Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forestående konkurs - hjælp!!!!!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

jeg skrev et indlæg for en uges tid siden, om at jeg desværre står overfor en konkurs med min personligt ejet virksomhed (Butik).

Jeg fik mange gode svar og har i denne uge selv undersøgt en masse om både konkurs, gældssanering osv, jeg har også talt med en hel masse mennesker der vidste både lidt og meget og har efterhånden oparbejdet en del viden omkring den forestående konkurs, men også en del forvirring. 

Jeg har derfor en del spørgsmål, som jeg håber på kan blive besvaret herinde i forummet, hvor det er mit indtryk at der sidder en hel del med en masse viden og måske også nogle advokater.

1. Hvis jeg får solgt mit varelager og lokale vil pengene jo gå ind på min bankkonto. Da jeg ikke har noget lån i banken, men kun en kassekredit vil den jo så blive nedskrevet en hel del, så når jeg så erklærer mig selv konkurs skylder jeg jo så det mindre til banken. Men vil det kunne blive omstødt og derefter blive fordelt til de andre kreditorer? Grunden til at det ville betyde så meget for mig er at min Faster står som kautionist på min kassekredit i banken og at jeg rigtig gerne så at hun ville blive tilgodeset før de andre.

2. Jeg ville rigtig gerne søge advokat nu til råd og vejledning, men har ladet mig fortælle at jeg først skal finde en når jeg vil erklæres konkurs/bliver erklæret, da han ellers ville se det som uetisk først at erklære sig selv konkurs, når jeg har fået solgt lokale og varelager, men potientielt er der jo rigtig mange penge at hente ind der og ja jeg ved jo godt at jeg ikke kan fortsætte med den gæld virksomheden har nu, men jeg kunne godt fortsætte en kort periode og prøve at få solgt godt ud i aktiverne. Er det rigtigt at en advokat ikke ville hjælpe med at få omsat de aktiver virksomheden har, inden man erklærer sig konkurs?

3. Jeg bor i en andelslejlighed hvor min mand ejer halvdelen, det samme er gældende for vores fælles bil. Der er en friværdi i lejligheden på ca 700.000 og bilen har en friværdi på ca 100.000. Selve lejligheden har lav husleje og omkostninger. Kan mine kreditorer tvinge os til at sælge lejligheden og bilen når min mand ejer halvdelen og de ikke kan røre ham og hans halvdel?

4. Jeg kan forstå at jeg automatisk kommer i RIBERS, når man er konkurs og har i den forbindelse hørt at det kan være at min bank så vil opsige vores boliglån, hvor min mand også står på? Er dette rigtigt? Det ville jo være det samme som at tvinge os til at sælge, da jeg jo ikke ville kunne få lån andre steder.

5. Jeg har også en netbutik, som jeg meget gerne ville bevare, som er uden egentlig værdi, uden den fysiske butiks varelager. Kan jeg sælge den til min mand?og vil dette kunne blive omstødt, når netbutikken egentligt er uden værdi, hvis den fysiske butik lukker?

6. Min revisor sagde at der egentlig ikke er den store fordel ved gældssanering, da det kun vil betyde at jeg skal betale mine kreditorer i 3 år, istedet for en konkurs, hvor de kun får de værdier der er i virksomheden. ved en konkurs kan jeg få arbejde og kreditorerne kan ikke røre min løn, men ja jeg kan aldrig personligt drive virksomhed igen, men det kunne min mand jo gøre i sit navn. Nogen der ved mere om de fordele og ulemper der er ved en konkurs kontra at få gældssanering? RIBERS bliver man vist alligevel automatisk slettet fra efter 5 år.

7. Er der nogen fordele/ulemper ved at erklære sig selv konkurs versus at få en kreditor til det?

Jeg håber at der er nogen der vil bruge lidt tid på at svare mig, hvis de har viden om ovenstående.

Denne situation er frygtelig og man føler man aldrig kommer ud af det!

Mange hilsner

ABCC

 

 

 

G

Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 80
Fra  Green Trade Denmark Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej ABcc

Jeg kender ikke din situation, men hvorfor er det nødvendigt at gå konkurs? Er det ikke muligt at virksomheden bare ophøre og du får lavet nogle fornuftige aftaler med kreditorerne? Kommer der først en konkurs og derved advokat på koster det rigtig mange penge yderligere.

