jeg er en dreng på 16 der brænder for at starte egen webshop, og det har resulteret i to ideer:
At sælge golfbolde, brugte som nye samt tees og andet udstyr.
At sælge forskellige USB nøgler
Men ved virkelig ikke hvilken ide jeg skal vælge.
Hej Nico
Med fare for at virke gammelklog og røv-irretrerende, vil jeg prøve at komme med mit input. Uanset hvad, må du huske på at det er skrevet til dig i den bedste mening. Ikke for at skræmme dig, og ikke for at få dig til at opgive din drøm. Mit indlæg er skrevet for at hjælpe dig, og for at du skal undgå at begå de fejl som mange andre gør.
Som andre har været inde på tidligere i tråden, synes jeg at du skal genoverveje, hvorvidt dine to idéer faktisk er noget som skal omsættes til et projekt. Problemet som jeg ser det, er ikke så meget dét at du vil sælge golfbolde eller USB nøgler - men din tilgang til det.
Langt de fleste iværksættere som har succes med deres webshop, er nemlig ikke succesfulde fordi at de har en unik og speciel idé. De er succesfulde, fordi at de er meget mere grundige end deres konkurrenter, og fordi at de gør alt for at få hver eneste detalje til at spille maksimalt.
At låse sig fast på en idé, importere lidt produkter, for derefter at opsætte dem i en hosted shop, udgør en ekstremt beskeden del af det at drive en webshop. Alt for mange er ikke bevidste om dette, og ender derfor med at ofre såvel tid som penge på et projekt som er dømt til at gå galt.
Et af de første spørgsmål som du skal stille dig selv, når du lægger strategien for en webshop er følgende: "hvorfor skal kunderne handle hos mig". Svaret kan variere meget, da man kan slå på mange forskellige ting som webshop-ejer. Faktum er blot, at du skal kunne gøre en forskel for dine kunder, ved at være bedre end dine konkurrenter, på et eller flere punkter som er udslagsgivende for et salg.
Og nej, ingen siger at du behøver at være overdrevet interesseret, i den varegruppe som du ønsker at forhandle produkter indenfor. At have interesse for det man sælger, er bestemt en fordel, men på ingen måde et krav.
Frem for at finde en niche så er let at overskue, synes jeg at du skal prøve at vende den på hovedet. Prøv at find en branche, hvor alle konkurrenterne er store og har været på markedet i rigtig mange år. I så fald er der nemlig rigtig stor sandsynlighed for, at dine konkurrenterne ikke er så nytænkende, omstillingsparate og oppe-på-beatet som dig. Derved er der tit også masse uudnyttede muligheder, som konkurrenterne ikke har gjort brug af, fordi at de har en organisation hvor bureaukratiet sætter en stopper for det meste. Altså: udnyt at du har en anden tilgang til tingene, og at du kan handle mere smidigt end konkurrenterne som er tynget af deres "vi-plejer-at-gøre-det-på-denne-måde"-tankegang.
Går alt vel, bliver 2013 året hvor jeg sammen med en god med-amino starter vores første webshop. Branchen falder os på ingen måde let, da vi aldrig har brugt produktet selv, og med garanti aldrig kommer til det. Vi har dog fundet et hul i markedet - et sted hvor vi kan gøre en forskel. At finde nichen har taget lidt tid, men omvendt er vi begge sikre på at det har været hele ventetiden værd.
Mit råd er derfor at du bibeholder gnisten, og stille og roligt ser hvilke andre muligheder som byder sig. Brug gerne tiden på at dygtiggøre dig. Begynd at sætte dig ind i hvordan du laver online markedsføring, hvordan du driver en webshop, og hvordan man opretter en webshop eller hjemmeside. Find evt. en webshop i dit lokalområde, og tilbyd din hjælp gratis eller til en rigtig god pris. I så fald får du mulighed for at tilegne dig værdifuld viden, som med garanti vil komme dig til gavn den dag du vælger at starte op!
Held og lykke med det hele!
- Emil