Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til Indskud og fradrag på Ratepension?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej, et hurtig og konkret spørgsmål til det med fradrag og ratepension. Udgangspunktet er som følgende: Enkeltmandsvirksomhed (personlig eget virksomhed ikke aps eller a/s) starter op med et overskud på 550.000kr. Desuden har eksemplet tjent 150.000 som lønmodtager i samme år inden virksomheden blev startet.
Forskudsopgørelsen viser så ialt 700.000kr - AM-bidrag som eksempel. Det vil sige 700.000-56.000kr=644.000kr ( det er lidt frækt men sandt skat sammenlægger virksomhedsindkomst og lønindkost selvom det er to forskellige ting og på forskellige skatteniveauer det ene i topskat /  og lønindkomsten i bundskat.

Spørgsmålet er nu hvor meget kan indsættes på en privat ratepension i ovenstående eksempel ?

Det jeg fisker lidt efter er normalt kan en virksomhed indsætte op til 30% af overskudet men når skat ligger det hele sammen kan der vel også trækkes mere fra 30% + normal grænse på 50.000kr eller er de 700.000 der er virksomhedens samlet overskud når den er personlig ejet :)

Jeg ser frem til at høre en masse kvalificeret svar og siger på forhånd tak til de gode indlæg i henhold til denne situation.

 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Det er sådan, at jeg er faktisk i samme situation.
Min revisor svarede på samme spørgsmål med følgende:
At jeg har ret til 50000 kr indsat i ratepension fra min løn (det er et firmaaftale, så jeg ved ikke om det betyder noget i denne sammenhæng).
Derudover har jeg også ret til at indbetale 30% af overskuddet som ratepension.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

IT-Konsulent:
det er lidt frækt men sandt skat sammenlægger virksomhedsindkomst og lønindkost selvom det er to forskellige ting og på forskellige skatteniveauer det ene i topskat /  og lønindkomsten i bundskat.
Enig med rådgivende ingeniør umiddelbart uden at være ekspert - men hvor er det frække. Som personlig virksomhed er din skatteberegning da helt som hvis du var lønmodtager  - en personlig skat, og du havde vel ikke ventet, at du derved fik dobbelt grænse op til topskatten som person? Du har hele dit fradrag og hele din budskattegrænse fuldt ud på den sammenlagte indtægt.

Du kunne/kan jo køre din personlige virksomhed under VSO og nøjes med at proformaskatte 25% virksomhedsskat af det overskud du ikke hævede, men at topskattegrænsen skulle være højere fordi du både har personlig lønindkomst og personlig virksomhedsindkomst, forstår jeg ikke tanken bag?

Med din indtægt ville jeg bestemt knytte en revisor på at behandle spørgsmålet konkret og sikre at resultatet var korrekt beregnet - men det er jo en anden sag - det er da godt nok gået Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke 2 forskellige indkomster. Såvel overskud af virksomhed som lønindkomst beskattes som personlig indkomst og undergives derved topskat. Forskellen er så at du som Cookie også er inde på kan vælge at lade en del af virksomhedens overskud beskatte som opsparet indkomst i det omfang du ikke har hævet midlerne i virksomheden og at du kan bruge den såkaldte 30% ordning til og med 2014   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie, tak for dit indlæg det er altid spændende og lærerigt at læse. Synes det er rigtig svært at finde en dygtig revisor idag som er knivskarpt på detaljerne i skattelovgivningen omkring drift af virksomhed og det er ikke for at fornærme nogen men kun min oplevelse og nok også på grund af reglerne bliver justeret løbende men jeg er enig med dig dette spørgsmål høre til hos en revisor med god erfaring.

Omkring virksomhedsordningen (VSO) har jeg svært ved at se skattefordelene. Man kan nøjes med at betale 25% acontoskat af den del af virksomhedens overskud, der bliver opsparet i virksomheden. Når man senere trækker pengene ud til privatforbrug, så skal man dog betale almindelig skat af pengene, så har svært ved at se fordelen ved VSO da det ikke er en metode til at optimere sin skat på privat forbrug. For mig virker det som om man betaler skat to gange af det samme beløb.

Ønsker alle et godt nytår der følger med i dette indlæg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulent:
For mig virker det som om man betaler skat to gange af det samme beløb.
Nix - acontoskatten er netop aconto = den bliver modregnet i den personlige skat når man senere hæver. Fordelen er, dels for SU modtagere, at de kan flytte indtægten til efter SU og for alle, at man kan udligne indkomsten så man hvert år tager op til topskat, og fører resten videre - Man kommer så aldrig, inkl. aconto"virksomheds"skat til at betale mere end skat under topskattegrænsen.

Derudover kan man naturligvis opspare overskud og bruge senere år til andet end private hævninger, drift af virksomheden, mod denne 25% skat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Coockie du er konge på Amino:) tak for dit svar endnu engang. Ville ønske jeg kunne booke dig på faktura hvor du hjalp mig godt igang med opstart af Aps, Letløn, får man feriepenge når man udbetaler løn over en lønseddel osv. mange praktiske spørgsmål og hvad er vigtigt. Kan fornemme min nye og seriøse virksomhed er på Aps niveau og jeg ville havde fordel af de muligheder der følger med. Hvis du kender en god revisor eller lign. som har ligeså meget styr på det som dig, har hands-on erfaring og kan forklare detaljerne med ovennævnte områder ville det være et hit. Bor i KBH.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Foruden det ovennævnte er fordelen også at en andel af indkomsten kan flyttes til kapital indkomst, afhængig af aktiv massen primo året. Fordelen er dette beskattes en smule lavere end rent personlig lønindkomst.
Endvidere hvis man har lån i virksomheden, kan renterne trækkes fra med fuld fradragsret i virksomhedens resultat, modsvarede de øvrige personlige beskatningsformer, hvor renterne indgår i kapital indkomsten og kun får en fradragsværdi på ca 33%!

Omvendt er det lidt mere firkantet i VSO med krav til regnskab, bogføring bankkonti mv.

Det er dog hurtigt at lave en beregning på hvad der vil være mest fordelagtigt, da man bare skal tilkendegive dette med 1. Selvangivelse hvilket vil sige 30. Juni efter indkomstårets udløb.

Bare man overholder kravene til VSO er man klædt godt på til det meste og har styr på tingene.

Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil foreslå f.eks http://www.erhvervs-consult.dk/ tonny er fin - men om han har plads ved jeg ikke. Ring og bed om en gennemgang, han giver et par gratis timers gennemgang. Vi bruger ham i et par selskaber og er glade¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)