Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling for konsulentarbejde udført uden kontrakt.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der ved hvad der er præcedens, når man som konsulent man udføre arbejde for en kunde hvor der ikke er lavet en kontrakt eller arbejdet ligger udover hvad der er beskrevet i den oprindelige kontrakt?

Sagen er den, at jeg har indgået en kontrakt med en kunde hvor mine arbejdsopgaver er beskrevet. Kontrakten angiver et fast honorar efter hver fase og der vedlagt en tidsplan som bilag. Projektet skulle oprindeligt afvikles over otte måneder men da kunden vælger at øge projektets omfang udvides projektperioden til 11 måneder udvides mine arbejdsopgaver også. 

Jeg har fået at vide at i sådanne situationer time afregner, hvis ikke andet er aftalt og det sådan set også det jeg gik udfra da jeg blev informeret om at opgaven blev udvidet. Jeg har netop gjort timerne op og jeg blev selv overrasket over hvor mange timer der er blevet brugt, når det så ganges med en konsulent timeløn så lander man på et beløb der er langt højere end det jeg tror kunden regner med at skulle betale. Inden jeg sender regningen vil jeg derfor gerne høre om der er nogen der har erfaring fra ligende situationer og hvad mine rettigheder er i tilfælde af at han ikke er enig i beløbet?  Hvordan står jeg juridisk? 

På forhånd tak - og stil gerne uddybende spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville afhænge af hvad der står i den oprindelige aftale. Der er faste faser som jeg forstår dig og et fast honorar for hver fase. Så er der en tidsplan som bilag - hvem har lavet den, og kan den overrule de faste fasers betaling.

De kunne jo f.eks. sige, at det ikke er deres problem, at du har brugt mere tid på de første 8 faser end aftalt - og derfor nægte ekstra betaling for det. Du ville stå svagt hvis ikke du kan påvise, at de 8 faser/måneder er helt anderledes end aftalt, OG selv da tror jeg du står svagt, hvis du ikke har gjort opmærksom på, at de opgaver du udfører under de 8 faser/måneder, grundet ændringer de har foretaget, nu tager meget mere tid og koster meget mere

Det er ret klart, at hvis kunden selv har udvidet til 11 måneder og beviseligt lagt flere opgave i projektet, så er de vidende om, at du laver merarbejde, og der vil du stå stærkt i forhold til betaling efter i alle fald samme timepris som de første 8 måneder. 

Jeg har lidt svært ved at forstå, at du ikke straks du så, at arbejdet måske både i de første 8 måneder og i de næste 3, fik et andet omfang end kontrakten, kontaktede opdragsgiver, og bad om ny kontrakt der dækkede det nye forhold. Du skal i alle fald sikre, at du har god oversigt over dine timer og typen af arbejde

Med andre ord, min mening er, at de første 8 mdr skal du ha meget gode argumenter for, at de har lagt en masse nyt tidskrævende på - før du kan hæve ekstra betaling, når du ikke har pippet op. De næste 3 måneder står du meget stærkere med.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Normalt i mine tilbud kontrakter i fastpris har jeg en kommentarer:

Arbejde uden for beskrevne ydelser / opgaver under pkt. xx faktureres efter medgået tid til kr. xxxx ekskl. moms med mindre andet er aftalt.

Jeg ved godt, at ovenstående ikke hjælper på din situation nu, men det er mere fremadrettet.

Jeg mener, at du bør sende en opgørelse af timerne med specifikation af opgaver (ikke faktura) til din kunde og spørge til om du skal fakturere dem separat eller skal timerne faktureres sammen med den del af fastpris aftalen som skal faktureres nu.

Du kan så vente og høre..

Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige og grundige svar. Ekstra arbejdet ligger udelukkende i den sidste, kort fortalt kan man sige at det er den sidste fase af projektet blev udvidet. Alle de andre faser er afsluttet og afviklet.

Ja - jeg er helt enig at der skulle være lavet en ny kontrakt, desværre får man ikke altid gjort de ting man burde når man står i en hektisk fase.

Tilmeldt 31. Oct 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rådet, det vil jeg helt sikkert bruge fremadrettet. Jeg regner også med at jeg finder en løsning med kunden, da det altid er at fortrække. Ved dog også at når det handler om penge kan der nemt opstå problemer og derfor er det altid rart at vide hvad man kan tillade sig at kræve og hvor man står juridisk.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)