Hej Jeg har netop sagt mit faste job op for at blive selvstændig/freelance i film og reklame branchen. I løbet af i år har jeg skrevet nogle honorar bilag, men havde misforstået hvordan det hænger sammen, og troede blot at de skulle være på under 50.000 per styk, og ikke per 12 måneder i alt. Jeg har skrevet for ca 80.000Dkr. Jeg skrev så til skat, om hvad jeg skulle gøre og fik et kryptisk svar tilbage om at jeg skal moms registrere mig med tilbagevirkende kraft... men de svarede ikke på hvordan man håndtere det at der ikke er moms på de honorar bilag?! Er der nogen der ved noget om det? Jeg har jo ikke fået momsen ind. Herudover har jeg to computere. En leaset laptop, som startede med at blive leaset i mit gamle selskab men som jeg har betalt videre på mens jeg havde det selskab lukket, og en som jeg har købt privat for et lille år siden. Jeg vil jo gerne have begge dele over i det nye selskab. Kan jeg : a: trække noget af den moms jeg har betalt privat for laptoppens leasing fra? Eller skal jeg blot fortsætte med at betale men nu i firma regi? b: købe min anden computer af mig selv? Og i så fald, hvordan gør jeg det? Der er vel ikke moms på når jeg køber noget brugt af mig selv? Glæder mig til at være helt selvstændig fra 1.1.13 så jeg kan lære nogle af jer at kende. Det virke som det bedste sted at få svar herinde! tak Peter |
Undskyld jeg siger det - men du har så tilpas meget uklart, at du vil tjene penge på at bruge en proff på at afklare det hele - nok en revisor
Selvstændig i den branche du beskriver - er ofte slet ikke selvstændig - se her fra DFI: http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx Pas på ikke bare at tro det er noget du kan aftale på skrift - det er virkeligheden der afgør hvad du er.
Hvis du har krydset grænsen for 50.000 kr momspligtig indtægt på 12 løbende måneder, så skal du registreres med tilbagevirkende kraft = du skal betale moms af den omsætning du ikke har opkrævet moms af. Det ligger i loven om, at man SKAL registrere sig hvis man forventer at omsætte for mere end 50.000 kr ( og jo samlet ikke per regning ) inden for 12 lbd måneder. Om du har krydset den , kan jeg ikke se, for var det rent honorar, så er det ikke nødvendigvis samme grænse
Det betyder for dig, formentlig nu, at du må regne med at skulle betale moms af al omsætning du har haft med mindre det har været B skatte indtægt am bidragsindberettet osv - men igen SKAF en god revisor - du får ikke value for money uden.
Hvad angår de computere du har haft - og som har tilhørt et selskab, så er der så mange spørgsmål - gamle selskab - nye - at ingen kan svare korrekt, MEN du kan ikke bare overtage dem uden at betale dem til det gamle selskab som jo så får skattekonsekvens og måske moms nu du faktisk skulle være moms registreret, og det er svar på båda a+b
En god bogholder eller revisor der går tingene konkret igennem, vil nok være de bedste penge du nu kan bruge, for du er ude i noget rod - Ked af at sige det - God vind fremad - for det løser sig jo
vh