Med venlig hilsen Carsten

Socks & Me

Tilmeldt 29. Jan 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Carsten,

Ja jeg tror desværre at det er nødvendigt at gå konkurs, da det drejer sig om en gæld på ca 1 million og at det ikke er muligt for mig at betale den af. Jeg tror desværre ikke at mine kreditorer vil lade sig spise af med en 20-25% af mit udestående, tror ihvertfald ikke banken vil.

Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 80
Fra  Green Trade Denmark Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Igen 

Banken er til at tale med, da de taber rigeligt med penge i forvejen på "dårlige" lån. Det kan godt være de truer med at opsige lånet, men de ved også godt at det måske kommer til at betyde et tab for dem. Kreditorerne er typisk også til at tale med, da de godt ved at de i forvejen kommer til at tabe penge på dig.  

Jeg kommer selv fra en familie af selvstændige og har oplevet hvordan konkursbo kun har kunne betalt 4-5% i dividende efter flere års tovtrækkeri.

Hvis jeg var dig ville jeg få en person som IKKE er dig til at ringe til de forskellige kredittorer og prøve at indgå nogle fornuftige aftaler. Det vil måske kunne betyde at du kan få lov til at drive din webshop videre, og på den må kunne tjene nogle penge til kredittorerne.

Det er selvfølgelig svært at rådgive når man ikke kender din situation 100%.

Held og lykke. 

 

Med venlig hilsen Carsten

Socks & Me

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var godt nok mange spørgsmål... jeg prøver at besvare dem lidt kort ellers så kommer jeg vist til at side og skrive resten af aftenen.

1. Der vil være en risiko for omstødelse da disse dispositioner vil kunne ses som usædvanlige. Den normale omstødelsesfrist er 3 måneder så hvis du overvejer en egenkonkurs så vil det ihvertfald være en god ide at vente til omsødelsesfristen er udløbet.

2. Nej der er aldrig noget uetisk i at søge rådgivning.

3. Hvad lejligheden angår så ville det bedste nok være hvis det var muligt for din mand at købe din halvdel af lejligheden til markedspris, så er der ikke sket en begunstigelse af ægtefælle. (Evt. ved at overtage lånet +betale 350.000) så kan din halvdel af friværdien jo bruges til at nedbringe kassekreditten. (jeg mener kurator vil kunne sætte din halvdel af lejliheden på tvangsauktion, det ville han ihvertfald kunne med en ejerbolig) 

4. Banken opsiger ikke dit lån fordi du bliver registreret i RKI, men vil nok opsige det når du kommer under konkursbehandling, det er også derfor det er vigtigt at din mand på forhånd har overtaget lån/lejlighed.

5. Lad være med at rode tingene for meget sammen, i princippet kan han sagtens overtage netbutikken hvis den er uden værdi, men det klogeste er nok at vente med det til efter konkursen.

6.Din revisor er altså et vrøvlehoved.. Gældssanering løber normalt over 5 år, gældssanering under konkurs løber kun over 3 år og er derfor en fordel.  En RKI registrering står godt nok kun i 5 år, men du skylder stadig pengene og kreditorene kan derfor blive ved med at jagte dig og dine vædier. Hvis der bevilges gældssanering mener jeg (er ikke sikker) at rki registreinger slettes med det samme. 

I øvrigt skal du være opmørksom på at efter som det er en PERSONLIG konkurs, vil du stadig skylde pengene til kreditorene efter konkursen, din gæld bliver udelukkende nedbragt med det beløb konkursen giver i overskud... Så derfor vil en gældssanering være en KÆMPE fordel.

 7. Fordelen ved at lave en egen konkurs er at at det så typisk vil blive din advokat der bliver kurator, og derfor er en smule venligere indstillet, og at konkursen bliver afviklet hurtigere, smidigere og billigere. Ulempen er at du selv skal stille garanti på 30.000 for konkursen

Er det en af dine kreditore der erklære dig konkurs så er det dem der skal stille sikkerhed på 30.000 for kukursen.

