Er der nogen der ved hvad der er præcedens, når man som konsulent man udføre arbejde for en kunde hvor der ikke er lavet en kontrakt eller arbejdet ligger udover hvad der er beskrevet i den oprindelige kontrakt? Sagen er den, at jeg har indgået en kontrakt med en kunde hvor mine arbejdsopgaver er beskrevet. Kontrakten angiver et fast honorar efter hver fase og der vedlagt en tidsplan som bilag. Projektet skulle oprindeligt afvikles over otte måneder men da kunden vælger at øge projektets omfang udvides projektperioden til 11 måneder udvides mine arbejdsopgaver også. Jeg har fået at vide at i sådanne situationer time afregner, hvis ikke andet er aftalt og det sådan set også det jeg gik udfra da jeg blev informeret om at opgaven blev udvidet. Jeg har netop gjort timerne op og jeg blev selv overrasket over hvor mange timer der er blevet brugt, når det så ganges med en konsulent timeløn så lander man på et beløb der er langt højere end det jeg tror kunden regner med at skulle betale. Inden jeg sender regningen vil jeg derfor gerne høre om der er nogen der har erfaring fra ligende situationer og hvad mine rettigheder er i tilfælde af at han ikke er enig i beløbet? Hvordan står jeg juridisk? På forhånd tak - og stil gerne uddybende spørgsmål. |
Det ville afhænge af hvad der står i den oprindelige aftale. Der er faste faser som jeg forstår dig og et fast honorar for hver fase. Så er der en tidsplan som bilag - hvem har lavet den, og kan den overrule de faste fasers betaling.
De kunne jo f.eks. sige, at det ikke er deres problem, at du har brugt mere tid på de første 8 faser end aftalt - og derfor nægte ekstra betaling for det. Du ville stå svagt hvis ikke du kan påvise, at de 8 faser/måneder er helt anderledes end aftalt, OG selv da tror jeg du står svagt, hvis du ikke har gjort opmærksom på, at de opgaver du udfører under de 8 faser/måneder, grundet ændringer de har foretaget, nu tager meget mere tid og koster meget mere
Det er ret klart, at hvis kunden selv har udvidet til 11 måneder og beviseligt lagt flere opgave i projektet, så er de vidende om, at du laver merarbejde, og der vil du stå stærkt i forhold til betaling efter i alle fald samme timepris som de første 8 måneder.
Jeg har lidt svært ved at forstå, at du ikke straks du så, at arbejdet måske både i de første 8 måneder og i de næste 3, fik et andet omfang end kontrakten, kontaktede opdragsgiver, og bad om ny kontrakt der dækkede det nye forhold. Du skal i alle fald sikre, at du har god oversigt over dine timer og typen af arbejde
Med andre ord, min mening er, at de første 8 mdr skal du ha meget gode argumenter for, at de har lagt en masse nyt tidskrævende på - før du kan hæve ekstra betaling, når du ikke har pippet op. De næste 3 måneder står du meget stærkere med.
vh