Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Microlån og hæftelse?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle
Synes det kunne være relavant for alle iværksætter at vide lidt om disse Microlån som kommunerne tilbyder.
Mange kommuner tilbyder nu at man kan tage et microlån (op til 25.000 kr).
Men hvad hæfter iværksætteren for?

Hvad sker der hvis idéen ikke går og man ikke kan betale tilbage? Det står INGEN steder på websites eller nævnes i indslag? 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Larsen:
Men hvad hæfter iværksætteren for?

Umiddelbart for det lånte beløb, som skal betales tilbage, dog over en lang årrække.

Ronni Larsen:
Hvad sker der hvis idéen ikke går og man ikke kan betale tilbage? Det står INGEN steder på websites eller nævnes i indslag?

Hvis man ikke kan betale ender det vel som inkasso, eller også kan kommunnen trække penge fra andre ydelser måske. Hvis det ikke står nogen steder, kan du eventuelt skrive en mail til en af de kommuner der tilbyder lånet. Men jeg er ret sikker på der er personlig hæftelse på lige alle andre lån til privatpersoner.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står ikke og skal bruge lån.
Det er nu mere sådan generelt.
Man reklamerer med noget med ikke oplyser om hvordan det er skruet sammen hvis det går galt!
Det skal man jo også lige huske. Risikoen.

Kan være der er en herinde som ved hvordan det foregår. 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke sikker på, hvad du helt konkret mener med mikrolån?

Der var engang nogle kom-igang-lån, som havde følgende betingelser:

  • Iværksætter kan opnå lån på op til 1 million kroner med en statsgaranti på 75 procent.
  • For garantien betaler iværksætteren en engangspræmie på 3 procent af lånets hovedstol. Der betales ikke nogen løbende præmie.

 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jacob:

Jeg er ikke sikker på, hvad du helt konkret mener med mikrolån?

Der var engang nogle kom-igang-lån, som havde følgende betingelser:

  • Iværksætter kan opnå lån på op til 1 million kroner med en statsgaranti på 75 procent.
  • For garantien betaler iværksætteren en engangspræmie på 3 procent af lånets hovedstol. Der betales ikke nogen løbende præmie.

 



Microlån er lån som flere kommuner nu tilbyder iværksættere. (op til 25.000 kr.).
Det har ikke noget med kom-i-gang lån som reageringen tidligere har prøvet sig med.

Ja men den statsgaranti på de 75% kommer du også til at hæfte for ;-) (de glemmer bare at oplyse om det).
Det samme som hvis du tager et vækstkautionslån igennem vækstfonden.
Går det galt skal du betale hele beløbet tilbage med renters renter...
Det er kun en kaution. (Bliver forøvrigt opkrævet gennem Bank hvis det går galt) Bankens vilkår ,-) 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Larsen:
Jeg står ikke og skal bruge lån.

Det er jeg helt med på, regnede egentlig med det var til en artikel til dit iværksætter magasin :-)

Jeg tror stadig det bedste du kan gøre er lige at skrive en mail til en af de kommune der udbyder det, og få tilsendt betingelserne. Jeg er dog sikker på det er ret standard, altså at man hæfter for lånet, ligesom på alle andre lån.

Ronni Larsen:
Det skal man jo også lige huske. Risikoen.

Ja og det bliver dem der låner jo bestemt også gjort opmærksom på. Du kan vist ikke komme i betragtning til lånet uden du gennemgår et kursusforløb omkring regnskab og forskellige andre ting i forbindelse med lånet. Der kommer man ret sikkert også ind på risikoen ved at låne penge.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:

Ronni Larsen:
Jeg står ikke og skal bruge lån.

Det er jeg helt med på, regnede egentlig med det var til en artikel til dit iværksætter magasin :-)

Jeg tror stadig det bedste du kan gøre er lige at skrive en mail til en af de kommune der udbyder det, og få tilsendt betingelserne. Jeg er dog sikker på det er ret standard, altså at man hæfter for lånet, ligesom på alle andre lån.

Ronni Larsen:
Det skal man jo også lige huske. Risikoen.

Ja og det bliver dem der låner jo bestemt også gjort opmærksom på. Du kan vist ikke komme i betragtning til lånet uden du gennemgår et kursusforløb omkring regnskab og forskellige andre ting i forbindelse med lånet. Der kommer man ret sikkert også ind på risikoen ved at låne penge.



