Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino-brugere

Er der nogen der kan fortælle mig, hvor meget det ca. koster at få europæisk-patent? Og om der er nogen der har erfaring med det jura-mæssige omkring en sådan ansøgning?

På forhånd tak.

Steffen.

Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen

Jeg har arbejdet med patent de sidste 7-8 år, heraf mere end 5 år for patentafdelingen hos Grundfos. Jeg har stor erfaring med bl.a. europæiske patenter.

Med hensyn til dine spørgsmål, har jeg forstået det således, at du ønsker at få estimere omkostningsniveauet i forbindelse med at få et europæisk patent.

Der er flere dele, der giver anledning til omkostninger.

Du skal være opmærksom på, at der dels i forbindelse med indlevering af, behandling af og udstedelse af en europæisk patentansøgning skal betales en række officielle gebyrer. Herudover, skal du påregne omkostninger for det patentbureau, der er fulmægtig i sagen, hvis du vælger denne løsning. Når du har en fuldmægtig i sagen, søger den fuldmægtige for at alle frister (f.eks. besvarelse af behandlingsskrivelser og betaling af gebyrer) overholdes. Det koster derfor penge at anvende en fuldmægtig, men du slipper således selv for at holde styre på alle de formelle frister.

Du skal desuden påregne udgifter til:

-          udarbejdelse af ansøgningen,

-          tilretning af ansøgning,

-          besvarelse af behandlingsskrivelser

Vær opmærksom på, at når et europæisk patent udstedes ”lever patentet” kun i tre måneder. Det betyder i praksis, at man har tre måneder til at ”validere” patentet i de lande, i hvilke man ønsker patentet udstedt. Valideringen omfatter betaling af nationale årsgebyrer samt gebyr til oversættelser og eventuelt national fuldmægtige, som håndterer sagen i de pågældende lande. Der er meget ”snak” om denne valideringsfase, ikke mindst fordi den kan være ganske dyr, såfremt man vælger at validere patentet i mange lande.

MEN det ser ud til, at der er godt nyt for patentansøgere, idet et flertal i Europa-Parlamentet har besluttet at indføre et fælles EU-patent, som træder i kraft fra 2014. Patentansøgere kan dermed ”spare” rigtig mange penge på valideringsprocessen, som i dag koster 200.000-300.000 kr. Man regner med, at disse omkostninger reduceres til ca. 35.000 kr. for alle EP-lande (på nær Spanien og Italien, som på nuværende tidspunkt ikke ønsker at tiltræde ordningen).

http://www.europarl.dk/view/da/infoflash/flash_01.html

http://www.europarl.europa.eu/news/da/pressroom/content/20121210IPR04506/html/Europa-Parlamentet-godkender-nyt-EU-patent

 

Du er velkommen til at kontakte mig, såfremt du har brug for en uddybende forklaring eller vil drøfte sagen med mig. Jeg tilbyder et gratis uforpligtende møde, hvis det har interesse.

 

Venlig hilsen

Niels Uth

Patentrådgiver, cand.scient., ph.d.

T. 24 43 82 02 

nu@tropa.dk

www.tropa.dk

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at svare på, men regn ikke med under DKK 30000 'bare' for indlevering af ansøgningen, og så kommer alt det andet til...

Kontakt os i det konkrete tilfælde.

Godt Nytår

Mogens

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)