Hej Venner Jeg har et spørgsmål vedr. en 20 år gammel lejekontrakt på et butikslejemål. Indledningsvis skal det oplyses, at min mand overtog en ældre forretning for 5 år siden. Butikken har ikke en god beliggenhed og lokalerne er ekstremt forældet med originale el installationer, ledninger, toilet, radiatorer, vinduer og dører. Der har været fugtskader i butikken som er lavet af udlejer, men kalken trænger ud af væggene som forårsager at al tapet og puds falder løbende af. Min mand har derfor fundet et bedre indrettet lokale med bedre arbejdsforhold og beliggenhed. Lejekontrakten er 20 år gammel og i den står der, at han har 1 kvartal + 6 måneders opsigelse. 1. Er det stadig de opsigelsesfrister på lejekontrakten der er gældende? Er der lavet love/regler som tilsidesætter dette i forhold til nye regler mv.? 2. Hvor meget bliver min mand bekostet af istandsættelse/renovering af sådan et gammelt lokale? Lokalerne skal gennemrenoveres for fugt og andet. Det har jo intet at gøre med alm. slidtage. En ting er jo økonomien i at flytte sin virksomhed til et nyt bedre lokale, et andet er de omkostninger der kan opstå ved det man flytter fra. På forhånd tak Den Kvindelige Iværksætter
|
Som udgangspunkt i erhvervslejemål gælder kontrakten vedr. opsigelse, så regn med det - eller dobbeltcheck via advokat
Hvad din mand blive sat i udgift for, tror jeg ikke man kan svar på her. Du beskriver at udlejer har lavet fugtskader - og det kan vel ikke være tilfældet, med mindre han driver akvariebutik oven på eller lignende, og det meste er gammelt og slidt.
I vil jo ikke blive bedt om at betale for nye elinstallationer, og generelt vil reglen jo være, at det skal afleveres i samme stand som det blev modtaget (af jer for 5 år siden) men det vil være specificeret i kontrakten (normalt) og står der noget andet, så er det jo det som gælder
Det kan altid være lidt et slagsmål. Ejer vil ofte mene, at efter 5 år skal der males, I vil mene at det ikke hjælper, og så kører der let en sag, men det kan måske betale sig bare lige at male selv hvis det bliver kravet.
Normalt er det et punkt man skal ha godt med i en lejeaftale - gerne dokumenteret med billeder, eller tekst, der beskriver, at det ene eller andet er i slidt stand ved overtagelsen. I skal IKKE bringe lokalet i en stand det ikke var da i overtog det.
held og lykke med flytningen
vh