra  STEPUPFITNESS.DK Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

vektor - men husk ikke at sende udkast i vektor format : -)

Sportsernæring skal købes hos STEPUPFITNESS.DK - Sportsernæring til dig der vil se resultater.

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Tegnerne ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Jensen:
Derudover bør du benytte .png til nye websider, da det ikke er kompatibelt i gamle browsere.

Fluefindder - men hvad mener du? Skal man bruge .png fordi det ikke er kompatibelt eller hur? Stick out tongue

Andreas Jensen:
Skal noget sendes til tryk bør det kun foregå i .pdf og med skæremærker o.lign. da du på den måde undgår fejl fra dit trykkeri.

Præcist - men man skal være obs på (siger min erfaring mig) at trykkerier sagtens kan finde på at åbne din PDF i eks. Illustrator, for derefter at fucke det godt og grundigt op.

Spørg som udgangspunkt dit trykkeri hvilke formater - og for guds skyld hvilke versioner - de modtager færdigt materiale i.

Fra Dragør
Tilmeldt 20. Jan 13
Indlæg ialt: 512
Fra  Vilogo Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Forstår ikke helt hvad du mener med rigtigt program. Bruger Adobe Illustrator og det har jeg erfaret er det meste efter egen og andres mening men mange tak for svaret det var nyttigt :D

Mangler du grafisk assistance? Få lavet professionelt grafisk arbejde til din virksomhed her: http://vilogo.dk/

Fra Islands Brygge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 143
Fra  Creative Studio Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Karstensen:
Fluefindder - men hvad mener du? Skal man bruge .png fordi det ikke er kompatibelt eller hur? Stick out tongue

Der er ikke meget fluefnidder i det..
Jeg vil sige at du som udgangspunkt altid skal bruge .png, men det kommer meget an på hvad du laver din produkt til. Vi benytter altid .png, men er det gamle sider eller noget specielt du skal lave, til ældre medier kan du opleve kompatibilitetsproblemer med .png.
Her vil du opleve at den transperante kan være "forkert/anderledes" og derfor anbefaler jeg at du i visse tilfælde prøver dig frem til hvordan du finder det bedste resultat.

Søren Karstensen:

Præcist - men man skal være obs på (siger min erfaring mig) at trykkerier sagtens kan finde på at åbne din PDF i eks. Illustrator, for derefter at fucke det godt og grundigt op.

Spørg som udgangspunkt dit trykkeri hvilke formater - og for guds skyld hvilke versioner - de modtager færdigt materiale i.

Ja trykkerierne er ikke helgen og god pointe at sprøge dem hvilke til råds. Iøvrigt ved de at der findes mange hjemmegrafikere og derfor plejer de at være rigtig gode til og hjælpe.

Har du styr på dine ting kan du dog sagtens sende i .pdf, fucker de det så op har du dit på det rene :-)

Mvh
Andreas Bo Rene Jensen - Tlf 24262601 (Midlertidigt nr. 29906517)

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)