Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Servicebetingelser - ansættelseskontrakter i rengøringsbranchen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man som rengøringsfirma skrive i sine servicebetingelser, at: 

Kunden ikke må ansætte medarbejdere/indgå aftaler med tidligere medarbejdere fra rengøringsfirmaet de efterfølgende 12 måneder efter kontraktophør?  - med økonomisk kompensation/erstatningspligt som trussel. (intet beløb nævnes) men er det overhovedet juridisk bindende??

man kan jo heller ikke forhindre medarbejderen i at blive hos kunden - som ansat i et nyt firma, der overtager kontakten..?

eller forhindre at kunden opsiger samarbejdet med rengøringsfirmaet og ansætter egne medarbejdere til opgaven, som jo sagtens kunne være de/den samme som kom hos kunden som ansat i rengøringsvirksomheden..? 

I et ansættelsesbevis står der med småt nederst på kontrakten, at:

medarbejdere, som fratræder en virksomhed for at etablere sig som selvstændig, må ikke i en tidsramme på 1 år, etablere forretningsmæssige aftaler med den forladte virksomheds kundekreds. Overtrædelse af denne bestemmelse medfører erstatningspligt i henhold til gældende retspraksis.

JEg tænker at begge dele vel kræver en konkurrenceklausul, som vel først gør sig gældende hvis der er aftalt en kompensation/økonomisk godtgørelse??

Tilmeldt 7. Oct 06
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er vel at du kan skrive hvad du vil, men om det du skriver er juridisk gangbar= at du kan vinde sag i retten på det, vil jeg lade juristerne om at vurdere...jeg tror de vil skrive at det kommer an på hvorledes du formulere det!

Du har ret i at skriver du noget på medarbejdernes ansættelses aftale skal det kompenseres i en eller anden form- igen vil anbefale dig at kontakte dig en jurist for at få kyndig specifik vejledning om dette.

Men jeg vil da anbefale dig at skrive det i den kontrakt du laver med kunden, om den er juridisk gangbar ved jeg som sagt ikke, men den kan jo også bare bruges som forbyggende - dvs. står det i kontrakten så kunne det afskrække nogen til at ansætte dine medarbejdere.

Nu ved jeg ikke hvilken størrelse virksomhed du har, men hvis du har råd til det, så vil jeg da anbefale dig at kontakte en jurist for at få svar på dette, udfra en snak med en jurist vil du få klarhed over om du skal ofre en 5000 kr for at han formulere det for dig! 

Alternativt kan du melde dig ind i www.rsba.dk via dit medlemskab kan du trække på bla. jurister som kan hjælpe dig gratis omkring dine spørgsmål.

God vind, :-)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)