Jeg håber du kan bruge min svar.. Smile

Det er iøvrigt også en god ide for dig at læse konkursloven

Fra Silkeborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du er hverken den første eller bliver den sidste der prøver det, og heldigvis Wink

Du bør finde en anden revisor / rådgiver der kan hjælpe dig, da din nuværende øjensynlig ikke aner noget om dette,

og det er rigtig vigtig at have en udenforstående "tillidsperson", der ikke har noget i klemme, til at råde (beslutte) og gerne tage kontakt

til dine kreditorer.

Ud fra min erfaring vil ca 10.000 kr til ny rådgiver, der ved noget, være guld værd.

Det er det bedste forældre eller venner kan hjælpe med.

Ikke noget med at lade dem betale kreditorer eller lign for at få fred, men få dine opgaver fordelt, så du laver det du kan

og får andre til at løse op for den del, du ikke magter (og aldrig kommer til, hvis du ikke vil være konkursrytter )

Med de bedste hilser og mod på

Erik G C

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej ABCC

Jeg kan godt forstå at du er forvirret og da vi danskere er en hjælpsomt

og gode-råd-givende folkefærd kan jeg også læse mig til at forvirringen

nærmest er vokset eksponentielt.

Jeg vil råde dig til at finde en lokal advokat til at rådgive dig, også selv om

kan ikke bliver kurator i dit bo.

Hvis ikke du har misforstået din revisor - er der noget han har misforstået...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes David og Erik har givet dig de råd du vel behøver, og vil bare tilføje, at du nu skal agere proaktivt. Det gør du ved at få tilknyttet en god jurist eller revisor med forstand på konkurser (og ja hvis ikke du har misforstået din revisor - så er han ikke den rette at vælge)

Det du ikke må, er bare at lade tiden gå og ende med at være malet inde i hjørnet. Nu hvor du har forretningen kørende, skal der gang i en fast plan. Hvordan afvikles hvad, og hvilke risici skal afdækkes, kan din mand overtage lejligheden osv - alt skal denne jurist/revisor sammen med dig ha ned i en køreplan - og næste hak, når tingene evt er bragt på plads i forhold til lejlighed og bil (skal være til fuld værdi din mand overtager og ved regulær betaling til dig for ikke at blive forkastet) - ja så kontaktes alle kreditorer.

Du må gøre hvad du kan for kassekreditten, men det kan godt være uholdbart, hvis du undlader at betale alle indkøb - og til gengæld betaler alt du kan ind på kassekreditten for at redde fasteren - men også der må der eksternt råd til, for det er ikke et 100% fast grænsefald

Gældssanering kræver dels, at du ikke er klart selvforskyldt, og det er du ikke som jeg løser det, og at du ikke har mulighed for at betale tilbage, og der kan du løbe ind i problemer med bil og lejlighed med friværdi, som for din del måske kan være halvdelen af beløbet, og står du tilbage med gæld på 500.000 kr, kan det godt tænkes, at gældssanering ikke ligger lige for.

Få nu lagt det i rammer, også for at du igen skal sove ordentligt om natten. Shit happens, og i kommer ud af det sammen på den anden side, og kommer ikke til at stå på gaden uden tag over hovedet, så bare videre. Livet efter en konkurs kommer til at se en del anderledes ud end inden, og konkurs er møj - men helbredet vigtigere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ang. 6) er jeg ikke enig med din revisor. Ved en personlig konkurs vil dine kreditor kunne jagte dig til din dødsdag. Hvis du kan få en 3-åring aftale om gældssanering vil det klart være at foretrække, da du bagefter er helt fri igen. Ellers vil du aldrig kunne eje noget af værdi. Det er rigtigt at du kan lade din mand eje tingene men hvad så hvis der sker noget med ham? Måske ikke i dag eller i morgen men om 10 år.

Ang. 7) Det er altid en fordel at kunne vælge tid og sted.

Ellers er det en god ide at få en neutral person ind over. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg kender en Erling Brønnum i Holbæk, der kender den slags fra begge sider af bordet, da han både laver inkasso og rådgiver/hjælper folk der er havnet i en gældsfælde. Han er meget seriøs. Der findes desværre også nogle meget useriøse inden for den branche, som udnytter at folk er desperate og på spanden, og gerne vil høre hvad som helst.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)