Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktfotos til 20 kr?

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt Thomas.

God debat.

Thomas Frost:
Sørger for at have nogle kompetencer de andre ikke har så jeg kan blive ved med at tage den højere pris.


ENIG! Tak. Det handler om branding. Der er segmenter i alle brancher. Mine kunder er ikke nødvendigvis dine kunder. Helt enig.
Men det ændrer stadig ikke på at man skal kommentere tingene.

Thomas Frost:
Men det er heller ikke ensbetydende med man skal lade være. Hvis man gerne vil blive bedre til sit fag og ønsker at prissætte sig i forhold til den kvalitet man leverer, så er det da helt ok. Du har lige kritiseret stort set alt omkring hans billeder, og efterfølgende mener du han skal sætte prisen op (???).


Mmh ja og nej. Han laver et indlæg hvor han spørger om en pris på 20kr er iorden.. Dertil er svaret nej.. med et indbladet.. ja..
Om han skal sætte dem op til 200kr skal jeg slet ikke blande mig i.. Men en fordobling?.. tjoh. x3 måske?..

Thomas Frost:
Hvem er det du mener røvrender hvem? Ham der sælger billigt for at få noget erfaring, eller ham der kritiserer stort set alt ved sin kollegas arbejde?


Taget ud af kontekst.. Jeg snakker overordnet..

Thomas Frost:
Han sætter prisen op, og nogle af kunderne vil ikke følge med, de vil have den lave kvalitet til ingen penge, og andre betaler gerne mere. Det er en almindelig udvikling.


Enig.. det er en naturlig udvikling.. MEN.. Jeg mener stadig at prisen er alt for lav.. selvom man er nystartet, hobby.. whatever.

Thomas Frost:

Vi i WebCoders er selv i en branche hvor det MYLDRER med firmaer der underbyder helt ekstremt meget, og jeg hilser dem alle velkommen. Jeg synes det er fint der er nogen til alles budget, og får vi forespørgsler på lavbudget-løsninger hvor kvaliteten er knap så vigtig, ja så henviser jeg faktisk til nogle af dem du måske mener "røvrender" branchen. Jeg mener ikke det er forkert at sælge ekstremt billigt. Nogen gange skal man igennem en læreprocess, og du kan prøve at modsætte dig dette, men du får ikke andet en dårligt humør ud af det.

Dennis Møller:
Så istedet for at man røvrender hinanden indbyrdes.. så skal man hjælpe hinanden.



Du tror sikkert ikke på mig.. men det gør jeg også selv engang imellem.. MEN.. jeg vil 10x hellere prøve at opdrage kunden OG min kollega og fortælle at det du har gang i er forskruet..
Der er en tendens fra specielt kundernes side at de underminerer håndværket. Eftersom de selv har fået dyre kameraer så er der mange der tror.. jamen.. du trykker jo bare på knappen?

Jeg oplever da at jeg mister en opgave (hvilket er naturligt) til en anden fotograf som har budt 1000kr for en opgave som normalt går for omkring de 5-6000..
Jeg begynder da ikke at tude.. men jeg hiver da fat i fotografen og siger tillykke med at du har vundet en opgave hvor du lige har mistet 5000.. husk det til næste gang eller ring og forhør dig.

Jeg snakker faktisk en del med mine kollegaer omkring hvad der rør sig.. hvad de tager og hvad man burde tage for diverse. For mange gange er det utroligt svært at fastsætte en pris. Der er mange flydende aspekter i det som gør det svært.

Her er min erfaring at mange "nye" autodidakte prøver at fastsætte en fast pris for sine ydelser.. Som simpelthen ikke er holdbart i længden. De misser en masse penge.

Jeg ved godt jeg er den store bussemand men det må jeg tage på mig.. Jeg prøver, mange gange måske lidt hårdere end hvad godt er, at oplyse om diverse ting.
Typisk er det autodidakte som kaster sig ud i den her livsstil.

Det kan godt være jeg har misforstået noget.. men spørger han ikke ind til om 20kr er en god pris? .. det er vel et spørgsmål.

