Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. oprettelse af ApS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at oprette et ApS, men er lidt i tvivl om kapitalen, som jeg skal indskyde.

Hvis jeg har inventar og varelager til en værdi af 35.000, jeg indskyder selv 15.000, og jeg får en kassekredit på 30.000 fra banken. Tæller kassekreditten med, som indskudt kapital?

Kan en og hver vurdere værdien af mit inventar og varelager, eller skal det være en autoriseret revisor, der vurderer det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan Elmar Sørensen:
Hvis jeg har inventar og varelager til en værdi af 35.000, jeg indskyder selv 15.000, og jeg får en kassekredit på 30.000 fra banken. Tæller kassekreditten med, som indskudt kapital?

Kassekreditten tæller ikke med hvis den bare går over til det nye ApS. Hvis det er penge du stadigt personligt låner og dermed skylder banken, så kan du bruge de 30.000 kr som så er dine som del af indskud, men ikke hvis det er dit nye ApS der overtager og skylder de 30.000 kr

Jan Elmar Sørensen:
Kan en og hver vurdere værdien af mit inventar og varelager, eller skal det være en autoriseret revisor, der vurderer det?

Det skal være en revisor og denne skal stå inde for værdien, så det vil altid være en "konservativ" vurdering af den værdi OG det koster penge at betale revisor for at påtage sig dette ansvar i forbindelse med stiftelsen, så aportindskud er klart dyrere end kontantstiftelse. Det vil næppe være tilrådeligt at gøre det for en aktiv værdi på 35.000 kr, men tag tilbud fra en revisor
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar Cookie!

Cookie:

Jan Elmar Sørensen:
Hvis jeg har inventar og varelager til en værdi af 35.000, jeg indskyder selv 15.000, og jeg får en kassekredit på 30.000 fra banken. Tæller kassekreditten med, som indskudt kapital?

Kassekreditten tæller ikke med hvis den bare går over til det nye ApS. Hvis det er penge du stadigt personligt låner og dermed skylder banken, så kan du bruge de 30.000 kr som så er dine som del af indskud, men ikke hvis det er dit nye ApS der overtager og skylder de 30.000 kr 

Er det så korrekt forstået, at jeg ikke bare kan få en kassekredit på 30.000, og bruge det som indskudt kapital? Men hvis jeg bruger de 30.000 på varelager, inventar etc., så tæller det som indskudt kapital?

Cookie:

Jan Elmar Sørensen:
Kan en og hver vurdere værdien af mit inventar og varelager, eller skal det være en autoriseret revisor, der vurderer det?

Det skal være en revisor og denne skal stå inde for værdien, så det vil altid være en "konservativ" vurdering af den værdi OG det koster penge at betale revisor for at påtage sig dette ansvar i forbindelse med stiftelsen, så aportindskud er klart dyrere end kontantstiftelse. Det vil næppe være tilrådeligt at gøre det for en aktiv værdi på 35.000 kr, men tag tilbud fra en revisor
vh

Kan jeg få min far, der er uddannet civiløkonom, og som nu er økonomichef i en virksomhed og ved siden af hjælper mindre virksomheder med bogføring/momsregnskaber/årsregnskaber til at lave en vurdering? Eller en revisor fra mit fars netværk?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jan Elmar Sørensen:
Er det så korrekt forstået, at jeg ikke bare kan få en kassekredit på 30.000, og bruge det som indskudt kapital? Men hvis jeg bruger de 30.000 på varelager, inventar etc., så tæller det som indskudt kapital?

Du blander ting lidt her jo. Kassekreditten er jo en gæld - og en gæld kan aldrig gælde som værdi og indskud. Hvis du har kassekreditten personligt og som jeg skrev, ikke lader det nye ApS ha den - så er det jo DIN gæld og ikke dit ApS' s gæld, og så har du jo 30.000 i kontanter der, og dem kan du skyde ind. Du må gerne selv skylde pengene, dit ApS må bare ikke skylde dem. Det er derfor som værdi lige meget om det er som kontanter eller varer du skyder ind, bare det er dig der skyder dem ind, må du gerne skylde pengene, dit ApS må ikke

Jan Elmar Sørensen:
Kan jeg få min far, der er uddannet civiløkonom, og som nu er økonomichef i en virksomhed og ved siden af hjælper mindre virksomheder med bogføring/momsregnskaber/årsregnskaber til at lave en vurdering? Eller en revisor fra mit fars netværk?

Det skal være en revisor, og han vil normalt tage en del for ansvaret han påtager sig i forhold til at vurdere inventar/lager osv. Hvis der sker noget i virksomheden så kan tredje part anklage revisoren, hvis ikke den vurdering er korrekt, derfor er aportindskud dyrere end kontanter, men bare det er er en registreret revisor, så er den OK - og denne skal så påtage sig ansvaret ved stiftelsen af det nye ApS. Din far må ikke

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)