Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma på SU? Virksomhedsskatteordning?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har et enkeltmandsfirma som primært består af en webshop.

Her næste år starter jeg dog på uddannelse igen, og vil derfor gerne modtage SU.

Men da jeg jo har firmaet tjener jeg penge ved siden af - måske så mange at jeg ikke kan modtage SU. Og da jeg gerne vil bruge hele overskuddet fra mit firma til opsparing, vil jeg jo gerne finde ud af hvordan jeg kan modtage SU samtidig.

Det letteste ville jo nok være at stifte et ApS, men jeg ligger ikke lige inde med 80.000, og omsætter endnu for så lidt at jeg ikke lige kan lægge 80.000 ud.

Derfor har jeg læst lidt, og set at man kan komme under noget virksomhedsskatteordning.

Er der nogen der ved, hvordan det fungerer? Hvordan fungerer det regnskabs- og selvopgørelsesmæssigt?

Og er der alternativer til virksomhedsskatteordningen for mig?

På forhånd tak!

Ung iværksætter! Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

VSO er sådan lidt bøvlet, men formentlig absolut den du bør anvende. Man holder som princip firma og privat helt adskilt også kontomæssigt men der bliver lidt ændringer med renter og andet, så et godt råd kan være, at finde en bogholder/økonomi mand herinde - som både sørger for, at du gør det korrekt fra starten og tager dig under armen ved selvangivelsen. På den måde kan du spare op i virksomheden til 25% acontoskat, som modregnes når du senere hæver og betaler personlig skat og du får ikke træk i SU

Søg en økonomimand herind, det er pengene værd

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Derudover er det kun et problem ift. SU, hvis du tjener mere end dit fribeløb om året.

Fribeløb-satserne kan du se her: http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja den model bruges ofte af folk på SU. Hvis du vælger at lade være med at hæve de indtjente midler i virksomhedsordningen kan du opspare overskuddet til en foreløbig skat på 25%. Den skat er kun foreløbig og derfor er den del måske ikke så interessant. Det interessante er at det overskud der opspares ikke indgår i beregningsgrundlaget for din SU. På den måde kan du holde den indkomst som indgår i beregningsgrundlaget for din SU nede. Når du så er færdig med at få SU kan du hæve pengene i virksomheden mod at betale alm. skat med fradrag af de allerede betalte 25%. 

Der er 2 punkter hvor modellen måske halter lidt i praksis. 1) I praksis har man ofte brug for pengene når man er på SU og så er det den omvendte verden at opspare dem og lade dem stå i virksomheden. 2) Går det som forventet får man en indkomst når man er færdig med sin uddannelse og der vil hævningerne fra virksomheden øge denne indkomst og derved angiveligt udløse topskat. 

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent

De to problemer kan vel afhjælpes ved at;

1) vurdere om man kan leve af SU+fribeløb som man kan lade sig beskatte af som alm. indkomst 8-9 tkr. brutto månedligt. Evt lægge privat gæld i VSO for at nedbringe behovet for hævninger/modregne afdrag og rt. i hævninger (kommer dog an på privatøkonomiens sammensætning).

2) Lave skatteplanlægning og derved ikke blot hæve alle midler ved afsluttet uddannelse! Størrelsen af opsparede overskud bestemmer naturligvis relevansen.

Mvh. Tobias

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må tjene 8901,- pr. mnd. ud over din SU. Det giver 106812 ,- om året.

Vælger du SU i nogle måneder fra må du tjene op til 17990,- i disse måneder.

Du vil så ikke kunne sætte hele indtjeningen fra til opsparing, men gætter på du ligger lidt over de 100.000,- om året i og med du skriver "måske så mange at jeg ikke kan modtage SU". 

I så fald vil omkostningerne til revisor osv. ved en anden virksomhedsmodel end enkeltmandsfirma, nok ikke kunne betale sig, men det afhænger selvfølgelig af hvor højt din indtjening ligger. At vælge SU'en fra nogle måneder frem for en anden virksomhedsordning giver i hvert fald en stor fleksibilitet og lur mig om du ikke kommer til at savne lidt kontanter i ny og næ.

Regner du med at kunne leve af din SU (5.662,- pr. mnd.) vil du jo også kunne sætte en del af til opsparing også selvom du nogle måneder vil være nødsaget til at vælge din SU fra.

Du kan i øvrigt nemt beregne dit fribeløb her http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

Ved godt det ikke direkte var dette du spurgte om, men værd at tage med i overvejelserne.

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

switch:

I så fald vil omkostningerne til revisor osv. ved en anden virksomhedsmodel end enkeltmandsfirma, nok ikke kunne betale sig, men det afhænger selvfølgelig af hvor højt din indtjening ligger. At vælge SU'en fra nogle måneder frem for en anden virksomhedsordning giver i hvert fald en stor fleksibilitet og lur mig om du ikke kommer til at savne lidt kontanter i ny og næ.

Regner du med at kunne leve af din SU (5.662,- pr. mnd.) vil du jo også kunne sætte en del af til opsparing også selvom du nogle måneder vil være nødsaget til at vælge din SU fra.

Du kan i øvrigt nemt beregne dit fribeløb her http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

Ved godt det ikke direkte var dette du spurgte om, men værd at tage med i overvejelserne.

Helt enig så thumbs up - og netop fordi man under SU jo ofte kan ha lige så meget brug for pengene, skal man ikke se VSO som eneste saliggørende under en SU periode - men ha begge alternativer åbne for sig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig Tobias: Modellen med at lægge privat gæld ind i virksomhedsordningen er anerkendt i praksis jf. Nordland-dommen men kan give andre problemer. Det er eksempelvis ikke sjovt at stå med en virksomhedsordning indeholdende en privatgæld, et større opsparet overskud og et ønske om at omdanne til selskab men det er muligt at løse. Noget helt andet er: Hvor meget gæld afdrager en SU studerende lige under sin uddannelse ? Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Ja det er korrekt at det ikke er så godt med negativ indskudskonto som skal udlignes :). I det hele taget kan jeg anbefale masteropgaven i skat "reparationsmuligheder i VSO" medmindre det blot er tør basisviden/diskussion for dig ;).

2) Ja det kommer helt an på hvor meget man tjener i virksomheden ;)... Lad os sige at det kommer an på hvilken belastning studiet har tidsmæssigt, eller hvor meget tid man vælger at bruge på studiet...

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:
anerkendt i praksis jf. Nordland-dommen

Har du et link til den dom?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)