Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generationsskifte og overtagelse af virksomheder, uden behov for finansiering, ved dannelse af selskaber.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Allingåbro
Tilmeldt 3. Feb 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 02:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude, jeg går med en idé om overtagelse af to landbrugsvirksomheder med minimal risiko for involverede parter og uden at optage større banklån.

Da jeg, som mange andre, ikke har finanserne og ikke har lyst til at forgælde mig til op over begge ører, har jeg søgt internettet tyndt og kommet frem til dette.

Er der nogen blandt jer der magter at læse det igennem og komme med konstruktiv kritik?! 

 

  1. Familien X ønsker på sigt at afhænde/generationsskifte deres landbrug samt bolig A, men selv blive boende i deres hus bolig B .

  2. Landbrug” er en personligt drevet virksomhed, med ca 27 ha. økologisk dyrket jord, som er beliggende under bolig B, men jorden er fysisk beliggende ved bolig A samt ca. én kilometer fra ejendommene.

  3. Fødevare I/S” er fødevarevirksomhed og økologisk landbrug. Her ønskes besætning og landbrugsinventar solgt til videre drift, samt bortforpagtning af jord og bygninger.

  4. Søn af Familien X, ønsker at overtage begge virksomheder.

Grundet manglende opsparing og derved manglende finansieringsmulighed fremstilles følgende forslag til overtagelse af virksomheder uden behov for større banklån.

  1. Jorden fra Bolig B lægges, som tidligere, ind under ejendommen Bolig A. Herved opstår den ny landbrugsejendom som ønskes generationsskiftet.

  2. For at mindske ejendomsskat/ejendomsværdiskat på bolig B, beholdes 5,5 ha tilbage.= Stadig mulighed for betegnelse som landbrugsejendom. Jorden langtidsforpagtes af ”Landbrug A/S”

  3. Familien X opretter ” Landbrug A/S”, hvori landbrug med inventar og besætning indskydes. Herved ejes landbruget nu i aktier evt. á 1000kr.

lovlig selvfinansiering.

Det følger af selskabslovens § 206, stk. 2, at et selskab under visse betingelser direkte eller indirekte kan yde lån i forbindelse med tredjemands erhvervelse af aktier i selskabet eller i dets moderselskab.

  1. Ifølge ovenstående kan ”Landbrug A/S” herved låne Søn X penge til at investere i selskabet.

  2. Landbruget fra ”Fødevare I/S” omdannes til ”Dyrebruget ApS”. Heri er indskudt besætning og inventar af en værdi á 300.000kr + evt. foderbeholdning.

  3. Søn X ansættes for en prøveperiode, som driftsleder i ”Dyrebruget ApS”. Ansat med månedsløn.

Egne aktier og anparter

For anpartsselskaber er det nu muligt at erhverve egne anparter, og for aktieselskaber udvides muligheden for at erhverve egne aktier.

Fremover vil der ikke være en begrænsning på, hvor stor en andel virksomheden må eje af egne aktier og anparter - i den nye lov kaldet kapitalandele. Muligheden begrænses dog af, at kun selskabets frie midler kan anvendes.

Opkøb af egne kapitalandele kan ses som et alternativ til udbytte, og pengene trækkes altså reelt ud af virksomheden.

På den anden side kan virksomheden købes billigere. Der er altså tale om en større grad af fleksibilitet i forhold til at kontrollere sin egen virksomheds kapitalgrundlag. Det kan for eksempel være et middel til at hindre eller facilitere en overdragelse af virksomheden.

  1. Hvis Søn X, i prøveperioden, danner et overskud i dyrebruget, benyttes disse frie midler til at frikøbe selskabets egne anparter fra ”Fødevare I/S”. Derved kan selskabet efter prøveperioden overtages til en lavere pris og opnås en ”gulerod” og incitament til at lægge energi i projektet og derved opnå en skattefri bonus. Hvis geder og inventar har en værdi af 300.000 kr. ved start og der dannes et overskud i perioden, til frikøb af anparter på 50.000 kr. kan Søn X, ved periodens udløb, overtage selskabet for 250.000 kr.

