Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

20 år ganmel lejekontrakt

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Venner

Jeg har et spørgsmål vedr. en 20 år gammel lejekontrakt på et butikslejemål.

Indledningsvis skal det oplyses, at min mand overtog en ældre forretning for 5 år siden. Butikken har ikke en god beliggenhed og lokalerne er ekstremt forældet med originale el installationer, ledninger, toilet, radiatorer, vinduer og dører.

Der har været fugtskader i butikken som er lavet af udlejer, men kalken trænger ud af væggene som forårsager at al tapet og puds falder løbende af.

Min mand har derfor fundet et bedre indrettet lokale med bedre arbejdsforhold og beliggenhed.

Lejekontrakten er 20 år gammel og i den står der, at han har 1 kvartal + 6 måneders opsigelse.

1. Er det stadig de opsigelsesfrister på lejekontrakten der er gældende?

Er der lavet love/regler som tilsidesætter dette i forhold til nye regler mv.?

2. Hvor meget bliver min mand bekostet af istandsættelse/renovering af sådan et gammelt lokale?

Lokalerne skal gennemrenoveres for fugt og andet. Det har jo intet at gøre med alm. slidtage.

En ting er jo økonomien i at flytte sin virksomhed til et nyt bedre lokale, et andet er de omkostninger der kan opstå ved det man flytter fra.

På forhånd tak

Den Kvindelige Iværksætter

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som udgangspunkt i erhvervslejemål gælder kontrakten vedr. opsigelse, så regn med det - eller dobbeltcheck via advokat

Hvad din mand blive sat i udgift for, tror jeg ikke man kan svar på her. Du beskriver at udlejer har lavet fugtskader - og det kan vel ikke være tilfældet, med mindre han driver akvariebutik oven på eller lignende, og det meste er gammelt og slidt. 

I vil jo ikke blive bedt om at betale for nye elinstallationer, og generelt vil reglen jo være, at det skal afleveres i samme stand som det blev modtaget (af jer for 5 år siden) men det vil være specificeret i kontrakten (normalt) og står der noget andet, så er det jo det som gælder

Det kan altid være lidt et slagsmål. Ejer vil ofte mene, at efter 5 år skal der males, I vil mene at det ikke hjælper, og så kører der let en sag, men det kan måske betale sig bare lige at male selv hvis det bliver kravet.

Normalt er det et punkt man skal ha godt med i en lejeaftale - gerne dokumenteret med billeder, eller tekst, der beskriver, at det ene eller andet er i slidt stand ved overtagelsen. I skal IKKE bringe lokalet i en stand det ikke var da i overtog det.

held og lykke med flytningen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Nov 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Cookie

 

Der har aldrig været akvariebutik i dette butikslokale, men har i 20 år været en tekstilforretning.

Hele den ene endevæg ligger på en skyggeside og det giver så  meget fugt, at det er trængt igennem ydervæggen til indervæggen. Dette er udbedret, men fugten har nu udviklet sig til fasadevæggen også, hvor tapet og pudsen falder af. Det er derfor ikke muligt, at male butikken før skaden er udbedret.

Butikken fremstår som den gør fordi udlejer ikke har gjort noget.

Min mand har overtaget lejemålet på den gamle lejekontrakt og har derfor ikke lavet en ny lejekontrakt for 5 år siden.

Med andre ord står butikken som den så ud for 5 år siden. Det eneste som er foretaget er, at udlejer har udbedret fugtskaden på den ene endevæg.

Alle maskiner og inventar står som de gjorde for 20 år siden.

Hilsen

Den Kvindelig Iværksætter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej veninde

Det er som Cookie skriver opsigelsesvarslet i lejekontrakten der er gældende - fordi der er tale om et erhvervslejemål. I erhvervslejemål er der udstrakt aftalefrihed - det er der som bekendt slet ikke i boliglejemål.

Med hensyn til fugten er det vigtigt om I over for udlejer gennem lejeperioden har reklameret skriftligt over generne, eventuelt bilagt fotos m.v. Hvordan kan udlejer i øvrigt forårsage fugt i lejemålet ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)