Til topicstarter. Jeg undskylder mange gange hvis jeg ytrede mig for hårdt.. og til alle.. jeg undskylder mange gange hvis jeg har såret nogles følelser ved at bruge ord (som mange andre iøvrigt kaster om sig flittigt og bliver set op til)..

Til slut og sidst.. Thomas.. Vi er enige i mange ting tror jeg (det kan du så tro på eller ej..) .. Problemet i hele den her debat mht læringsprocesser osv.. ER at mange store kunder faktisk udnytter denne .. netop denne synsvinkel på at få leveret gratisarbejde..
Nu vil jeg ikke nævne nogle navne.. men et par landsdækkede kampagner er lavet gratis.. fordi de udnytter gratisarbejde og folk der ikke sætter en stopper for det og ikke ved hvad deres arbejde er værd.

Så der er mange flere ting i det.. og det går meget dybere .. men det starter faktisk ved de nye som kommer ind på markedet og tænker.. jeg er ikke særlig god.. så derfor koster jeg ikke noget.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære Dennis Møller

Det du ikke forstår her, er at du kan ikke anklage Lennart for at tage maden ud af munden på dig (og det er faktisk det du gør her, uanset hvad du havde tænkt dig var budskabet med dit indlæg, så er det ligenu sådan folk ser det. Du er tøssefornærmet over at Lennart tilader sig at konkurrere med dig ... han er jo meget dårligere end dig) for i og med at du anklager ham for at tage dine kunder siger du også indirekte at jeres produkt er ækvivalente substitutter for hinanden, hvilket (uden at kende dit produkt) jeg ikke umiddelbart mener er tilfældet. Men det formår du ikke at kommunikere godt nok ud til dine kunder, derfor vil de af dine kunder som måske syntes du er lidt dyr have en tendens til at smutte over til Lenart.

Med andre ord, du trues ikke af Lenart, men derimod af dine egne evner, eller mangel på samme, til at kommunikere.

Jeg har da selv være tøssesur over at kontanthjælpsmodtagere med en pantsat computer og absolut ingen erfaring går ind og byder på de samme programmerings-opgaver til en tiendedel af min pris. Jeg har bare måttet erfare at der altid vil være platugler der forsøger at snyde folk, og der vil altid være nærigrøve der stiller sig til rådighed for fornævnte platugler. Som professionel har jeg erfaret at både nærigrøvene og platugler har bedst af at blive ignoreret. Kloge og selvstændigt tænkende mennesker kan godt selv regne ud at der måske er noget de skal være opmærksomme på når de i samme omgang får prisforslag på 2.500kr 25.000kr og 250.000kr  :-)

Nå, men held og lykke med din fotobiks :-)

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Mikkel Mikjær Christensen:

Kære Dennis Møller

Det du ikke forstår her, er at du kan ikke anklage Lennart for at tage maden ud af munden på dig (og det er faktisk det du gør her, uanset hvad du havde tænkt dig var budskabet med dit indlæg, så er det ligenu sådan folk ser det. Du er tøssefornærmet over at Lennart tilader sig at konkurrere med dig ... han er jo meget dårligere end dig) for i og med at du anklager ham for at tage dine kunder siger du også indirekte at jeres produkt er ækvivalente substitutter for hinanden, hvilket (uden at kende dit produkt) jeg ikke umiddelbart mener er tilfældet. Men det formår du ikke at kommunikere godt nok ud til dine kunder, derfor vil de af dine kunder som måske syntes du er lidt dyr have en tendens til at smutte over til Lenart.

Med andre ord, du trues ikke af Lenart, men derimod af dine egne evner, eller mangel på samme, til at kommunikere.



Du har ret Mikkel. Jeg var for hurtig på tasterne igår aftes.
Intet andet at sige der. Jeg er skam voksen nok til at tage den til mig og huske det. Nogle gange ryger filmen af.


