Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valutarisikostyring

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg skal til at skrive min hovedopgave på HD-R studiet. I den forbindelse søger jeg en virksomhed som jeg kan skrive om og som samtidig vil samarbejde med mig. 

Grunden til at jeg skriver her inde, er at jeg var kommet ret langt i samtalerne med 2 store virksomheder, men begge besluttede at de havde for travlt med årsregnskab samt andre projekter. Det er dog ikke fordi det kræver meget af virksomheden, jeg regner med 1-2 telefon interviews og nogle opfølgende mails vil være hvad det kræver af jer. 

Emnet jeg har valgt er valutarisikostyring, hvorfor virksomheden enten skal have handel med udlandet eller påtænker at starte det op. 

Hvis det lyder interessant, så kan jeg sender en one pager med mit oplæg.

mvh 

Jesper

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der virkelig ingen her inde som handler med udlandet? Tænker både på køb og salg.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Naturligvis er der en del der handler med udlandet inkl. mit eget firma, jeg prøver så vidt muligt at handle i Euro og dermed eliminere en risiko. Udover det benytter jeg mig af valuta konti i DK, så jeg eleminere at skylle omveksle GBP og USD.

 

 

Tilmeldt 20. Jan 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er såmænd ret nemt at eliminere valutarisiko via en onlinebroker, det lyder ret tyndt.. Måske burde du specificere mere nøjagtig, hvad du præcis ønsker at opnå med opgaven? Besøg eventuelt matlet, de kan måske hjælpe dig på vej.

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn: Jeg har smidt dig en privat besked

Dions: Jeg har måske ikke været helt klar i hvad jeg søgte. Det er ikke hvordan man afdækket valutarisiko der vil være indholdet i min opgave. Der imod vil jeg undersøge om der er sammenhæng mellem en virksomheds risikotype, risikoafdækning samt afdækningstype. 

mvh

Jesper

Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.
Rigtig spændende opgave, men helt klart det forkerte forum du har fat i. Jeg skrev selv om samme emne da jeg lavede min cand. Merc. hovedopgave for mange år siden og emnet er nu endnu mere komplekst. Du skal have fat i internationalt mellemstore eller store virksomheder og du giver ikke op ved bare to der ikke har tid. Du læser HD og det forpligter til at blive ved og ved med at få fat i den rigtige virksomhed. Du sælger dig selv og opgaven. Hvad er der af globale virksomheder i dit område? Iværksætterne her er meget forskellige men fælles er at de skaber grobund for ny vækst og fælles er også at global aktivitet er meget lav.

Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

I forlængelse af mit indlæg: Du undersælger dig selv. To tlf. interviews og lidt mail kan umuligt være nok basis i opgaven medmindre du går efter 7 :-)

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Har taget kontaktet de mellemstore og store virksomheder der er relevante i mit netværk, og venter også på nogle tilbage meldinger. Har også talt med andre store virksomheder, men de rimelig afvisende grundet regnskabsaflæggelse. 

Ved godt det er lidt et long shot at skrive her inde, men det kunne jo være. 

Men hensyn til data, ville jeg også meget gerne have nogle tal som jeg kunne kigge på udover interviews. Men 7 er ok lige nu, da jeg også selv har travlt på arbejdet det næste stykke tid :)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Den rigtige virksomhedstørrelse for dig er sikkert 50-250 ansatte.

Det er dog ret svært at tale specifikke aspekter uden at du skriver mere. Der er mange måder at afdække valutarisiko, men jeg holder selv på at hvis du har 20% af din økonomiske aktivitet i US$, 12% i £, 58% i € ... så bør du tilstræbe at have samme fordeling i din valuta aktivitet.

Der er forskellige kursrisici du kan afdække forsikringsmæssigt, men det vil altid være en minussum for din virksomhed. Valuta"spekulation" ville være en 0-sumsforretning hvis ikke bankerne mv tog deres DB ud.

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej BroncofanDK

Jeg har lidt svært ved at forstå formålet med dit indlæg.

Er egentlig ikke så interesseret i hvordan eller hvilke instrumenter man kan afdække sin valutarisiko med. Det er jeg interesseret i er om der er sammenhæng mellem given virksomheds risikoprofil og risikostyring. Altså mere strategi og ledelse

Antal medarbejdere interessere mig egentlig ikke, så længe cash flowet og eksponeringen er i en størrelses orden hvor der værd at skrive om. 

Jeg har dog fundet en virksomhed som vil samarbejde/hjælpe mig med min opgave. 

mvh

Jesper

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)