Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fast arbjede i Norge - APS i Danmark - Holder min idè vand?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 8. Feb 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino
Med frygt for at blive slagtet pga min situation som absolut novice på firmadrift stiller jeg alligevel et par indledende spørgsmål og prøver at forklare min situation i korte træk.
Det skattetekniske i min situation har jeg styr på, og ønsker derfor ikke kommentarer og/eller gætterier på denne "konto"

Om mig
Bosidende i Danmark, har fast arbjede i Norge og tjener 100% af min indkomst dèr. dette betyder at jeg arbejder under dobbeltbeskatningsaftalen og jeg er hermed skattepligtig 100% til Norge. Mit AMB på ca 8% går via Norge til et system der kaldes fælles socisal sikring, så både papirgang og samvittighed har det fint.

Mit "problem" er at jeg i mine friperioder gerne vil tjene penge i Danmark på lovlig vis, og efter en snak med min revisor (har stor erfaring) har han fortalt at den eneste måde jeg kan tjene penge i Danmark på er at oprette et firma APS med mig selv som direktør.
Alt dette for at jeg ikke skal betale Dansk skat af mine Norske penge, det burde være til at forstå mit ønske her :-)
Grænsen for hvornår jeg skal betale Dansk skat starter ved 1kr!! - så den er jo hurtigt nået.

Jeg sysler lidt med at starte et handelsfirma, import af et par biler, reservedele, værkstedsinventar mv fra Tyskland. Dette skal jeg på lovlig vis have solgt og omsat i Danmark eller Norge hvor mine kontakter befinder sig.

Hvordan strikker man sådan et puslespil sammen, er det praktisk muligt at jeg gør følgende.

Overtager et CVR nummer fra min far, opretter firmaet (fiktivt navn) CT Import DK
Opretter firma i Tyskland - CT import DE
Opretter firma i Norge - CT import NO

Kan jeg handle mellem mine egne firmaer på lovlig vis? -  jeg forestiller mig at det kunne se sådan ud:
Køber bil i tyskland, trækker tysk moms tilbage i "CT Import DE"
Sælger bilen til CT Import NO og herfra sælger til kunde i Norge.

Skal bilen sælges i DK skal jeg selvfølgelig ikke trække momsen tilbage, men blot føre den igennem firmaet "CT Import DK"

Giver det mening for dig som læser?
Der er helt sikkert mange faktorer jeg har glemt, ikke ved eller skal have lært - og da momsregnskab også er nyt for mig har jeg vist rigeligt at se til på indlæringskontoen.


Med venlige hilsner, og med håb på hjælpende svar
Carsten

Ps. Det havde sgu været lidt nemmere hvis jeg bare kunne arbejde for arbejdsgiver i Danmark og Norge på samme tid hva :-)

















Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten:
Det skattetekniske i min situation har jeg styr på, og ønsker derfor ikke kommentarer og/eller gætterier på denne "konto"
som så betyder, at du har check på at du ikke ved det nye risikere at være dansk skattepligtig af din norske indtægt - hvilket jeg intet aner om ud fra det du skriver

Carsten:
Overtager et CVR nummer fra min far, opretter firmaet (fiktivt navn) CT Import DK
Hm - overtager et CVR nummer fra din far lyder mærkeligt. Du køber hans ApS eller? du kan ikke overtage hans personlige CVR nummer - lige så lidt som hans CPR

hvis du ser bort fra om du blive personlig skattepligtig ved som dansk statsborger at eje og være direktør for et dansk selskab fordi den er afklaret, så må du godt handle mellem selskaber du ejer i Tyskland, danmark og Norge. Der vil vel ikke som sådan være nogen større momsfordele, momsen vil følge det land det købes og sælges i og er jo ikke en del af dit resultat, og jeg kan ikke se det gør forskel i salgsprisen da det jo følger landet det sælges i, så der hænger jeg ikke med.

Ved den indbyrdes handel skal du undgå transferpricing hvor skat kan mene du flytter rundt med skat ved at flytte rundt med overskud ved at sælge til bestemte priser som ikke er markedsmæssige

Du skal være klart over, at der er administration ved at drive virksomhed i flere lande. Ganske meget vil du finde tror jeg. Som novice i firmadrift synes jeg du vælger noget ganske kompliceret

Du har så kompliceret en tanke (ikke dermed dum) at du da skal ha en revisor med forstand på international samhandel til at bringe det på plads.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Feb 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Mange tak for svar, og ja du rammer rigtigt i analysen - det er kompliceret.