    Hvis samarbejdet ophører uden overdragelse, ejer ”Fødevare I/S” stadig eneejer af ApS'et.

  2. Samme model med brug af overskud i virksomhed til frikøb af kapitalandele, kan også med fordel anvendes i ”Landbrug A/S”

  3. Ved overtagelse af ”Dyrebrug ApS” er der behov for finansiering til køb af anparter. Dette kan nu opnås ved et banklån med pant i tidligere erhvervede Aktier, i ”Landbrug A/S”.

  4. For at Familien X kan undgå en stor skattebetaling ved udbetaling af udbytte, kan der med fordel oprettes et ApS som Holdingselskab. Derved kan udbytte og frikøb af aktier fra ”Landbrug A/S” overføres skattefrit til holdingselskabet. Der kan nu investeres via holdingselskabet, dette fungere som pensionsopsparing og derefter betales skat hvis behov for privat udtræk. 

    Med venlig hilsen Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser mildest talt gennemtænkt ud, og der er ikke noget der for mig stikker ud som forkert umiddelbart, men det er som jeg ser det, alt for kompliceret til et svar på Amino - et svar som jo også kunne være forkert. Du kan håbe på, at en med ekspertise i den slags forhold henvender sig, og formentlig mod betaling, vil guide jer videre, men ellers synes jeg du skal henvende dig til en ekspert i den slags. Findes der ikke inden for landbrugets organisationer - som familien måske er medlem af, rådgivere i den slags?

Eneste ekstra kommentar må fra mig være, at hvis I er flere børn der siden skal arve, så vil det jo komplicere det, hvis arrangementet her forfordeler dig. Er en senere arv ikke et problem, så kan det jo være, at I skal indbygge et rentefrit anfordringslån fra dine forældre til dig. Lånet bør fysisk gennemføres med transaktioner - og tilknyttede frikøb. Du kan anvende lånet til at frikøbe det du vil, og hvis det hele bygger på tillid mellem jer - betale det tilbage når der er overskud - og dine forældre kan også gi dig ca 58.300 hver per år som gave - en gave der IKKE må være tilknyttet anfordringslånet, men som du kan bruge til at nedbringe lånet med - uden skattekonsekvens for nogen af jer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allingåbro
Tilmeldt 3. Feb 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input John.

Jeg vil helt klart kontakte en Landbrugsrådgiver med ekspertise i generationsskifte, jeg ville bare gerne have lidt andre øjne til at kigge på idéen, inden jeg kaster en masse penge i rådgivning. Og så kan det jo også være sundt at få indput fra andre brancher da jeg, til tider, har den opfattelse at enkelte rådgivere indenfor landbruget er en anelse konservative :)

Vi er tre søskende, så fremtidig arv er selvfølgelig også et emne der skal tages i betragtning, for ikke at ødelægge familiefreden.

Anfordringslånet som du nævner, kan vel godt gennemføres som et aktionærlån til tredjemand(mig), til køb af kapitalandele i selskabet, uden at jeg på den måde bliver forfordelt. 

Venlig hilsen 

Mikkel Tue Knudsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Eh - jeg TROR et aktionærlån til en søn er forbudt - jeg tror ikke du er trediemand i den sammenhæng desværre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allingåbro
Tilmeldt 3. Feb 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah okay, så må der ændres lidt på modellen.

-Mikkel

Fra Allingåbro
Tilmeldt 3. Feb 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - det er så ikke et aktionærlån, men der ligger nye muligheder i det hvis der er frie midler tror jeg 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allingåbro
Tilmeldt 3. Feb 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja min fejl, jeg fik lige blandet begreberne sammen. Endnu engang tak for input.

Venlig hilsen 

Mikkel

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)