Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig Konkurs - HVAD må Jeg lave?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Jan 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer.

Jeg skriver herinde, i det jeg er erklæret personlig konkurs i skifteretten i aalborg d. 17 januar i år. jeg valgte at indgive en egenbegæring da jeg ikke kunne betalte mine kreditorer som de forfaldt. Jeg har nu fået et par spørgsmål som Jeg håber at nogen kan / vil hjælpe med.

1: Kan Jeg starte en selvstændig virksomhed idag  - enten enkeltmandsvirksomhed eller SMBA, med det formål at tjene lidt mere end dagpenge?  Jeg har ikke brug for at blive savet ned mht hvorvidt det er forsvarligt, om jeg har en god idé, penge, dit dat  - jeg spørger om det er lovligt. Ja eller nej?

2: Må Jeg eje en gammel bil til 8-12.000kr?

3: Kan kreditorene røre nogle penge, Jeg eventuelt tjener imorgen?

4: Vil det være en god idé, at kontakte dem efterfølgende, mht henblik på tilbagebetalingsordning? og JA. Jeg er bekendt med reglerne om gældssanering.

Jeg håber nogen vil svare på mit indlæg.

Mange venlige hilsner

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må jo intet eje ved personlig konkurs.. en gammel bil er jo også forbundet med ekstra udgifter til reperation, men har du penge til bil ville du jo også have penge til kreditorer ?

Kreditorer kan jo altid få sine penge igennem fodgeretten, hvis du har dem. har du penge til overs så betal dem til kreditorer.

At starte virksomhed op personlig ejet, tvivler jeg på hvis du har valgt og lade dig personlig konkurs, så er du vil inde over noget med aps og de såkaldte stråmænd ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin H:
1: Kan Jeg starte en selvstændig virksomhed idag  - enten enkeltmandsvirksomhed eller SMBA, med det formål at tjene lidt mere end dagpenge?  Jeg har ikke brug for at blive savet ned mht hvorvidt det er forsvarligt, om jeg har en god idé, penge, dit dat  - jeg spørger om det er lovligt. Ja eller nej?

Du skal jo dels være to aktive deltagere for at starte SMBA og tag ikke en stråmand ind for det roder bare flere med i dine problemer som det er.

En personlig virksomhed bringer jo ikke penge i ly så det vil ikke tjene formålet som jeg ser det. Hvis der ikke er aftalt gældssanering, så kan dine kreditorer gå efter dig også fra fremtidig indtjening og lader du bare pengene stå i et selskab, kan du jo heller ikke selv røre dem. Rør du dem, kan kreditorene gå efter de penge. Kreditorerne vil nok også være meget opmærksom på, om du derved får gemt noget nu eksisterende ind i noget der fremover ligger i selskabsform. Du må ikke under konkursen stifte gæld (ex til stiftelse eller lignende)

Det med lidt mere end dagpenge er vel fordi du vil ha en indtægt - for ellers kan du givet ikke ha CVR OG dagpenge i denne situation, det vil a-kassen sætte sig imod, men jeg tror heller ikke det var det du tænkte.

Endeligt kan siges, at hvis moms og skat er mellem kreditorerne vil det kunne være i betragtning når du vil stifte nyt selskab så vidt jeg ved.

Martin H:
2: Må Jeg eje en gammel bil til 8-12.000kr?

Det burde vel være noget at det man havde oppe under konkursbehandlingen. Normalt vil synspunktet være at det koster penge at ha en bil, også en gammel bil - men kreditorerne kan jo ha interesse i det hvis du bor ude på landet og nu har fået job 30 km væk i Hirtshals som du kun kan komme til i bil - jeg ved ikke om du kunne få lov faktisk

Martin H:
3: Kan kreditorene røre nogle penge, Jeg eventuelt tjener imorgen?
ja uden gældsanering kan de

Martin H:
4: Vil det være en god idé, at kontakte dem efterfølgende, mht henblik på tilbagebetalingsordning? og JA. Jeg er bekendt med reglerne om gældssanering.

Ja det ville tilmed ha været en god ide allerede inden 17/1 hvor du anmeldte dig konkurs ved skifteretten. Dels ER de jo berettigede kreditorer som du bør ha al mulig interesse i at få en aftale med, om en god afvikling, evt. eftergivelse af noget af gælden som del af sådan en aftale, så ja afgjort en god ide. Jeg går ud fra du i allerede er blevet afkrævet en opgørelse over dine aktiver og passiver og en liste over dine kreditorer .

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)