Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import fra Kina - Sikre sig ordentlige forhold.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 12. Jun 12
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg får lavet en del i Kina. Det er blevet beder, men også dyre de sidste 5 år og det er jo på godt og ondt. Og fremtiden ser dårligere ud syndes jeg for kina produktion , det er ikke det være mere... . Så kan man finde noget andet så gør det... (er i tøj branchen, den jeg har mest fortand på)

Jeg er  ved at trække mig ud af Kina,  prg. af flere ting. og rykke "tætter"  på DK.   Eks. Inden kan jeg meget beder med efterhånden.  

 Kina,  Ofte: Arbejder er ikke uddannet (eks. ikke udlært folk, men folk der kommer ude fra landet der bare skal kunne en ting.  Det er sjover at arbejde med uddannet folk også dem helt nede på gulv plan.  De kan snakke eng. beder, og ikke kun toppen.  Der er korter fragt tider. Korter rejse tid for ens selv for at lave QC tjek.  Og Kina nytår hvor alt går i stå på uheldige tidpunkter i forhold til Danske/eu ferie tider  ser jeg  som et meget stort problem, ihvertfald for tøj branchen.  Nej ryk! det tætter på hvis det er mulige, India, Pakistand, Tyrkiet, og i lige omkring EU lande hvis det er mulige.  Den ekstra  afstanden til Kina er nogen der går op en sener i processen at det er  dumt på mange områder...  

Der er noget der hedder QC = søg på net. Det er firmaer der har personer i alle brancher der kan gå ud og tjek fabrikken, tjek produkter , forhold , tag fotos, skrive rapport  m.m.   for få penge VS det tager en at rejse der ud. Især hvis det er først gang tjek, så er det sjover at bruge få 100dollars end 20.000kr på en rejse.  Her er en der skriver lidt om det http://whatis.techtarget.com/definition/quality-control-QC     

Godt råd, drop kina find noget tætter på :-)   kik på http://www.linkedin.com/   find din QC firma / person eller fabrik (der grupper for mange ting)   Linkedin er guld være, en gang brugte jeg Amino meget, men Linkein er mange gange bede, især hvis det er udlandet man skal arbejde med.  Der sidder mange producenter, privat personer på spring for at  hjælpe dig der..   

Fra Odense M
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 31
Fra  PHAM Logistics ApS Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Since94, IMO er det noget sludder og vrøvl.

Jeg kan ikke kommentere vedr kvaliteten på tøj, da jeg ikke har forstand, men jeg har rejst en del i Kina de sidste 8 år, specielt de sidste 3 år hvor jeg er i Kina 5-6 gange årligt for leverandørpleje, QC og at implementere QC producurer hos leverandører, hvor det er medarbejderne på gulvet jeg snakker med.

- Det er korrekt Kina er blevet dyrere, men Kina har også en vækst på ca 10% årligt, det er specielt i den lavere klasse som stiger, så tøj mm stiger nok endnu mere som du skriver. Hvis prisen har været 30% vs EU prisen, og Kina stiger er steget med 50% de sidste 5 år, så er prisen stadig langt billgere end i EU.
- Ja Kina har meget ferie efterhånden, specielt kinesisk nytår, men at du skriver Indien er bedre? Indien har konstant strejke og festival holidays. For ikke at nævne det er svært at finde en du kan regne med (ikke at det er umuligt)
- Tættere på DK. Det kan ikke være pga omkostninger og transittid.
Flybillet til Indien vs Kina er småpenge.
Transsittiden fra Mumbai kan du hurtigst gøre med Hapag, Mumbai - Hamburg 24 dage. Transsittiden fra Yantian/Xiamen/Shanghai mm er mellem 24-26 dage.
Leveringstiden holder nogenlunde fra Kina, Indien er som udgangspunkt forsinket hver gang


Kasper
De forslag du har fået i denne debat er strengere end supermarkeder selv sikre sig.
Hvis du skal en tur til Kina til en messe, kigge på nye prøver og lignende kan du selv tjekke arbejdsforholdene.
Hvis du skal til Kina udelukkende for at tjekke arbejdsforhold, så er det noget billigere at betale for 3. part laver en ethical/social audit for 600 USD, så har du også din ryg fri.
Hvis du føler at et underskrevet dokument kan gøre det, så kan du få en kineser til at skrive under på alt, hvis du kommer med ordrene. Kommer det frem i medierne at den fabrik du bruger ikke er i orden, så betyder det papir eller dit personlige syn på arbejdsforhold intet, men at du kan fremvise et bestilt rapport fra din side af holder din ryg fri.
Jeg har været ude ved nogle fabrikker 10 gange plus, men supermarkeder kræver stadig en uafhængig rapport fra en 3. part


Blot mit indspark :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

jan@phamlogistics.dk:
Hvis du føler at et underskrevet dokument kan gøre det, så kan du få en kineser til at skrive under på alt, hvis du kommer med ordrene. Kommer det frem i medierne at den fabrik du bruger ikke er i orden, så betyder det papir eller dit personlige syn på arbejdsforhold intet, men at du kan fremvise et bestilt rapport fra din side af holder din ryg fri.

Enig overordnet i at Kina stadigt på masser af områder er ex Indien langt overlegent, og jeg forholder mig til tøj/mod o.l. logistikken er så uendeligt meget bedre - men som kommentar til dit forslag om code of conduct kontrol af 3. part vil jeg sige, at det er helt OK, men selv der kan der ske svigt, og selv om du har evigt ret i, at man kan få underskrift på hvad som helst, så er det min erfaring at man med stor fordel laver sin egen code of conduct

Vi kørte den (og kører) ved at ALLE der besøgte selskaber - fra vore 9 datterselskaber, havde den med, og hver gang gik de 10 hovedpunkter igennem - (brandsikkerhed - børnearbejde osv) og krydsede af, og den kinesiske leverandør skrev under på rapporten, så leverandøren var 100% med på, at brud på vore aftaler, ville betyde tab af os som kunde. Af samme grund havde vi en række "contingency supplieres" så det stod klart, at vi til en hver tid, kunne leve uden en eller anden der brød vore aftaler. Det vil vil jeg stærkt råde til i forhold til udlandshandel, ha altid mindst 2 andre leverandører der kan klare alt - hvis en hovedleverandør skulle svigte

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense M
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 31
Fra  PHAM Logistics ApS Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie

Jeg er fuldstændig enig i det du skriver :)

Vi besøger altid fabrikkerne selv, men det er overkill for de fleste Amino'er ren omkostningsmæssigt.
Derudover bruger vi et inspection firma alt efter hvem slutkunden er, da inspection firmaerne kender landets, provinsens, byens regler som så tjekker arbejdsforhold, arbejdstimer, løn osv som vi danskere ikke har forstand på.
Sideløbende bliver det selvfølgeligt sammenholdt med ens egen Code of Conduct, men man tager et skridt af gangen med leverandørerne. Man kan ikke sende et Code of Conduct udviklet til en tysk fabrik og genbruge det i Kina, så er der ingen fabrikker som gider/kan handle med en, da det oftest indebærer omkostninger som ikke giver ekstra salg.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)