Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. tvangsauktion

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 14
Fra  Zeva Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Fik et brev fra skat i dag om at de havde indstillet mit hus til tvangsauktion pga. manglende ejendomsskat på omkring 12.000 kroner.
Huset blev købt i 2005 for 1.600.000 hvoraf de 1.400.000 er lånt i en realkreditforning som et F1 flex afdragsfrit lån. For et par uger siden havde jeg en mæler ude og vurdere det, som mente at det måske lige netop kunne sælges for 1.000.000 hvoraf han skulle have cirka 100.000 for at sælge det.

Mit spørgsmål er så, kan retten kræve huset solgt på tvangsauktion, hvis dette vil betyde at det uden tvivl vil blive solgt for langt under det beløb jeg skylder realkreditforeningen og jeg derved vil hæfte for en stor gæld hos dem og der alligevel ikke vil blive noget overskud til skat?

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er sikker på, at det ikke "bare" er en meddelelse om udlæg i ejendommen (igennem fogedretten)? 

SKAT gør det højst sandsynligt, fordi de mener, at de kan få deres krav dækket - det lyder dog ikke til, at det er tilfældet, så tag kontakt til SKAT og forhør dig om det kan være rigtigt, at de vil begære det solgt på tvangsauktion, når huset kun kan sælges til 1 mio. i fri handel jf. mægler - for du får sgu ikke mere for huset på tvangsauktion end i fri handel, det er helt sikkert.

Der er højst sandsynligt et tlf.nr på det brev, du har fået tilsendt, samt et referencenr. og sagsrådgiver. 

Men i teorien kan SKAT godt begære huset på tvangsauktion, men det giver bare ikke den store mening, hvis der ingen friværdi er, eftersom SKAT også skal varetage omkostningerne ifbm. tvangsauktionen, såvidt jeg husker. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 14
Fra  Zeva Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Jacob

Jo den var god nok, den havde indstillet den til tvangsauktion hvilket jeg også syntes var lidt underligt da de jo næppe vil kunne få nogle penge ud af det. Også derfor jeg var ret nysgerrig efter om det overhoved var noget de kunne gøre, da det eneste de ville få ud af det var at jeg havde en gæld til kreditforeningen og intet hus.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener at forsikring og ejendomsskatter forfalder til kontant betaling udenfor budsummen i forbindelse med en tvangsauktion, så skat får altid dækket ejendomsskatten, uanset auktionsbuddets størrelse, når der er en køber.

I en sag af denne karakter vil det typisk være kreditforeningen, som overtager, de byder kun indenfor deres eget pant og kun op til hvor det er nødvendigt, det vil sige at det ikke er sikkert at kreditforeningen byder op til hele deres lån, hvis der ikke er andre som byder højere, hvis der er andre bydere plejer kreditforeningen at forsvare deres pant.

Mon ikke det er til at lave en afdragsordning med skat inden det kommer til tvangsauktion, hvis du vil blive i huset.

Træls situation, håber du finder den rigtige løsning for dig.

De bedste hilsener

Finn

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
manglende ejendomsskat på omkring 12.000 kroner

Når beløbet ikke er større, tror jeg at det er langt det klogeste at se om du ikke kan få beløbet betalt eller få en aftale om afvikling. Ellers kan det hurtigt komme til at koste dig mange gange mere..

Ejendomsskat er tillagt udpantningsret.

Jeg er ret sikker på at restance på ejendomsskat tillægges beløbet der skal betales ud over auktionsbudet.. (såååå skat er egentlig forholdvis kolde i r...)

Hvis en mægler vurderer huset til ca. 1 mil. så ville du på tvangsauktion hurtigt kunne risikerer at prisen røg ned under halvdelen...  (og du vil typisk herefter selv hæfte for resten af lånet i huset)

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 14
Fra  Zeva Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ender sikkert med en afdragsordning til skat, men troede faktisk ikke de kunne gøre det for så relativt lille et beløb og regnede også med at kreditforeningen havde første prioritet ved et evt. salg.

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Som nævnt er ejendomsskatten fortrinsberettiget, så de får deres penge om så ejendommen bliver solgt for 1 kr, da ejendomsskatten er en del af størstebeløbet, der skal betales udover budsummen.

Mht. det 'lille' beløb, så er mange ejendomme/lejligheder blevet begæret solgt på tvang for ejendomsskatte-restancer på så lidt som et par tusinde kroner.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du bare ignoreret de meddelelser, som SKAT har sendt til dig inden, at de tog det her skridt? Hvis du ikke mener at have modtaget nogle rykkere for SKAT tidligere, så må du klage over afgørelsen. Sørg for at få ALT på skrift. Har haft held til flere gange både på egne vegne og andres at vinde over SKAT.

Jeg synes, at du skal gå til en gratis advokatvagt/retshjælp, så de kan vejlede dig - da der er et eller andet her, du selv ikke lige har været opmærksom på/har ignoreret.

Man kan lave en afdragsordning med SKAT over et år, dvs. at du skal betale 1.000 kroner om måneden, hvis du altså har de penge?

Lej et værelse ud - gør et eller andet (hvis du stadig har huset - det er jo et lidt gammelt indlæg, men valgte alligevel at svare).

Du kan jo i realiteten møde op og bede om at der bliver lavet en tvangsauktion nummer 2 pga. for lille budsum, men om du gør andet end at trække pinen ud er ikke sikkert - det er ligemeget, hvad en mægler har vurderet huset til når der først er udsigt til en tvangsauktion - du havde vel også en grund til at få vurderet huset på det tidspunkt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjek eventuelt på www.domstol.dk - tvangsauktion - sagsbehandlingen - kan ikke lige få min pc til at copypaste lige nu.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)