Mikkel Mikjær Christensen:
Jeg har da selv være tøssesur over at kontanthjælpsmodtagere med en pantsat computer og absolut ingen erfaring går ind og byder på de samme programmerings-opgaver til en tiendedel af min pris. Jeg har bare måttet erfare at der altid vil være platugler der forsøger at snyde folk, og der vil altid være nærigrøve der stiller sig til rådighed for fornævnte platugler. Som professionel har jeg erfaret at både nærigrøvene og platugler har bedst af at blive ignoreret. Kloge og selvstændigt tænkende mennesker kan godt selv regne ud at der måske er noget de skal være opmærksomme på når de i samme omgang får prisforslag på 2.500kr 25.000kr og 250.000kr  :-)


Vi er enige. Det er også normal fremgangsmåde i min verden. Men har du aldrig haft lyst til at hive fat i dem som måske ikke er så oplyste som dig?
Lige et spørgsmål din vej Mikkel.. Hvordan gik du så skridtet videre da du var nystartet? Hvordan var din indgangsvinkel da du startede op?
Det er nok relevant her eftersom du er meget mere kommunikativ end jeg tydeligvis er i den her tråd ;)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Prissætning er et utroligt komplekst område, og fordi jeg tager en opgave fra dig som du ville have tjent 5000kr og jeg kun har tjent 1000kr så er det ikke gyldigt at sige at jeg har tabt 4000kr ... det éneste gyldige at sige er at _du_ har tabt 5000kr.

Den "rigtige" pris er den pris består af en balance mellem det højest mulige dækningsbidrag og lavest mulige afvisningsgrad. Dvs hvis det kan løbe rundt for dig med 20kr/billede så er det en fin pris, og hvis du har 1000 opgaver om ugen er det en pæn forretning. Men hvis nu vi antager at du ved at sætte prisen op til 40kr mister under eller op til 500 opgaver ... så har du samme omsætning, men har sat din arbejdsbyrde ned.

Både trådstarter og et par af opponenterne her i tråden ville have godt af at læse lidt om emnet, f.eks. her: http://www.startvaekst.dk/prissaetning

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Feb 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lennart,

Altid interessant at udfordre markedet, men det udgangspunkt du har nu vil drukne dig.

Jeg har aldrig taget 1 billede, men størestedeln af hele forretning er baseret på packshot kunder, så har en vis indsigt i markedet, da jeg sidder med deres billeder og kender priserne, samt koncepterne. Mine kunder tager alt fra 29 kr. til 175 kr. pr. packshot, så er en bred kundegruppe.

Den helt store forskel og de linjer du skal tænke i hvis du vil lave et lavpris koncept, er du er nødt til at lave nogle skillelinjer for hvilke faktorer prisen fastsættes ud fra. Kunne f.eks være: Ud/indpakning, lyssætning, farvekorrigering, fritlægning, retouch, path/Klippesti, JPEG i højeste opløsning, TIFF i højeste opløsning, JPEG i webformat tilbud ang. hosting. Hvis du ikke gør dette vil du drukne.

Men igen det er bestemt ikke fejlvurderet at gå denne retning. Lige nu sidder jeg her før højsæson start og laver forecast. De kunder som forventet højst vækst er i det segment du søger hen imod.

Hertil vil jeg bare sige at det er fandme ikke sjovt at være fotograf i de her tider. Det er en though branche med stor konkurrence og de fleste ser det mere som et deltids job, da de ikke kan leve af det. Dennis udbrud var ikke hensigtsmæssigt, men kan fandme godt forstå ham for det er helt galt så mange ***** billeder der bliver taget, og "ødelægger" kvaliteten i et rigtigt produktbillede Smile

Til sidst er det jo også helt afgørende du får en prisbevidst fritlægnings producent der kan levere fritlægning til fordelagtige priser, samt billedredigering - her tænker jeg ikke på nogen bestemt leverandør Wink

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er en sjov debat, i et forum der vel mest består af handlende.

Om 300 eller 20 kr. er den rigtige pris giver vel ikke mening.

Den rigtige pris er den som både køber og sælger er tilfredse med.

Kan man få en vare til 20 kr. - Ja så må ham der vil have 40 kr. vel argumentere for, hvorfor han skal have 40 og ikke to. - Det er vel ikke unaturligt, at køber prøver at få sin vare billigst muligt. 

Og et lille P.S.: - Al respekt forsvinder fra min side af for folk der i store træk siger: 'Han er dårlig, fordi han er for billig, se på mig, jeg er meget bedre, fordi jer er meget dyrere'.