Hvis, og i hvert tilfælde før jeg starter op skal jeg have 110% styr på at et APS firma i eget navn holder min indkomst i Norge uden for Dansak skat`s klør. Nu arbejder jeg ikke i Norge pga skatten, men når den nu er lavere og man har et spændende arbejde og gode kollegaer kan jeg jo lige så godt fortsætte her.
Min revisor har tidligere kørt mange sager for personer med indtægter i andre lande, på kryds og tværs - han har sagt at eneste måde er et APS, så den må jeg stole på indtil videre.
Jeg takker for rettelserne, for du har jo ret i at jeg køber min fars CVR nummer, jeg overtager ikke.

Min idè med at trække moms ud af en tysk bil var at få de 19% retur i Tyskland, så er bilen billigere og da Norge ikke er med i EU skal der betales 25% moms på importprisen uanset om den er med eller uden tysk moms. der burde være noget at hente der, men jeg vil jo ikke risikere momssvindel ved at køre en bedrift i tyskland der kun har fokus på at trække moms ud af biler osv.

Jeg gaber måske over en for stor mundfuld lige nu, men jeg værdsætter dit (og andres) imputs uanset.

Mvh
Carsten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten:
jeg køber min fars CVR nummer, jeg overtager ikke.

Min idè med at trække moms ud af en tysk bil var at få de 19% retur i Tyskland, så er bilen billigere og da Norge ikke er med i EU skal der betales 25% moms på importprisen uanset om den er med eller uden tysk moms. der burde være noget at hente der, men jeg vil jo ikke risikere momssvindel ved at køre en bedrift i tyskland der kun har fokus på at trække moms ud af biler osv.

Jep - køber som i køber min fars ApS - for du kan ikke købe hans CVR nummer hvis det er en personlig virksomhed - det følger personen helt som et CPR

Ja netop den problematik du nævner med momsen er nok den væsentlige at få afklaret - men som rent skud i tågen - hvorfor købe bilen i tyskland - du kan vel som norsk selskab købe biler i DK uden dansk afgift og jeg mener de for en udlænding kan være billigere end i det afgiftsbillige udland. Jeg har ex hjuplet en englænder med at købe en nt dansk VW golf - 6 cylindret med fuld læderkabine for nogle år siden og fået den faktureret direkte fra bilfirmaet og sendt til en kollega i Yorkshire, hvor selv med fragt og alt, var det billigere for ham end at købe den til den lave afgift i UK

Jeg mener også - i alle fald tidligere, at ha hørt om tyskere i Flensborg området som kørte over grænsen til DK for at købe bil billigere. Årsagen skulle være, at basis prisen holdes meget lav i DK netop grundet den høje afgift og så tages der lidt mere i reservede og reparation, men som så ofte - jeg er ude op dybt vand med noget jeg tror jeg husker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bare være OBS på at SKAT kører en særdeles aggressiv taktik i forhold til transfer pricing og hvordan skatten kan køres til DK. Har selv en del erfaring med dette fra hverdagen og de åbner sager for et godt ord... Også selvom argumentationen ikke kan følges af normalt tænkende mennesker...
Når det så er sagt, virker det sjovt du kan holde din skattepligt i Norge når du bor i DK, men der er selvfølgeligt regler hvortil det kan lade sig gøre, hvilket jeg formoder din revisor med han erfaring har 100% styr på. Når det så er sagt, så kan jeg ikke lade være med og tænke på en sag hvor en dansk direktør bosat i Grønland blev dømt som skattepligtig i DK efter han tog ophold i sit sommerhus i DK i en kort periode. Argumentet lød bl.a. På at han som direktør ikke kunne undgå at drive virksomheden i det tidsrum han opholdt sig her! Sagen bærer mange lighedstegn med Helle T/Stephen K sagen, som vi jo alle ve har et andet udfald!
Blot for at sige, pas på SKAT er sultne og de er ikke bange for at tage en sag i håbet om at skræmme folk til og indgå forlig!

Statsautoriseret revisor - København

Fra Herning
Tilmeldt 8. Feb 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej CEF

10000x Undskyld det sene svar, info mailen må være druknet i min indbakke.
Ang det skattetekniske så er jeg ikke på P14a aftalen, men arbejder under dobbeltbeskatningsaftale mellem Norge og Danmark. 
Denne tråd er ikke mere relevant, jeg vil oprette nyt emne omkring mine kommende planer. 

Mange tak for svar til alle. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)