Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordeling af ejerskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i samarbejde med en ven, brugt det sidste år, på at opstarte en webshop. Der er dog det problem - arbejdstiden vi lægger i projektet er mere end fordeling på 95 / 5. Det er vanvittig demotiverende for mig der står for stort set alt og derfor jeg er interesseret i at høre om de muligheder vi har for at retfærdiggøre det.

Det er dog meget vigtigt for os, at vi begge stadig bestemmer lige meget.

Er der nogle gode ideer til hvad vi kan gøre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

hvilken type selskab har I eller vil I ha. Unset hvad skal I ha udarbejdet en ejeraftale der siger hvem der må hvad, hvem der bestemmer hvad, bruger penge op til og hvordan I går fra hinanden hvis I bliver uenige eller trætte af samarbejdet

I kan starte I/S hvor I begge ejer, men der fordels overskud efter jeres 50/50 ejerdel - det er som at sidde på en håndgranat hvor splitten er trukket, hvis I ikke har en helt perfekt erjeraftale som I skal ha en advokat ind over

I kan også stifte SMBA hvor I kan fordele som I vil, eller som jeg ville hvis I vil ha selskab med begrænset hæftelsen, stifte et  ApS hvor I også kan aftale hvem der skal bestemme hvad og hvem der skal ha hvad i løn og hvor det kan gå stærkt at stifte, men I skal ha 80000 kr ialt at skyde ind som aps kapital

Uanset hvad, lyder det lidt op ad bakke, hvis du arbejder 95 mod 5 - men I skal bestemme lige meget, og du skal måske så ha 95 mod 5 af det der kommer ud af det. Et ApS f.eks. kan I dog føre timesedler over jeres arbejde, og tage løn (hvis der er overskud til det) delt efter antal timer i hver har lagt - og jeres indskud kan være ens - 40.000 hver eller i kan eje det helt som I ønsker 4.000 kr hos den ene og 86.000 kr hos den anden f.eks.

Du kan også ha et personligt selskab selv der ejer det og betale ham ren løn for hans timer - men om han så stoler på dig og føler han bestemmer lige med dig, ved jeg ikke.

Google løs om de forskellige selskabsformer hvis du ikke er inde i dem, det er langt lettere end at få det forklaret stykvis her

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er et I/S vi har. Jeg har flere gange overvejet et ApS, men er det korrekt forstået, at vi kan oprette et ApS og fordele andelene i virksomheden, måske 60/40 og så i kontrakten sørge for at vi begge har lige mange "stemmer"?

Ha' en god dag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja I kan godt lade visse aktier have en klasse der giver flere stemmer - eller på andet vis, beslutte at I bestemmer ens - f.eks i den daglige ledelse - ud fra en generalforsamlingsbeslutning om ledelse i det daglige som skal foregå ved 50/50 beslutning - og beslutning om, at det punkt kun kan ændres ved enstemmighed på generalforsamlingen - det kan en advokat der opretter selskabet sagtens hjælpe med - men I skal ha en aftale med om hvordan I skilles, skal I først tilbydes aktierne direkte, må man sælge til 3. mand uden at høre sin makker, hvad hvis makkeren ikke vil købe - alt det kan en advokat sagtens udarbejde så I aftaler alt medens i er venner. Man kan intet aftale når først der er en uenighed. Lav en aftale om hvordan I løser problemer hvor I ikke kan blive enige.

Husk, at 50/50 ledelse kan lamme selskabet hvis I blir uenige, for så kan I jo intet vedtage hvis ikke I er enige, og det kan være helt lammende for en virksomhed (men også befordrende for at se at blive enige hvis man skal se lyst på detBig Smile)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

EbbeM:

Jeg har i samarbejde med en ven, brugt det sidste år, på at opstarte en webshop. Der er dog det problem - arbejdstiden vi lægger i projektet er mere end fordeling på 95 / 5. Det er vanvittig demotiverende for mig der står for stort set alt og derfor jeg er interesseret i at høre om de muligheder vi har for at retfærdiggøre det.

Det er dog meget vigtigt for os, at vi begge stadig bestemmer lige meget.

Er der nogle gode ideer til hvad vi kan gøre?

Det er det klassiske problem, at investeringerne for hver part ikke er lige store.

Husk på, at hver time du arbejder for det fælles firma, også er et økonomisk indskud i firmaet fra din side. Du mister jo din tid, og tid er penge, da du jo i princippet kunne have taget lønnet arbejde i den tid du arbejder på det fælles firma.

Eller set på det omvendt - din firmapartner kan tage lønnet arbejde, mens du arbejder i jeres fælles firma.

Hvis din firmapartner derfor ikke indskyder kapital, svarende til din arbejdsindsats, så kan jeg ikke se, hvorfor du skal dele 50/50. I så fald forærer du jo din arbejdsindsats væk til din firmapartner.

Du øger også din risiko i projektet, for jo mere tid og kapital du bruger på firmaet, jo større gevinst skal du have efterfølgende, for at blive kompenseret for dit indskud. Din firmapartner derimod har en lille risiko i projektet, da han/hun ved en lille arbejdsindsats kan opnå samme succes som du. 

Jeg synes, at du skal kræve samme arbejdsindsats, eller at din firmapartner indskyder kapital, for at kompensere for sit manglende arbejde i jeres fælles firma. Hvis ikke I kan nå frem til en enighed her, så er der meget stor sandsynlighed for, at I heller ikke kan nå til enighed, når der skal tages større beslutninger, eller når kagen skal deles på et tidspunkt.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan starte I/S hvor I begge ejer, men der fordels overskud efter jeres 50/50 ejerdel

Man kan godt have et ligeligt ejerskab men skævdeling af et overskud i et I/S. Der skal blot foreligge en aftale om dette....

Den oplage selskabsform vil være et smba i dette tilfælde.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

Man kan godt have et ligeligt ejerskab men skævdeling af et overskud i et I/S. Der skal blot foreligge en aftale om dette...

rent ud - overså jeg - men helt korrekt TAK - og mener stadigt man nok i det hele taget skal være varsom ved I/S og jeg synes - lidt som Martin vel, stadigt det er lidt op ad bakke, at den ene er frustreret over at lægge 95% af tiden i projektet - og måske skal ha 95% af overskud, men den anden skal bestemme efter 50/50. Tvivler på jeg ville anbefale løsningen - uanset selskabsform - for jeg tror den der nu er frustreret over at lægge 95% arbejde over tid bliver frustreret over 50/50 bestemmelsesret? Men rent gæt selvfølgeligt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)