Det er nu ikke til en artikel i magasinet, men det var måske en god idé at remse lidt op i dette låne område.
Du har nok ret.
Synes det er forkert man ikke på website eller kommunal side gør opmærksom på risiko.
Man skal klædes så godt på som muligt.
Hører kun om alle fordelene. Lidt same same som vækstfonden.
Få personer som har fået vækstkaution ved rent faktisk at hvis det går galt er det banken som styrer hele showet efter deres vilkår.

Synes man burde lave en fond som ikke skal have renters rente (tårnhøje) og hvis det viser sig at gå galt så kommer iværksætteren nogenlunde ud af det ved at skulle betale og hæfte for X antal % evt. 25% af det lånte. Så ville en lille selvstændig kunne rejse sig igen uden at banken holder ham nede.
Har desværre flere eksempler på personer som er super innovative, men fordi de ikke lykkes første gang nu skylder penge (mange penge pga. renters rente) og det synes jeg er forkert. Man burde kunne lave nogle fornuftige ordninger som ikke flår dem som tør satse og vil skabe vækst / arbejdspladser.
Nå det var et lille sidespark her ;-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Larsen:
Synes man burde lave en fond som ikke skal have renters rente (tårnhøje) og hvis det viser sig at gå galt så kommer iværksætteren nogenlunde ud af det ved at skulle betale og hæfte for X antal % evt. 25% af det lånte

Det er nok mere kompliceret end som så. Der vil skulle en masse kontrolinstanser til, krav om en masse ting, ellers vil utroligt mange mennesker tage lånet med glæde, betale anden gæld og - så er der jo kun skatteyderne til at betale desværre - Hvis det er kommunerne kan forslaget jo udbygges med, om de skal tage tabene ved at hæve grundskylden, fyre pædagoger eller hvordan - Det ER svært bare at lave en fond der skal kunne tåle at tabe 75% af de penge de giver ud til innovative iværksættere, hvis ikke det kombineres med en, formentlig uoverskuelig bunke krav

Det jeg lige kunne finde om det lyder fornuftigt, det handler om at få kontanthjælpsmodtagere og andre der er ude af systemet igang og som jeg læser det, så vil der givet blive fuldt orienterede om regler for tilbagebetaling og andet (måske via kontanthjælpen Smile)

http://www.aarhus.dk/da/borger/Beskaeftigelse-og-uddannelse/Beskaeftigelsestilbud/Projekt-Mikrolaan.aspx 

Projekt Mikrolån er et projekt med erhvervsrådgivning og økonomisk støtte til kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister, sygedagpengemodtagere eller revalidender, der ønsker at etablere sig som selvstændige.

Projekt med 10-12 deltagere

Projektet gennemføres med 10-12 iværksættere. Iværksætterne skal følge en projektperiode. I denne periode vil den enkelte iværksætter modtage personlig vejledning, professionel erhvervscoaching og finansiel rådgivning. Iværksætteren deltager også i et undervisningsforløb om regnskabs-, skatte- og momsregler mv. sammen med de øvrige låntagere.

I løbet af projektperioden vil det iværksætterne blive tilbudt et lån på 1.000-50.000 kr., som skal bruges til etablering og drift af egen virksomhed. Forløbet er målrettet personer, der modtager offentlig forsørgelse og som har behov for hjælp til at starte egen virksomhed. Målet med projektet er at deltagerne bliver helt eller delvist selvforsørgende.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ved godt det er en udfordring at lave et koncept hvor der ikke kan snydes.
Men man kunen jo lave en eller anden form for egen investering. Det afholder nogen personer fra at gå igang.
Og selvfølgelig skal der være en form for pitch man skal igennem med sin ansøgning.
Men mener der er plads til forbedringer. Der må kunne findes en løsning.
Danmark har over 10 milliarder stående som trækker renter fra den tidligere ordning man indbetalte til i 80erne (kan ikke huske hvad den hed).
Regeringen indragede pengene og de kom aldrig til udbetaling. De bruges i dag til at lappe huller i finansloven med hvert år.
Hvis man tager bare renterne af dette beløb og investerede i iværksættere (risikovillig kapital) ville det kunne mærkes!

Tror der må være flere Mikrolån med forskellige ordninger.
For det microlån jeg har læst om som et par kommuner har indført er til alle som vil være selvstændige i disse kommuner og vil starte firma op.
Op til 25.000 kr. kan man låne.
Ikke kun gældende for kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister osv....
 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)