Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs - Møde i skifteretten?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Jeg skriver dette indlæg for en kammerat, som idag har indleveret en begæring om personlig konkurs til skifteretten i Aalborg.

Han har deponeret 30.000,00,- hos en advokat i Viborg og der er berammet møde i skifteretten allerede i morgen.

Han har IKKE drevet virksomhed, og har alene en gæld på 1.300.000kr i et hus som er vurderet til 900.000kr og belånt med 1.100.000kr i banken (realkredit er Totalkredit gennem banken) og de resterende 200.000kr fordeler sig på en bil som er 65.000kr værd - og en båd som muligvis kan koste 20.000kr i handel og vandel.

Hans kone er smuttet for 6 måneder siden, og hans økonomi har haltet fordi han er sygemeldt efter en ulykke, og røget på sygedagpenge, som ophører pr 15.02.13 - og banken og kreditforeningen samt finansieringsselskabet (Santander Consumer Bank) Expressbank er på ingen måder forstående.

Han har lejet en lille lejlighed gennem en boligforening som han har fået pr 15.02.13 - og har opnået boligindskudslån gennem kommunen. De 30.000,00,- har han lånt af sine forældre, som var med ham til møde hos advokaten. Han er far til et par tvillinger på 2 år, og der er endnu ikke opnået en samarbejdsaftale med ekskonen omkring børnene.

Ved nogle herinde mon HVAD der sker på sådan et møde, hvad sker der hvis der ikke dukker repræsentanter for kreditorene op, bliver advokaten som har udformet konkursbegæringen, kurator, hvis ikke skifteretten eller kreditorene har noget at indvende herfor?

Håber på nogle (som altid!!!!) seriøse, saglige, og vel-begrundede input's fra Jer! :)

De allerbedste hilsner fra Peter (og Johan) :)

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 02:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Peter

Jeg er ikke jurist så jeg skal ikke kloge mig alt for meget på konkurslovgivningen, dog vil jeg henvise til konkurslovens kapitel 12. Det er retten der udpeger kurator, kreditorerne kan dog ændre dette.

Men den egentlige grund til jeg faldt over dit indlæg er at jeg simpelthen ikke forstår at din ven vil erklærer sig selv konkurs på baggrund af en samlet gæld på, som jeg læser det 315.000 efter at alt er solgt? Måske endda kun 285.000 hvis han havde betalt af på gælden med de 30.000?

En konkurs er meget dyr og et så relativt lille beløb får man næppe en gældssanering på baggrund af.

Huset kan naturligvis være usælgeligt men resultatet bliver det samme - eller måske endda en større gæld efter konkursen er færdigbehandlet gælden forsvinder jo ikke.

Der udover at det godt nok et kedeligt forløb og godt at høre at der er nogle venner bag ham!

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Det er  - som jeg kan se du ved - alene skifteretten der afgør om din vens advokat bliver kurator

og det eneste der er sikkert er, at din ven bliver erklæret konkurs.

Da han ikke er erhvervsdrivende får han ikke muligheden for at få den særligt hurtige gældssanering i konkurs.

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob.

 

Tak for dit indlæg - OG du fik ret. Han blev erklæret konkurs - men fik dog advokaten som kurator i konkursboet. Der var ingen frie midler overhovedet - og pt tror jeg ikke han tænker på muligheden for andet, end at få trukket en streg og sagt - HER til og ikke længere.

Men nu er det ude at hans hænder - og det tror jeg egentlig han er glad for :)

Kan man skrive Privat Beskeder til dig=?

 

Mvh Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

yes, sir

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)