Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du lidt forstand på konkurrenceklausuler?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 06
Indlæg ialt: 146
Fra  Antibite.dk Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har for 2 år siden solgt min virksomhed. Her skrev jeg under på at jeg i 7 år fra dato, ikke direkte eller indirekte ville beskæftige mig med samme branche.

Nu har jeg fået at vide at man rent faktisk kun kan lave en konkurrenceklausul der løber i 2 år. Betyder det at jeg i realiteten godt kan intræde i branchen igen?

Håber rigtig meget at der er en venlig sjæl der vil hjælpe

Med ønsket om en go' weekend :)

Casper Hinding

Med venlig hilsen

Casper Hinding - www.antibite.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Som generelt svar, så er det korrekt at konkurrence klausuler kun kan løbe 2 år og i øvrigt skal betales i udnyttelsesperioden, men din konkurrenceklausul er jo en del af den pris du har fået for din virksomhed, og dermed vil de formentlig /formentlig fordi jeg ikke har set kontrakten) bestemt kunne fastholde de 7 år, ellers har de jo betalt for noget du ikke har leveret

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Apr 06
Indlæg ialt: 146
Fra  Antibite.dk Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for svar. Det virker ret furnuftigt det du er inde på.

Men det firma jeg havde dengang eksiterer ikke længere. Gør det så at jeg er bedre stillet, eller er jeg stadig bundet af aftalen? Firmaet jeg havde dengang var en enkeltmandsfirma og idag har jeg et ApS.

Tænker om der nogle lovlige huller i systemet der gør at jeg kan komme uden om?

Med venlig hilsen

Casper Hinding - www.antibite.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tør jeg ikke sige- Man kan jo starte med det moralske: Du har solgt din virksomhed til en og har lovet ikke at konkurrere med ham du har fået penge fra. Det siger sig selv, at moralsk set er det pænt sagt noget skidt at knibe uden om

Så er der det med enkelt mandsfirma, og jeg tror ikke det har betydning, for han har godt nok ikke kunne købe den enkeltmandsvirksomhed, men kun aktiverne, og om man der kan hitte et hul ved jeg ikke, men jeg ved at min moral ville forbyde mig det. Hvis jeg havde modtaget penge for en ydelse jeg glad har skrevet under på, ville jeg ikke føle mig godt ved at høre om jeg lige kunne snyde køberen idag.

Undskyldningen skulle være hvis du som ansat ville tage job og blev forhindret, men er det som selvstændig, uanset ApS ville jeg finde det møjt forkert - og med stor sandsynlighed en tabersag i retten¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Som generelt svar, så er det korrekt at konkurrence klausuler kun kan løbe 2 år og i øvrigt skal betales i udnyttelsesperioden,
Umiddelbart mener jeg altså kun det gælder konkurence klausuler i ansættelsesforhold.. men er der noget jeg har misforstået så må du meget gerne smide et link så jeg kan blive klogere Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

David Brodin Larsen:
Cookie:
Som generelt svar, så er det korrekt at konkurrence klausuler kun kan løbe 2 år og i øvrigt skal betales i udnyttelsesperioden,
Umiddelbart mener jeg altså kun det gælder konkurence klausuler i ansættelsesforhold.. men er der noget jeg har misforstået så må du meget gerne smide et link så jeg kan blive klogere 

Jeg synes da den var klar nok? Som GENERELT SVAR og det var jo i forhold til spørgsmålet om standard konkurrenceklausuler hvor trådstarter kendte 2 års regel osv -  og derfor helt klart - GÆLDER I ANSÆTTELSESFORHOLD -hvilket vel også fremgik af min direkte forsættelse i samme svar:

men din konkurrenceklausul er jo en del af den pris du har fået for din virksomhed, og dermed vil de formentlig (formentlig fordi jeg ikke har set kontrakten) bestemt kunne fastholde de 7 år, ellers har de jo betalt for noget du ikke har leveret

Jeg tror vi er enige - i ansættelsesforhold max 2 år og betaling for udnyttelse og uden for - ex ved handel med virksomheder - gælder det som aftales i normale fald

Normale fald skriver jeg, fordi jeg sagtens kan forestille mig retten også sætte en sådan konkurrenceklausul tilside, hvis den viser sig åbentbart urimelig. Ex en elektriker sælger sin butik i Buddinge og skiver under på ikke i 20 år at fungere som elektriker, så tror jeg ikke helt den vil holde hvis elektrikeren 5 år efter handlen tager job som elektriker i Tisvilde, for det meget vanskeligt at ramme folk på det som kan være deres eneste levebrød

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)