Mener der var et tilbud her med 'Gratis Webhotel' i et år..... DET må godt nok være ringe! Wink

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Og et lille P.S.: - Al respekt forsvinder fra min side af for folk der i store træk siger: 'Han er dårlig, fordi han er for billig, se på mig, jeg er meget bedre, fordi jer er meget dyrere'.


Det har jeg aldrig sagt.. Det kunne jeg aldrig finde på at sige.. Så hvis du hentyder til mig, så har du taget helt fejl

--
Mikkel.. Godt link.


Mht fritlægningen.. så tror jeg den billigste pris jeg har set outsourset er omkring de 29kr.. Såh.. ehem..


Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Møller:
Carsten Kvist:
Og et lille P.S.: - Al respekt forsvinder fra min side af for folk der i store træk siger: 'Han er dårlig, fordi han er for billig, se på mig, jeg er meget bedre, fordi jer er meget dyrere'.


Det har jeg aldrig sagt.. Det kunne jeg aldrig finde på at sige.. Så hvis du hentyder til mig, så har du taget helt fejl

Det undskylder jeg meget så, men det er sådan jeg overordnet læser dine indlæg.

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Dennis Møller:
Carsten Kvist:
Og et lille P.S.: - Al respekt forsvinder fra min side af for folk der i store træk siger: 'Han er dårlig, fordi han er for billig, se på mig, jeg er meget bedre, fordi jer er meget dyrere'.


Det har jeg aldrig sagt.. Det kunne jeg aldrig finde på at sige.. Så hvis du hentyder til mig, så har du taget helt fejl

Det undskylder jeg meget så, men det er sådan jeg overordnet læser dine indlæg.



Det er helt iorden. Jeg har jo selv været ny.
Derudover er jeg nok bare farvet af den jargon der findes i min verden. Hård kærlighed kalder jeg det.

Men det er bare sjovt at 99% af kreative herinde leverer VIRKELIG billige ydelser.. altså vi snakker helt sindsygt lave priser.. Der må være en forklaring på det?..

Er det hønen eller ægget?..


Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Dennis Møller:
Hvordan gik du så skridtet videre da du var nystartet? Hvordan var din indgangsvinkel da du startede op?

Joda ... jeg har haft lyst til at tæve de fjolser der "tog maden ud af munden på mig" mange gange ... men her på Amino har jeg jo set amatør-programmører på stribe dukke op og forsvinde ligeså hurtigt igen :-) Så med tiden bliver man ligeglad og tænker lidt "Så lad dog børnene".

Jeg har brugt 10 år på at overbevise branchen om at jeg er dygtig. Det har været hårdt og der har været perioder hvor jeg har haft arbejde ved siden af mit firma for at det kunne løbe rundt, men jeg har mere eller mindre holdt fast på 500kr/t fra dag 1. - og de få gange jeg er gået på kompromis med det er jeg røget uklar med kunderne.

Så hvis du vil starte som proff. freelancer idag, så er mit råd:

- Skaf dig 5-10 gratis referenceopgaver, og gør dig _super_ umage, sørg for at dine "kunder" er ovenud tilfredse og sørg for at samle et flot portfolio.

- Hold fast på fra dag 1. at du er dygtig og at din tid er 500kr/t værd.

- Hvis nogen vil have rabat, så bed om noget igen ... f.eks. længere deadline, mere fleksibilitet med hvornår arbejdet skal udføres, mindre kredit. osv.

- Gør alt og alle opmærksom på hvem du er og hvor dygtig du er. dyrk dit netværk.

- Vær indstillet på at du i starten ikke lever af dit fag, men at du bliver nødt til at have anden indtjening ved siden af.

Og så skal du selvfølgelig være sikker på at du dur til dit fag ... _HVIS_ du nu er en af de tidligere omtalte platugler der faktisk ikke kan det de tilbyder, så er det _nu_ (inden du går igang) at du skal indse det, og vælge at bruge et par mdr. på at dygtiggøre dig i din egen fritid, istedet for at dygtiggøre dig for dine kunders regning :-)

Side 3 ud af 5 (48 indlæg)