Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til rejsegodtgørelse/fradrag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Jeg har et par specifikke spørgsmål til regler for rejsegodtgørelse, som jeg ikke helt kan finde svar på.

Jeg håber nogle af jer kan hjælpe med følgende:

1) hvad er reglerne for dækning af transport til lokation med fly, taxa mv?

2) Ang. taxa er jeg i tvivl om denne udgift falder ind under fornødenhed som dækket af diæten på 455, eller om dette kun gælder "mindre" transport omkostninger som en busbillet o.lign.

3) Er der fradrag for ydeligere omkostninger i sammenhæng med rejsen - eksempelvis en ESTA registrering ved indrejse til USA?'

Mange tak for hjælpen på forhånd.

/ Dan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

1, 2 og 3 - der er fradrag for alle de nævnte omkostninger, forudsat de alle er afholdt alene med det formål at drive din virksomhed og skabe resultat.

Er der ferie involveret er der ikke fradrag for den del, men ellers helt normalt fradrag - vær dog opmærksom på at der formentlig jo ikke er moms på rejsen, ligesom der er specielle regler for hotel og repræsentationsmoms som det kan være fint at ha med i forbindelsen:

Dette link har nemt skema lidt ned http://www.deloitte.com/assets/Dcom-Denmark/Local%20Assets/Documents/Udgivelser/Publikationer/Beskatning_personer_selskaber_virksomheder/Skattefoldere_2012/Repraesentationsudgifter_2012.pdf  

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ang. spørgsmål 2, forstår jeg dit svar som om at omkostningen IKKE falder ind under diæten på 455, hvis vi skulle benytte os af den.

Men hvor går grænsen så for hvornår noget er, eller ikke er betragtet som en "fornødenhed".

Og hvis vi i stedet vælger at fradrage efter regning, falder taxaen så under de 25% afsat af dagssatsen afsat til fornødenheder, eller kan denne også afregnes pr. regning.

Der opstår spørgsmålet om hvor grænsen går naturligvis igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

diæten på 455 er kun aktuel hvis din arbejdsgiver eller firma ikke betaler mad og småfornødenheder. Det hører taxi ikke under den er efter regning og du skriver på bon hvorfra og hvortil, hvem var med og formål. Transport er ikke del af kost og logi eller hotel så længe det er for firmaets bedste - er det ikke det - er det din egen.

de 25% af dagssatesen er er fradrag selvom firmaet betaler mad og småfornådenheder (avis - en is - en vand - en osv.)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Dan Nielsen:

2) Ang. taxa er jeg i tvivl om denne udgift falder ind under fornødenhed som dækket af diæten på 455, eller om dette kun gælder "mindre" transport omkostninger som en busbillet o.lign.

Kost og småfornødenheder er mad, og andre småting, som du skal bruge i forbindelse med rejsen (eksempelvis tandpasta, shampoo og lignende småting til personlig pleje).

Der er ikke nogen som helst transport inkluderet i dette standardbeløb.

Man kan dermed sagtens udbetale standardbeløbet, og lade firmaet betale for tog, taxa, bus, fly, kørselsgodtgørelse, mv.

Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar!

Fra København K
Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Rejsegodtgørelse eller hvad det nu bliver kaldt korrekt! Det skal lige siges det er første gang for både virksomheden og mig. Derfor kan det være jeg spørge idiotisk, men jeg ved der er nogle herinde, som har prøvet det før. Jeg vil godt være forbedret når jeg skal til møde med direktøren og revisoren/bogholderen

Har i perioden 2/2-2014 til 10/9-2014, været udstationeret 105 overnatninger til København.

Arbejder til dagligt i Åbenrå, men fik mulighed for at komme til København i den periode. 

I forbindelse med min udstationering har jeg lagt ud for: rundt sat: 42.500 kroner på

Transport = fly / taxa

Hotel = nogle gange har jeg selv lagt ud, fordi jeg har en bekendt i branchen.

Mad = middag + aftensmad

Hver overnatning har der fulgt morgenmad på hotellet. 

Jeg har dokumentation for alle 42.500 kroner. 

Kan jeg gøre krav på alle 42.500 kroner, som skal udbetales skattefrit af min arbejdsgiver? 

Kan/skal jeg også indberet det på min skatteopgørelse for 2014? 

Hvad gør mig bedst stillet? 

Håber der er nogle der gider forklare mig det med min situation og ikke bare generelt hvad reglerne er osv. 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bull93:

Jeg har dokumentation for alle 42.500 kroner. 

Kan jeg gøre krav på alle 42.500 kroner, som skal udbetales skattefrit af min arbejdsgiver? 

Nej, men du kan forhøre dig hos din arbejdsgiver, om han vil betale.

Hvis han ikke vil dække dine udgifter, så kan du trække standardbeløbet fra på din selvangivelse, såfremt du opfylder reglerne om at være afsted i minimum 24 timer fra din bopæl.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)