Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordel ved at oprettelse af enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. May 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 06:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er, 

Jeg har søgt forumet godt igennem for svar på mit spørgsmål, men synes ikke umiddelbart jeg har kunne finde noget helt præcist, derfor dette indlæg

Sagen er den at jeg læser til fysioterapeut og derfor er på SU. Jeg har et årligt fribeløb på ca. 135.000,- da jeg modtager højeste SU samt har en søn. Nu er det sådan at jeg har fået tilbudt et job som potentielt kan betale op til 20.000,-/md og derfor overstiger jeg mit fribeløb markant. 

Virksomheden har så tilbudt at ansætte mig som konsulent, hvis jeg opretter egen virksomhed. Vil der være nogle fordele ved dette, fremfor at framelde SU nogle måneder eller indbetale 'overskuddet' til en rate-pension? 

Det skal siges at jeg går med tanker om alligevel at starte selvstændigt inden for en overskuelig fremtid indenfor sundheds/fitness-branchen og dette job vil godt kunne knyttes til den virksomhedsidé/plan jeg har i tankerne. 

Mine tanker om at starte en virksomhed var et benytte mig af VSO, som jeg forstår det, vil betyde at jeg betaler 25% SKAT af overskuddet med at det kun er det jeg udbetaler til mig selv i løn som vil indgå i SU's beregning af mit fribeløb. Er dette korrekt forstået? 

For at få VSO'en skåret helt ud i pap, er følgende så korrekt forstået? 

Jeg omsætter for 200.000,- i 2013.

Jeg udbetaler 100.000,- til mig selv som løn, som så beskattes af mig privat. 

Det efterlader 100.000,- i virksomheden. Disse penge beskattes med 25% og efterlader så 75.000,-. Disse penge vil blive stående som "opsparing". Når disse penge så skal udbetales f.eks. i 2014, vil de 25% så blive fratrukket min egen skattesats? Lad os antage den er 37%, bliver den så 37-25 = 12%? Eller hvordan udregnes dette? Synes at have forstået at de 25% er en såkaldt aconto-skat? 

Det er muligvis ret blanke spørgsmål, men håber i vil bære over med mig :). 

På forhånd tak for hjælpen! 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)