Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætteri på skoleskemaet!

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Simon A:

Ronni Larsen:
Det er en nødvendighed det ikke bare bliver temauge men noget permanent og noget som startes allerede i de små klasser og langsomt øges.


- Enig!


Men det har folkeskolen og kommunerne simpelthen ikke ressourcer til på nuværende tidspunkt. Det er derfor, at jeg mener man bør starte med temauger - det er der ikke de store omkostninger ved.



Du har ret i, at vi i fremtiden bliver nødt til at implementere det i de små klasser og opefter - men som det ser ud nu, er der ikke nok ressourcer til at udføre det - desværre.



Enig.
Folkeskolerne har slet ikke ressourcer som det er nu.
Heller ej kompetencer nok til at løfte opgaven.
Derfor skal der for at lykkes findes ressourcer til området. Det koster mange penge og ja.
Der skal en ny strategi til og den får vi nok ikke foreløbig.
Også derfor jeg trækker lidt på smilebåndet.
Man vil gerne en masse fra politikernes side, men er ikke klar over det koster en masse. Mange tror man bare kan efteruddanne lærerne. Der skal helt nyt blod til og nye effektive specialuddannet lærere til de specielle fag der skal indføres.
Innovation er specielt.
Det sætter store krav til underviseren.

Men man må betale ved kasse et hvis man virkelig vil have innovation ind med modermælken.
Fra Århus
Tilmeldt 7. Aug 11
Indlæg ialt: 12
Fra  Danviden - Det digitale forlag Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes det er et stærkt tiltag. Jeg er selv uddannet lærer, og laver nu digitale undervisningsmidler til børn i grundskolen.

Det er ekstremt vigtigt, at skolerne udvikler sig og følger med tiden. Når det er sagt er den danske folkeskole ekstrem politiseret, og jeg tror ikke lærerne vil tage særlig godt imod tiltaget, hvis man endelig får påvirket politikerne i den retning. De er efterhånden mættede af at blive pålagt at lave om på deres praksis eller komme på tvungne kurser. (Læs: Jeg siger hermed ikke, at det er forkert at gøre, men tror bare ikke denne taktik holder). Jeg tror dog mange lærere godt kan se fornuften i at lave temauger eller valgfag om iværksætteri, og jeg tror er her man kan gå ind og gøre en forskel. Det kunne måske være en ide at lave et solidt undervisningsmateriale, som kan støtte lærerne og tilbyde dem at komme ud og holde foredrag eller lave workshops på skolerne. 

Lige et tip: Faget "Iværksætter" er nogle steder et tilbud som valgfag i 10.klasse. Jeg ved ikke hvor udbredt det er, men det måske være et sted at sætte ind: http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Ivaerksaetter

Tilmeldt 25. Jan 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 15:36 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Dette indlæg er blevet slettet.
Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey!

Fedt med en masse kommentarer.

Når jeg siger på 'skoleskemaet' så mener jeg altså også de gymnasielle udd. Ja, du kan starte på HHX på iværksætterilinjen. Der gik jeg selv. Jeg er ikke imponeret, over det 'iværksætteri' vi lærte om. Det stemmer på ingen måde overens med virkeligheden.

Jeg er enig i at der er mange andre fokusområder som også bør tilføjes, og skoleskemaerne gjort digitale mv. men sådan har vi jo hver vores forskellige individuelle missioner.

Jeg mener som sagt heller ikke at iværksætteri behøves at være et fag man har 2-6 timer om ugen. Jeg håber blot på at kunne få mere omkring det ind i et af de eksisterende fag, fx. Samfundsfag. Det må da være mega relevant at lære om at stifte virksomhed, og drive virksomhed. Bare så de unge børn ved, at de også har den mulighed.

En anden ting er også, at på HHX lærer man om produktionsvirksomheder med 5000 ansatte. Men der bliver intet nævnt, om enkeltmandsfirmaerne. Hvorfor det?!

Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg fik postet inlægget det forkerte sted

og det passer lidt ind i denne gode streng

hvad ville der ske hvis man byggede et stort iværksætter universitet

med et  værksted med de fornodne facaliteter til fremstilling af prototyper og folk der kunne betjene maskinerne

undervisere der tager udgangspunkt i at undervise den pågældene så personen lærer at søsætte sin ide maksimalt

og man fik en kultur som her hvor alle vil hjelpe hinanden

og fik oprettet faste kanaler til erhvervslivet,bussinesangels til de springklare iværksættere

erhvervslivet skulle også kunne komme med ønsker til hvad de vil have udviklet

der er tusindvis af gode ideer der aldrig bliver til noget hvad hvis man kunne donere en ide

produktionen bløder i dk

hvis produktionen kunne "shoppe" ind  i såden en idebank/designbank så er jeg overbevist om

man ville kunne finde produktions arbejdspladser

der kunne også udskrives ide/designkonkurancer

kort sagt give alle mulighed for at bidrage til at skabe noget uden at skulle satse hus og hjem

hvor mange iværksættere ville så overleve og ville en større del blive store af dem

jeg tror amino og eks cookie gør mere for dk end alle afgifter og andet de forskellige regeringer finder på

 

Fra Viborg
Tilmeldt 30. Nov 10
Indlæg ialt: 393
Fra  www.byplakat.com Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Den bedste idé jeg har hørt længe. Undrer mig over, at man da jeg gik 3 år på handelsskole, ikke havde noget som helst om dette emne. Efter min mening klart mere relevant og samfundsgivende end de 3 timer Spansk jeg havde hver uge......Tongue Tied

Fra Køge
Tilmeldt 3. Jan 12
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener også at elever burde lære hvordan man egentlig kommer fra sin idé, og så til at få startet op?
Jeg går selv på handelsskole og der er ingen af dem jeg kender som ved hvordan man f.eks indberetter moms, og er det et program som man køber eller er det noget man laver i en bog, eller hvordan gør man egentlig når man vil starte et enkeltmansvirksomhed op? :-)
Alle de spørgsmål og svar har jeg kun selv lært ved mange timers læsning på nettet og ved gode forbindelser!

Som Casper også hentyder lidt til, så giver det ingen mening at eleverne ved hvordan man bogfører flere millioner i et stort firma, men de ved ikke hvordan de skal bogføre deres første eget "lille" salg på f.eks. 100 kr! :-)

Det er en ting jeg har sagt på en selvfølgelig god og konstruktiv måde til min lærer, og med god respons :-)

Vil egentlig bare sige, at jeg håber du får gjort en forskel Casper ;-)

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Andreas!

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)